Provkörning av Citroën C4 Cactus

Citroën C4 Cactus lockar kunderna med komfort i den högre skolan. Nya stötdämpare ger franskt gung på resan.

Det här är nytt!

Karossen
Trots att den ser på pricken likadan ut lovar Citroën att inte en plåtbit har lämnats orörd.
Stötdämparna
De hydrauliskt dämpade ändlägena gör fjädringen mjukare.
Mindre airbumps
De stora plastsjoken på karossidorna har krympt avsevärt.

Det är pressvisning på hemmaplan, i Provence. En ovanlig bilpresentation: Under två dagar hör jag ingen nämna ordet ”dynamic” eller lova körglädje. I stället lanseras C4 Cactus med en ny slogan, ”Comfort is the new cool”. Jag säger som Gert Fylking: Äntligen! Med den skillnaden att jag genuint menar det.

De senaste 20 åren har allt fokus i bilindustrin legat på sportighet. Stummare stötdämpning, bredare däck, större hjul. Ingen verkar ha tänkt tanken att man i princip aldrig passerar en rallysträcka på vägen till affären, till jobbet eller till skolan. ”Comfort is the new cool” är definitivt ett trendbrott som heter duga. Dessutom är det mer än bara en slogan.

Citroën styr bort från prestandajakten med Cactus.

Citroën styr bort från prestandajakten med Cactus.

Citroën Cactus har nya stötdämpare med hydraulisk dämpning i ändlägena. ”Progressive Hydraulic Cushions” heter finessen. De nya dämparna gör ett utmärkt jobb på småvägarna i Provence, där bilen tar sig an fartgupp och myriader av smärre potthål.­ Citroën-folket på plats menar att den nya stötdämpningen ger en känsla av ”flygande matta”. Jag har själv aldrig åkt på en flygande matta men om det känns lika bra som i denna Citroën Cactus är det förmodligen bekvämt.

Tricket är att man har kunnat använda mjukare fjädrar och stötdämpare än normalt, men tack vare den nya dämpningen i ändlägena blir resan aldrig svajig. Jag och Cactus flyter över ojämnheterna, och kurvorna klaras utan generande karosskrängning. Well done, som engelsmännen säger. Det nya stötdämparsystemet kommer att komma på fler Citroën-modeller, men preliminärt inte på de andra märkena i PSA-koncernen, Peugeot och Opel.

Instrumentpanelen domineras av två skärmar. Varvräknare saknas. Bagageremmar på dörrar och handskfack ser lyxigt ut.

Instrumentpanelen domineras av två skärmar. Varvräknare saknas. Bagageremmar på dörrar och handskfack ser lyxigt ut.

Utvecklingen ligger i linje med målsättningen som Citroën-chefen Linda Jackson har stakat ut för sitt märke. ”Citroën ska bli en måttstock i bilbranschen när det gäller komfort.” Det är inte bara chassisättningen som går mot rådande trender i bilvärlden. Designen är också motvalls. De stora Cactus-typiska sidoskydden, Citroëns ”airbumps”, har krypit ner till trösklarna och klarar inte längre jobbet som skydd mot dörruppslag. Det gör att bilens mest iögonfallande suv-attribut tunnas ut, ett ovanligt vägval när vi skriver 2018.

Men nya Cactus ersätter även C4 som nu går i graven, och det gäller att fånga även den målgruppen. I övrigt känner jag igen mig i Cactus. Linjerna inte bara påminner om första generationens, måtten är faktiskt identiska. Det betyder relativt knappt om benutrymme i baksätet och en hög tröskel att besegra innan bagaget hamnar på plats. Sedan 2016 har baksätet delat ryggstöd. Äntligen!

Hög tröskel till lastutrymmet. Golvet blir inte plant vid fällning.

Hög tröskel till lastutrymmet. Golvet blir inte plant vid fällning.

Jag kör den trecylindriga bensinmotorn på 110 hästkrafter i kombination med en fin, sexstegad automatlåda. Turbon ger bra vridmoment. Att trepipen räcker till beror inte bara på effekten utan också på vikten. Förra Cactus var ett riktigt­ lättbygge, och nya versionen vansläktas inte.Tjänstevikten stannar på 1 170 kilo med manuell växellåda. Det är hundra kilo mindre än många konkurrenter.

Citroën har jagat kilo överallt. Till exempel saknas fönsterhissar i bakdörrarna. I stället har rutorna gångjärn i framkant som gör det möjligt att öppna en glipa i bakkanten. En annan egenhet är att kurvhandtag saknas. Det lär bero på att det eleganta och rymliga handskfacket har tvingat upp krockkudden i taket. Det saknas även en varvräknare, kanske vägde den för mycket.

Comfort is the new cool. Säger Citroën.

Comfort is the new cool. Säger Citroën.

Stolarnas grundstruktur är densamma som tidigare men har fått en ny stoppning som utmålas som världens åttonde underverk. Självklart har stolarna ett eget namn, konstigt vore väl annars. Jag sitter på ”advanced comfort seats”. Bekvämt, men inte riktigt lika fluffigt som press­materialets textmassor vill göra gällande.

C4 Cactus kommer till handlarna i april. Bensinmodellen på 110 hästkrafter kostar från 159 900 kronor, men då är den nästan naken. Lägg på 10 000 kronor och köp Cactus Feel med blåtand och delat baksäte. Eller ännu hellre, lägg till ytterligare 10 000 kronor, och köp Cactus Shine. Först då ingår säkerhetsfinesserna med autobroms, skyltavläsare och filvarnare samt navigationssystem med Apple Carplay.

Citroën C4 Cactus facelift 2018

Citroën har jagat kilo, till exempel saknas fönsterhissar i bakdörrarna. Där finns i stället gångjärn i framkant som gör det möjligt att öppna en glipa i bakkanten.

Dieselversionen på 100 hästkrafter är stark och prisvärd för 189 900 kronor. Klimatvänlig? Jodå, PSA tillåter att man kör på HVO, 100 procent biodiesel. Biodieseln löser koldioxidproblemet, dock inte NOX-utsläppet. Det är svårt att inte förtjusas av faceliftade Citroën C4 Cactus. Komforten är svårslagen. Hela bilen andas också en slags revolt mot bilnörderiet. Ingen varvräknare, inga kurvhandtag att hålla sig i. Såklart. Flygande mattor har heller inga kurvhandtag.

Citroën C4 Cactus Pure Tech 110 Automat

Pris
184 400 kronor, kundleverans april 2018.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,:1. Borrning/slag 75,0/90,5 mm, cylindervolym 1 199 cm3. Max effekt 110 hk (81 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 205 Nm vid 1 750 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 10.9 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55/R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 417, bredd 171, höjd 148, spårvidd f/b 148/148. Markfrigång 15,5. Tjänstevikt 1 210, maxlast 390, max släpvagnsvikt 920. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 348-1 170 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,9 s, toppfart 188 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,64 l/mil, landsväg 0,46 l/mil, blandad körning 0,53 l/mil. CO2 119 g/km.


Garantier
Nybil 3 år/10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
536 kronor per år. Bilar registrerade efter 1:a juli 2 328 kr per år under 3 år.

Rivaler

Volkswagen T-Roc med Hans Hedberg
Volkswagen T-Roc 1,0 TSI 115v hk
T-Roc har precis som Cactus en design som sticker ut. Tyvärr sticker även priset ut, T-Roc kostar i runda tal 30 000 mer än Cactus med likvärdig motor.
Pris: 214 900 kronor.

 

renault captur 2018
Renault Captur TCe 120 hk automat
Renault Captur är 4,12 meter lång och därmed något kortare än Cactus och T-Roc. Prisvärd med fyrcylindrig 1,2 liters motor på 120 hk och automatlåda.
Pris: 198 900 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Citroën C4 Cactus
NÄSTA Mercedes nytillverkar karossdelar till 300 SL