Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Citroen C4 1,6 HDi EGS

Provkörning av Citroen C4 1,6 HDi EGS

Provkörning av Citroen C4 1,6 HDi EGS

Första intrycket

Man tager vad man haver, sa Kajsa Varg. Liten dieselmaskin och halvautomat gör C4 till en fullvärdig miljöbil. Bränsleförbrukning 0,45 liter per mil är klassledande och konceptet fungerar överraskande väl. Den ryckiga växelmekanismen undantagen.

Basfakta

Pris
197 300 kronor.

Motor
Tvärmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,5. Borrning/slag 75,0/88,3 mm, volym 1 560 cm3. Max effekt 110 hk (80 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 240 Nm vid 1 750 r/min.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 261, längd 426, bredd 177, höjd 145, spårvidd fram/bak 150/151. Tjänstev. ca 1 400 kg, max last ca 450, max släpvikt 1 630. Tank 55 l.

Fartresurser*
Toppfart 192 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,2 s.

Bränsleförbrukning/Miljö*
Stad 0,58, landsväg, blandad körning 0,45 l/mil. CO2 120 g/km.

*Enligt tillverkaren.


Svindyr snåljåp

Partikelfilter, liten dieselmaskin och halvautomat förvandlar Citroën C4 till snål miljöbil. Tyvärr rakar prislappen samtidigt i höjden och marknadsföringen med ”SmartPris” får sig en törn i sidan.

Det börjar bli tätt mellan ”gröna” bilval i Sverige. Vägverkets definition av miljöbilsbegreppet gör att halvgamla Citroën C4 numera platsar in under epitetet. 1,6 HDi-diesel kopplad till en nyutvecklad sexväxlad EGS-låda (Electronic Gearbox System) sänker förbrukning och koldioxidutsläpp (120 g/km) med runt fyra procent jämfört med femväxlad manuell.
Den robotstyrda kopplingen gör körningen ryckig, om du inte spelar med. Kör bilen som en automatlåda och EGS bråkar med tvära kopplingsrörelser och gungig, oharmonisk gång. Om man däremot gör ett försiktigt gasuppsläpp strax före nästa uppväxling (som med en manuell växellåda) lirar tekniken fin-fint. Som komplement till ”automatisk” växling går det att skifta kugg med rattpaddlar eller putta den plastkromiga växelspaken framåt/bakåt. Fördelen med det manuella läget är främst att det går att låsa på en högre växel och därigenom låta motorn arbeta bättre med det kraftfulla vridmomentet (240 Nm).
Mest fascinerande är den måttliga förbrukningen. Vi sträckkörde Göteborg-Stockholm med 100 km/h i snittfart och fick en medelförbrukning på 0,42 l/mil. Stundtals gick det att köra ännu snålare. Vid upptankning räknade omborddatorn ut att de 55 literna skulle räcka till 142 mils körning! Rekord? I övrigt är C4 1,6 HDi EGS precis som vanligt – goda utrymmen, bra köregenskaper (något stötig dock) samt bra säkerhetsnivå (fem stjärnor av Euro NCAP). Tyvärr har Citroën prissatt ”miljö-C4” utom räckhåll för de flesta kunder. Strax under 200 000 kronor är alldeles för mycket, trots all extrautrustning som ingår i utrustningsnivån SX Pack.
Storleks- och miljömässigt jämförbara Toyota Prius släpper ur sig 104 g/km, men kostar i grundutförande hela 55 600 kronor mer. Så byggs inte ett grönt samhälle.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa