Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Dacia Duster 1,5 dCi 4×4

Hård kritik knäcker inte Dacia Duster. Nu i uppdaterad version. Mycket har blivit bättre, erkännes. Men man får vad man betalar för helt enkelt, inte mer.

Dacia Duster 1,5 dCi 4x4
Peo Kjellström & Dacia

Dacia Duster 1,5 dCi 4×4

Första intrycket

Det känns inte helt pjåkigt. Numera mer tystlåten och faktiskt duktig i krävande terräng. Det är kul, men krocktestet från 2011 lever kvar i hjärnbarken.

Säker

2/10

Prisvärd

9/10

Dacia Duster fick ingen rolig barndom. Nedsablad av Euro NCAP som den sämsta bilen de krocktestade 2011. Media, bland annat vi på Teknikens Värld, skrek högt över att antisladdsystem inte var standardutrustning och inte ens gick att få till bensinversionerna.
Då sa Dacia Sverige att det var omöjligt att kombinera bensinmotor med antisladdsystem, men de visste inte varför!
Nu skriver vi 2013 och Dacia har trollat med knäna. Det går visst att få antisladdsystem, till allt och alla, och det ingår i standardutrustningen.
Bra, men det bevisar ju att Dacia bara ville spara in några kronor och tjäna mera pengar.
Det gör de nu. Dacia är en guldkalv för ägaren Renault och går mot strömmen när det gäller bilförsäljningen i Europa. Plus 20 procent och Duster är en stor del i detta.
Och tittar man på de förföriska annonsaffischerna där Dacia Duster annonseras ut för 99 900 kronor, för en suv (!), är det klart att folk blir intresserade.
Men då handlar det om en naken inropare med 105 hästars bensinmotor och bara tvåhjulsdrift. Få som väljer den trots det attraktiva priset.

Storsäljaren är i stället 109 hästkrafter starka dieseln med fyrhjulsdrift och högsta utrustningsnivån Lauerate. Den ger dig i stort vad du behöver men inte mer.
Då har priset höjts med drygt femtio procent till 154 900 kronor, men det är fortfarande rent av snorbilligt. Motsvarande Nissan Qashqai är 120 000 kronor dyrare, och du får två Duster, och lite till, i stället för en Hyundai Santa Fe som blivit ordentlig dyr.
Så det är väl bara att slå till?
Jag skulle gärna säga, gör det, men det finns fortfarande en del som talar emot Dacia Duster.
Den bristande säkerheten är den springande punkten. Tre stjärnor hos Euro NCAP är uruselt. Hade inte Dacia snikat med antisladdsystem som standardutrustning 2011 hade det blivit fyra stjärnor, men snålheten bedrar som alltid visheten.
Att ratten inte är ställbar i längsled kan göra det svårt för många att hitta en bra körställning. Annars sitter man bra i framstolarna, benutrymmet bak är inte mycket att yvas över. Okej, men inte mer.
Hårdplasten i instrumenteringen är vare sig kul att se eller känna på. Styrningen är frånvarande, kontakten med asfalten känns försumbar.
Men, det finns mycket Dacia ska ha beröm för också. Antisladd som standard kan inte nog betonas. Kupéutrymmena är generösa, baksätesryggen i Lauerate fällbar i 60/40-delning. Motorhuven öppnas med luftdämpning vilket är förvånande, jag var övertygad om att hitta en pinne.

Ljudnivån i kupén förefaller ha sänkts betydligt, i alla fall låter det så. Dacia säger att ljudnivån nu är densamma i 110 km/h jämfört med 90 km/h tidigare. Men preciserar inte vilken motor de menar.
Ett ECO-mode system sänker bränsleförbrukningen en aning, men det är marginellt. Den påverkas av att luftkonditioneringens effekt minskas liksom motoreffekten, med tio procent oberoende av drivmedel.
Att motorn inte täcks av en stort plastblaffa känns närmast befriande, däremot inte knattret från bensinmotorn 1,2 TCe på 125 hk på tomgång. Jag var tvungen att kolla om vi inte fått fel motoralternativ, men den skulle tankas med 95 blyfri.

Bensinmotorn sägs ha sitt maxvrid redan vid 1 750 r/min, men tänk det tror jag inte på. Den är riktigt trött i bottenregistret.
Dacia Duster imponerar på en offroadbana. Klättrar obehindrat uppför kraftiga lutningar och vattengravar, trots avsaknaden av diffbromsar fram och bak. Det låsningsfria bromssystemet assisterar däremot i fallet. I ”lock-läge” fördelas kraften mellan fram och bakaxel 50/50.
Dacia är på rätt väg. Sluta snåla på säkerheten bara.

Rivaler

Hyundai Santa FeHyundai Santa Fe 2,2 CRDi 4WD
Tredje generationen Santa Fe anlände 2012 och plötsligt har Hyundais suv blivit riktigt dyr. Stark motor, bra utrustningsnivå.
Pris: 354 900 kronor.

Nissan QashgaiNissan Qashqai 1,6 dCi 4X4
Nissan har nyligen visat generation två av Qashqai. Med dieselmotor och fyrhjulsdrift är den över 120 000 kronor dyrare än Duster!
Pris: Cirka 275 000 kronor.

Dacia Duster 1,5 dCi 4×4

Pris
154 900 kronor, säljs och levereras nu.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl rad med 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,7:1. Borrning/slag 75,0/90,5 mm, cylindervolym 1 461 cm3. Max effekt 109 hk (80 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 240 Nm vid 1 750 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Hydraulisk servo. Vändcirkel 10,7 meter.
Bromsar
Skivor fram, trummor bak. Antisladdsystem.


Hjul
Plåtfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/65 R 16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 267, längd 432, bredd 183, höjd 170 (inkl. takbågar), spårvidd f/b 143/143. Markfrigång 21. Tjänstevikt ca 1 395, maxlast ca 480, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 475 – 1 635 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 12,9 s, toppfart 168 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,57, landsväg 0,50, blandad körning 0,52. CO2 135 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
2 300 kronor per år.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa