Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Ford Fiesta Titanium 1,0T ­EcoBoost 100

För 40 år sedan köpte faster Assi en spritt ny Ford Fiesta. Första generationen från 1977 med 1,1-litersmotor. Fastern är borta sedan länge men Fiesta har reinkarnerats och kommer nu ut i sin sjunde generation.

Ford Fiesta 2018

Det här är nytt!

Motorer
140 hästkrafters 1,0T EcoBoost är en uppskrämd version av den befintliga enliterspjäsen. 1,5 TDCI 120 hk är ny i Fiesta.
Växellåda
En ny sexväxlad låda är standard I 1,0T-modellerna.
Säkerhet
Emergency Assist med autobroms också för fotgängare, vingelvarnare,

Vetefälten sträcker sig betydligt längre än ögonen kan nå i det torra landskapet kring Valladolid, cirka 15 mil nordväst om Madrid. Detta är Spaniens kornbod och skördetröskorna dammar omkring som jättelika vårtbitare över de oändliga fälten. De är i princip de enda fordon man ser.

Att Ford valt denna plats för provkörningen är genialt. Inte en bil på vägarna, utom ett gäng Fiestor. Vägar med långa rakor som förbyts till slingrande, böljande kurvor i det platåskiftande landskapet. Genom små byar där man inte ser en käft, undantaget några gubbar i skuggan vid en bar. Neddragna persienner och luckor för fönstren. De stänger ute värmen som kan gå uppemot 40 grader.

Jonas skänker en tacksamhetens tanke till den som uppfann luftkonditioneringen, liksom till chassiavdelningen hos Ford då nya Fiesta är en riktig kurvkramare.

Jonas skänker en tacksamhetens tanke till den som uppfann luftkonditioneringen, liksom till chassiavdelningen hos Ford då nya Fiesta är en riktig kurvkramare.

I dag är det småljummet, bara 33 och jag skänker en tacksamhetens tanke till den som uppfann luftkonditioneringen, liksom till chassiavdelningen hos Ford. Nya Fiesta är en riktig kurvkramare med en balans och avstämdhet som jag tror är svårslagen i denna bilklass. Likaså styrningen med fin känsla och lagom snabbhet. Sanningen att säga så har Ford varit duktiga på det här länge och det är glädjande att de inte slarvat bort det, utan tvärt om – tagit det ett steg vidare.

Plattformen är i princip hämtad från förra modellen men har modifierats på flera punkter, bland annat med nya bussningar, ­fjädrar och stötdämpare, samt styvare hjälpramsinfästningar. En annan nyhet är Electronic Torque Vectoring Control som bromsar innerhjulen vid snabb kurvtagning och därmed för över mer moment till det yttre drivhjulet. Nya Fiesta har fyra millimeter längre hjulbas, medan totallängden ökat med 71 millimeter och Fiesta är nu över fyra meter lång, medan bredden är densamma, ja inte fyra meter, ni fattar. Det man vunnit är bättre benplats bak och åtta liter större bagageutrymme.

Aptitlig ur de flesta vinklar. Det ska bli spännande när den möter konkurrenter i ett test.

Aptitlig ur de flesta vinklar. Det ska bli spännande när den möter konkurrenter i ett test.

Den bensinmotor som tillhandahålls under denna seans är en enliters trecylindrig med 140 hästkrafter och är nyast och starkast. 100 och 125 hästkrafter har funnits tidigare och båda kommer finnas kvar. En ny 1,5-liters diesel med 120 hästkrafter finns också. Den går riktigt tyst och mjukt men det är bensinmotorer som säljs absolut flest i den här bilstorleken. Den nya 140-hästaren har 180 newtonmeter tillgängligt mellan 1 500 och 5 000 r/­min. En pigg och stark liten gynnare som inte gör mycket väsen av sig.

Apropå ljud så har man jobbat en hel del med att få bort oönskade ljud med mer isolering och på den spanska asfalten rullar bilen förbluffande tyst. Hur den låter på Uppsalavägen (E4) får vi återkomma till, men det verkar lovande. Ljud man kanske önskar sig finns som tillval i form av B&O Play med 675 watt fördelat på tio högtalare. Som standard sitter lite enklare speldosor beroende av utrustningsnivå.

Inuti har det också hänt grejer med ny mjuk instrumentbräda och färre antal knappar. I ställets sköts många funktioner via pekskärm. En ny nivå för Fiesta är Vignale och är den mest exklusiva med exempelvis läderklädd ratt, växelspak och instrumentbräda, åtta-tums pekskärm med Sync 3 och en massa annat godis. Vignale med 140 hästkrafter kostar från 213 800 kronor. Inroparmodellen Trend 1,1 med sura 85 hästkrafter har ett introduktionspris på 133 900 kronor men svenska Ford räknar med att Titanium 1,0T EcoBoost 100 blir bästsäljaren som vid introduktionen kostar 143 900 kronor. Introduktionspriserna gäller till och med 31/8.

Lyxigt värre i Vignale med svart läder och vita sömmar.

Lyxigt värre i Vignale med svart läder och vita sömmar.

Ordinarie rekommenderat pris för ovan nämnda Titanium är 173 900 kronor. Låter mycket om man tittar på konkurrensen. Den fjärde utrustningsvarianten är ST-Line där bland annat fjädringen är fastare. Alla varianter är femdörrars då tredörrars inte importeras. De manuellt växlade med 1,0T EcoBoostmotorer har ny sexväxlad låda som är smidigheten själv. Automat finns endast att få (+12 000 kronor) ihop med 100-hästaren.

Nya Fiesta är standardutrustad med Emergency Assist, vilket bland annat innehåller autobroms med fotgängardetektering. Väljer man panoramasoltak ska man beakta att det sänker takhöjden ganska rejält vilket utmärker sig främst i baksätet och diskvalicerar vuxna och långa barn. Ytterligare två modeller kommer under våren 2018. Dels Active med marginellt höjd markfrigång och svarta plastkanter runt hjulhusen, men också ST med trecylindrig 1,5-litersmotor på drygt 200 hästkrafter.

Jag har varit och kört bil i norra Spanien förut. Lika öde då som nu och perfekt för den som gillar att köra ”ostört” och testa vad bilen går för. Nya Fiesta gör inte mig besviken, tvärt om. Den kanske inte är rymligast i klassen, men den är underhållande att köra. Och kanske är det det viktigaste?

Ford Fiesta Titanium 1,0T ­EcoBoost 100

Pris
Från 173 300 kronor (introduktionspris 143 900 kronor), första kundleverans september 2017. Kan beställas nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 10:1. Borrning/slag 71,9/82,0 mm, cylindervolym 998 cm3. Max effekt 100 hk (74 kW) mellan 4 500-6 500 r/­min, max vridmoment 170 Nm mellan 1 500-4 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. automat.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring med fjäderben, krängningshämmare och undre triangellänkar fram. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 10,05 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Alufälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/55 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 249, längd 404, bredd 178, höjd 148, spårvidd f/b 151/147. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 230, maxlast 500, max släpvagnsvikt 1 000. Tank 42 liter. Bagagevolym 303-984 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,5 s, toppfart 183 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning  0,43 l/mil. CO2 97 g/km. Garantier: Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år.


Skatt
360 kronor.

Rivaler

Seat Ibiza 2017Seat Ibiza 1,0 TSI Style
Nya Ibiza är en duktig liten bil och kom tvåa i ett småbilstest nyligen. Den är två centimeter längre än Fiesta och har sju centimeter längre axelavstånd.
Pris: Från 148 700 kronor.


Suzuki Swift 2018Suzuki Swift 1,2 90 hk SHVS

3,84 meter lång gör nya Swift snäppet mindre. Ändå utsågs den till bästa köp i småbilstestet nyligen. Bra standardutrustning och pigga köregenskaper.
Pris: Från 156 900 kronor.

 

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa