Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Citroën C4 THP 155

Nya C4 är ett lyft. Rymligare, mer påkostad än tidigare och sannolikt den skönaste bilen i Golf-klassen. Men de säregna Citroëndragen är dessvärre nedtonade.

Citroën C4

Citroën C4

Första intrycket #291

Solidare intryck än föregångaren och förmodligen bekvämast i klassen. Men jag saknar franskt utmanande former och udda finesser.

En fransman som plötsligt vill vidga sina vyer och börja prata engelska, känns otänkbart. Ändå är det precis vad som hänt med Citroën C4. Men man får kanske säga att den lärt sig tyska. 

För C4 har närmat sig premium­konkurrenterna. Både på ut- och insida är bilen ett stort lyft mot tidigare. Intrycket är mer påkostat och exklusivt jämfört med föregångaren. Men ”eurofieringen” har även inneburit en uppluckring av de franska konturerna och idealen. Utsidan är visserligen sobert elegant med en del trevliga designelement men är inte alls lika distinkt som föregångaren. Överlag smälter den in alltför väl i trafikbilden. Var är de typiska Citroën-dragen? 

Insidan följer mönstret från exteriören. Stilrent och högklassigt men också ganska konventionellt. Det kontroversiella stillastående rattnavet är borta, liksom de märkliga doft­ampullerna. Av kostnadsskäl, menar Citroën som medvetet valt en försiktig framtoning i C4 medan kommande DS4 (lanseras i mars 2011) blir en mer karaktärsfull bil. Förhoppningsvis axlar den rollen som den tuffa tredörrars­coupén haft tills nu. 

Någon kombi planeras inte enligt Citroën. Femdörrarsbilen har dock gott om utrymme. Jämfört med föregångaren har den blivit fem centimeter längre, två centimeter bredare och tre centimeter högre. Särskilt rymlig och luftig upplevs kabinen om bilen har panoramaglastak. Mest imponerar nog ändå bagageutrymmet som vuxit med 82 liter till totalt 408. Bäst i klassen.

Andra starka grenar är fjädring och ljudkomfort, som är ypperliga. Det är tyst och bilen rullar lugnt över ojämnheter utan att vara för mjuk. Nya C4 kan man utan problem sträckköra länge, speciellt med de härliga stolarna som finns i bilar i Exclusive-utförandet (+20 000 kr). De har till och med massage som standard vilket känns lyxigt för att vara i kompaktbilklassen.

Billigaste modellen VTi 120 kommer att kosta från 179 000 kronor. 
Svenska importören tror mest på dieseln med 110 hästkrafter. Den kallas e-HDi 110 EGS och är en särskilt snål version med elektroniskt styrd kopplingsfri växellåda och start/stopp. Den drar 0,42 liter per mil och släpper ut 109 gram CO2 per kilometer. Miljödieslarna kompletteras inte av någon etanolversion.

Några månader efter lanseringen i slutet av januari kan man beställa bilen med den PSA/BMW-utvecklade THP 155-motorn, det vill säga turbobensinaren med 155 hästkrafter. En pärla, men den är tyvärr sammankopplad med den robotiserade EGS-lådan som är svår att bli vän med. Här får man vänta in att lådan ska hitta rätt, under tiden gungar bilen till. Funktionen är inte i närheten av dubbelkopplarna från Volkswagen eller Ford. Lådan kan inte heller jämföras med en vanlig automatlåda. Det ska dock sägas att EGS-lådan fungerar bättre i e-HDi.

För att alla bitar ska falla på plats krävs toppdieseln HDi 150 med manuell sexväxlad låda. Gott om kraft och hög utväxling ger fransk långfärdsharmoni.
Trots att nya C4 har blivit större väger den inte mer än tidigare. Chassit bär ekipaget trovärdigt även när bilen pressas. Bilen går hela tiden avslappnat, men utan att det där sista engagemanget förmedlas till föraren. 

Det blev maximala fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest och som tillval finns en nyhet, dödavinkelnvarnaren. På Citroën är man även stolta över att ha tagit fram fyra nya varningsljud. Jag råkar köra iväg med dörren öppen och en tinnitusframkallande kakofoni spelas upp. Till slut uppenbarade sig något särpräglat citroenskt i alla fall.

citroën c4 thp 155

Pris

Ej fastställt, VTi 120 hk 179 000 kronor. 

Motor
Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0:1 Borrning/slag 77,0/85,8 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 156 hk (116 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 240 Nm vid 1 400–4 000 r/min. Kraftöverföring Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda med elektronisk koppling. 

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak halvstel axel och bakåtriktade bärarmar. 

Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,7-11,2 meter. 

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul
Fälg 7 tum, däck 225/45 R17 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 261, längd 433 bredd 179 höjd 152 spårvidd f/b 153/152. Tjänstevikt ca 1 350 maxlast ca 455 max släpvikt 1 400. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 408 – 1 183 liter. 

Fartresurser*
Toppfart 214 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,7 s. 

Bränsleförbrukning*
Stad 0,86 landsväg 0,51 blandad körning 0,64 l/mil. CO2 148 g/km. 

Garantier
Nybil 2 år, rost 12 år, lack 3 år, vagnskada 3 år, assistans 3 år. 

Skatt
1 080 kronor. 

* Enligt tillverkaren.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa