Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Ford Mondeo ST-Line Business 2,0 TDCi 180 MPS AWD

Ford Mondeo i femdörrarsutförande var en gång i tiden till och med en racerbil. I dag får man leta länge efter en längs vägarna – varför blev det så?

Ford Mondeo ST-Line Business 2,0 TDCi 180 MPS AWD
Glenn Lindberg

Det här är nytt!

Drivlina
Kombinationen fyrhjulsdrift och den automatväxlande lådan är på pappret som klippt och skuret för svenska förhållanden – allra mest på vintern.
Utrustning
Hög utrustningsgrad i Business-utförande, men samtidigt blir Ford Mondeo riktigt dyr. Ordinarie pris ligger på 377 100 kronor.

Det råder inga tvivel, kombikarossen har tagit över lejonparten av de marknadsandelar som femdörrars kombicoupé tidigare hade. För tänk tillbaka till 1970-, 80- och 90-talet när Saab 99, 900 och 9000 såldes i drivor. Likaså tidigare generationer av Ford Mondeo, Escort och Scorpio samt de tidiga generationerna av Volkswagen Passat. Glöm inte heller invasionen från Japan, Mitsubishi Galant i femdörrars. Alla Toyota Prius från generation 2 och framåt. Fransmännen? Citroën BX och XM, Renault 11, 15, 19 som sedermera blev Megane för att ta några exempel.

Ford Mondeo

Riktigt bra funktioner blandas med bitvis sämre lösningar. Tydligheten i mätarna kunde vara bättre.

Karosstypen har tappat enormt med mark, i dag märks mest nischmodeller såsom nya Volkswagen Arteon, Audi A5 Sportback men även marginalsäljaren (med femdörrarskaross) Skoda Superb. Den Ford Mondeo vi provkör är utrustad med en 180-hästars­ diesel kombinerad med sexväxlad dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift. På pappret en effektiv kombination som direkt uppvisar några brister.

För det första går motorn lite råare än hur marknadens bästa dieslar uppträder och för det andra är bränsletörsten lite i överkant, vi snittar runt 0,83 vid vad som kan betecknas som landsvägskörning i moderat tempo. Vad som även märks är Fords dåliga strål­kastare.­ Detta trots att vår bil är utrustad med adaptiva LED-strålkastare som är det ”värsta” som erbjuds till Mondeo. Men det räcker inte till, den totala ljusmängden är för liten och upplevelsen understryker bara vad vi har upplevt vid tidigare tester.

Provbilen var extrautrustad med bakre krockkuddebälten.

Provbilen var extrautrustad med bakre krockkuddebälten.

Motor- och växellådsalternativet vi provkör är mellanalternativet i Mondeo-programmet och vi anser prestandan vara av det mer vardagliga slaget. Körbarheten är god, flexibiliteten i kraftutvecklingen passar biltypen och växellådans arbetsmönster fungerar för det mesta riktigt bra. Med S-läget blir omkörningsprestandan något bättre. ST-Line innebär förutom en rad designmässiga detaljer även sportchassi, något som vi faktiskt inte lider av trots 19-tumshjul. Stötkomforten är godkänd, bilen går lugnt och stabilt men stolarna ger inte tillräckligt stöd för kroppen för att ge komfort även vid långresor.

Bra stötkomfort. 19-tummare med 235/45-däck kunde ha varit stötigt, men är det inte.

Bra stötkomfort. 19-tummare med 235/45-däck kunde ha varit stötigt, men är det inte.

Karosstypen ger sämre runtomsikt än i en konventionell kombi, men lastutrymmet sett till vardagsbehov är både lättåtkomligt och generöst. Den sluttande taklinjen gör att du inte får in ett kylskåp, men frågan är om det i sig innebär att du ska köpa en kombi? Försäljningsstatistiken talar sitt tydliga språk och vi kan krasst konstatera att den här kaross­typen är en nischprodukt. Både nu och i framtiden.

Ford Mondeo ST-Line Business 2,0 TDCi 180 MPS AWD

Pris
377 100 kronor, kampanj 356 000 kronor, säljs nu (januari 2018).


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 85,0/88,0 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 3 750 r/min, max vridmoment 400 Nm mellan 2 000-3 250 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med H-formad undre tvärlänk och 2 tvärställda länkarmar per sida.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,6 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/40 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 285, längd 487, bredd 185, höjd 149, spårvidd f/b 160/160. Markfrigång 13. Tjänstevikt 1 850, maxlast 480, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 62 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 540-1 430 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,2 s, toppfart 221 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,61 l/mil, landsväg 0,48 l/mil, blandad körning 0,53 l/mil. CO2 138 g/km.


Garantier
Nybil 5 år/15 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
2 510 kronor per år.

Rivaler

Skoda Superb provköningSkoda Superb 190 TDI Sportline DSG 4×4
Den tjeckiska tysken är modernare än Mondeo på många sätt, till samma pengar.
Pris: 360 900 kronor.

 

 

Opel Insignia Grand Sport 2018Opel Insignia 2.0 CDTI BiTurbo 210 hk 4×4 Business
Starkare, modernare och billigare – dessutom med åttaväxlad låda. Stark kandidat.
Pris: 319 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa