Provkörning av Ford EcoSport 1,0 EcoBoost 140

Den ser visserligen ny ut men bakom det vackra trynet döljer sig samma gamla bil som tidigare. Och den är inte bättre utan fortfarande Fords sämsta produkt.

Det här är nytt!

Ny front
Helt ny framdel ser modernare ut än tidigare. De ska se ut som en ryggsäck fram. Någon som ser detta?
Inredning
Ford har plockat det bästa från Fiesta och det är ett stort kliv framåt för EcoSport.
Fyrhjulsdrift
EcoSport får drivning på alla hjul men inte förrän i sommar (2018). Med reducerad markfrigång…

Ford EcoSport har verkligen inte rosat den svenska marknaden. Nu gör Ford om den och säger att den är ny, men det är den inte. Vi frågade oss förra året vad bilen egentligen­ tillförde, och varför den egentligen blev till. Bara för att segmentet finns? Bilen var bullrig, trött och vinglig på väg. Det var helt enkelt länge sedan det kom en ny bil från Ford som var så dålig, vilket är märkligt med tanke på vad de har åstadkommit med både Fiesta och Focus.

Interiören har fått sig ett rejält lyft jämfört med tidigare och liknar Ford Fiesta.

Interiören har fått sig ett rejält lyft jämfört med tidigare och liknar Ford Fiesta.

Nu kommer ”nya” EcoSport. Med bland annat ny front kan några kanske tro att den är ny, men den är baserad på exakt samma grund som tidigare. Och förutom utseendet har inte så mycket hänt. Insidan är i varje fall ny med en stor åtta tums bildskärm (Titanium) som tyvärr visar en navigation som är genomusel. Interiören påminner mycket om Fiesta vilket inte är så underligt eftersom det är just Fiesta den är baserad på. Dessvärre ser jag inte motorhuven framför mig. Instrumentpanelen sluttar liksom uppåt. A-stolparna är extremt tjocka och döljer lätt en cyklist eller en gående. De små trekantiga rutorna hjälper inte ett smack. Åtminstone jag har också svårt att hitta en bra körställning.

Det är ingen bra start på provturen och det blir inte mycket bättre. Den ”stora” grejen med EcoSport är dess bagagelucka som öppnar åt sidan. Du öppnar den genom ett handtag i höger bakljus! Bakluckan är tung redan från start och väljer du ett bakmonterat reservhjul lär det bli – astungt. Jag vill inte ens tänka på hur det känns i ett motlut nedför. Konstruktionen ger visserligen ett enkelt insteg till bagageutrymmet, men där ryms inte speciellt mycket (355 liter) då lastgolvet är kort. Det är dock justerbart om man nu inte vill stapla grejer på varandra. Bakre rygg­stödet är dock delbart (60/40) vilket ger lite mer utrymme.

Fortfarande är modellen dålig på ojämnare vägar och det är konstigt hur teknikerna slarvat bort de fina vägegenskaperna från Fiesta.

Fortfarande är modellen dålig på ojämnare vägar och det är konstigt hur teknikerna slarvat bort de fina vägegenskaperna från Fiesta.

Ford har finjusterat chassit så EcoSport är inte fullt lika usel som tidigare på väg, men den är mycket långt ifrån de bästa i detta tuffa segment i utveckling. Fortfarande är den riktigt dålig på mindre­ och ojämnare vägar och det är konstigt hur teknikerna slarvat bort de fina vägegenskaperna från Fiesta. Detta är ju faktiskt bara en förhöjd sådan. Ett plus i kanten dock för en vass styrning, som faktiskt är riktigt bra.

Jag körde den starkaste, 140 hästkrafter, av de trecylindriga bensinmotorerna som står till buds. Men den känns kraftlös, framför allt i nedre registret och det är med manuell låda extremt lätt att få motorstopp. Automat finns ej. Att det inte är någon raket heller bevisas av accelerationssiffran. 0-100 km/h går på 11,8 sekunder och toppfarten anges till 188 km/h.

Ford EcoSport är en av få bilar på marknaden med sidohängd bakdörr. Bra öppning men bör vara struligt ibland.

Ford EcoSport är en av få bilar på marknaden med sidohängd bakdörr. Bra öppning men bör vara struligt ibland.

EcoSport är fortfarande bullrig vilket blir tröttsamt i längden. En nyhet är att EcoSport nu kommer att erbjudas som fyrhjulsdriven. Men det är en efterhandskonstruktion som heter duga, vilket­ bevisas av att markfrigången för denna är 16 centimeter medan den framhjulsdrivna erbjuder 19 cm. Ett hopplöst fall har blivit marginellt bättre, men framför allt ser den bättre och modernare ut. Ford Sverige tror att försäljnings­siffrorna hamnar på 1 300 sålda bilar under 2018. Det återstår att se.

Ford EcoSport 1,0 EcoBoost 140

Pris
197 900 kronor, säljs nu, första kundleverans våren 2018.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 71,9/82,0 mm, cylindervolym 998 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 180 Nm mellan 1 500-5 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och trummor bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 215/45 R 18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 252, längd 410, bredd 177, höjd 165, spårvidd f/b 153/152. Markfrigång 19. Tjänstevikt 1 280, maxlast 450, max släpvagnsvikt 900. Tank 52 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 355-1 238 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,8 s, toppfart 188 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,62 l/mil, landsväg 0,46 l/mil, blandad körning 0,52 l/mil. CO2 119 g/km.


Garantier
Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år, assistans 3 år.


Skatt
896 kronor per år. Ny skatt (Bonus Malus): Bil registrerad efter 1 juli 2 328 kronor per år.

Rivaler

Citroën C3 Aircross PureTech 110

Citroën C3 Aircross provkörning

I stort en Citroën C3 med tre cm extra axelavstånd och fyra centimeter högre markfrigång.
Pris: 204 900 kronor.

 

 

Provkörning av Seat Arona Style 1,0 TSI 95
Seat Arona 1,5 TSI 150
En riktigt het utmanare i segmentet som dessutom faktiskt tillverkas i varma Spanien.
Pris: 190 900 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Ford EcoSport 1,0 EcoBoost 140
NÄSTA Geely-chefen Li Shufu är nu Daimlers största ägare