Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Honda Civic Comfort 1,0 VTEC Turbo

Det känns som om bilar från Honda blivit lite akterseglade under senare år. Som om utvecklingen eller viljan legat lite på latsidan och lutat sig mot det faktum att Honda är världens största motortillverkare. Med nya Civic verkar de ha vaknat och går med full attack.

Honda Civic 2017
Honda

Det här är nytt!

Helt ny.
Nya Honda Civic har inga synbara skruvar gemensamt med innevarande modell. Helt ny inifrån och ut med ny bottenplatta, nya hjulupphängningar, nya motorer och växellådor samt full uppsättning säkerhetssystem.
Storlek.
Bilen har dessutom blivit betydligt större.
Komfort.
Nya Civic är tystare och mer komfortabel.

Jag kan inte påminna mig någon annan tillverkare som har en bil med samma modellnamn, i det här fallet Civic, i tio generationer. Den första kom 1972 och sedan dess har det rullat på. Nu skriver vi 2017 och nya Civic visas och provkörs i Barcelona. PeO Kjellströms andrastad, eller första. Jag vet inte. Att han inte är här beror på nysminkade Golf VIII som samma dag körs på Mallorca, av just PeO.

Till skillnad från Golf är Civic en helt ny bil rätt igenom – och en betydligt större bil som snudd på vuxit ur segmentet och närmat sig mellanklass. Civic är 452 centimeter lång vilket kanske inte säger så mycket, men jämför vi med måttstocken Golf så är Civic 26 centimeter längre. Karossen är femdörrars halvkombi med riktigt stort bagageutrymme som sväljer 478-1 245 liter. Klassledande påstår Honda. En potentiell endabil för en familj föreslår jag. Kanske inte, då svenskar ”kräver” kombi. Ropen skalla, kombibil åt alla! Tröttsamt. Någon sådan är inte planerad i Civic-familjen, men den här halvkombimodellen kan kanske ändra folks vanor?

Honda Civic 2017

Med nya Civic verkar Honda ha vaknat och går med full attack. Liksom Jonas.

Om vi tar det tråkiga först så har Honda slopat det smarta baksätet ”Magic Seats” där dynorna kunde fällas upp à la biograf-fåtölj och göra plats för lastning av höga föremål, samtidigt som lastytan blev helt plan när ryggstöden fälldes. Så är det inte i nya Civic och anledningen är att bränsletanken flyttats från bottenplattan under främre stolarna till motsvarande plats under baksätet. Lastytan blir då inte helt plan när ryggstöden fälls. Det för å andra sidan med sig att förarpositionen kunnat göras 35 millimeter lägre och man sitter mer ”i” bilen än ”på” när man sänker stolen maximalt. Man blir som förare mer ett med bilen, om man så säger.

Köregenskaperna har det knappast varit något fel på i de två tidigare generationerna men de har vässats ytterligare. I nya Civic har Honda utvecklat en ny bottenplatta och ändrat både fjädring och upphängningar fram och bak. Den har också styvare bussningar samt en helt ny dubbel-pinjongstyrväxel med variabel utväxling. Antal rattvarv är 2,14-2,22 beroende på vilken motor bilen har. Fjädringskomforten är övertygande liksom styrkänslan som både är exakt och snabb samt att kursstabiliteten är mycket bra i hög fart.

Civic har en lackeringsmetod där lacken är tjockare med mer klarlack och därmed mer hållbar mot väder, salt och annat som sliter.

Civic har en lackeringsmetod där lacken är tjockare med mer klarlack och därmed mer hållbar mot väder, salt och annat som sliter.

Två nya bensinmotorer finns tillgängliga från försäljningsstarten i mars medan dieseln dröjer. Dels trecylindriga enliters turbomotorn 1,0 VTEC med 129 hästkrafter och 200 newtonmeters vridmoment, och dels fyrcylindriga 1,5 VTEC turbo med 182 hästkrafter och 240 Newtonmeter. Till båda finns nyutvecklade växellådor med sexväxlade manuella eller CVT (steglös automat) med sju simulerade ”växlar”.

3 frågor

Toru Iwasaki Honda

Toru Iwasaki – Assistent Chief Engineer

Ni har två uppsågade exponeringsmotorer här och jag ser att 1,0 VTEC har kamrem medan 1,5 VTEC har kedja. Varför det?
– Kamremmen är helt inkapslad, ser du (pekar på aluminiumkåpan).
Jo visst, men remmen har väl en bytesintervall?
– 120 000 kilometer.
Har ni någon plan att införa eldrift på nya Civic, typ plug-in eller hybrid?
– Nej, inte med den här modellen. Vi håller på med andra bilar för eldrivning. Bilar byggda från början för elektricitet.

Först ut vid provkörningen är 1,0 med manuell låda och ja, jag får Daihatsu Charade 1982-vibbar precis som med alla trecylindriga motorer. Men frågan är om inte Honda lyckats bäst bland marknadens alla moderna trepipar. Körbarheten är kalas även om motorljudet för det mesta gör sig påmint. Den känns starkare än exempelvis Ford Focus 1,0 Ecoboost med 125 hästkrafter och 170 newtonmeter, vilket den också är. Toppfarten för Civic 5d 1,0 VTEC uppges till 203 km/h och 0-100 ska gå på 10,8 sekunder.

Växellådan är så där klick-klick precis som Honda skämt bort oss med, men den nya går ännu något lättare att växla. Upp i bergen på kringelvägar, och chassit är hela tiden med på noterna – och faktiskt även denna lilla motor. Tillbaks efter en tiomilarunda till utgångspunkten och byte till CVT-utrustad 1,0 VTEC. Honda påstår sig ha ”tämjt” lådan så att motorvarvet inte ska rusa så fort man rör gaspedalen lite vårdslöst. Banne mig, den fungerar bättre än jag väntat mig och lirar bra ihop med lillmotorn. Givetvis rusar maskinen när man ger fullgas men så fort man släpper av lite så lugnar den ner sig, utan att man tappar så mycket fartökning. Förbrukningen uppges till 0,47 för CVT och 0,48 för manuell vid blandad körning.

Nu känner jag mig mogen för ”stora” motorn. 182 hästkrafter är ändå ganska respektabelt ur en 1,5-liters familjebilsmotor och gör Civic till en riktigt körglad bil. Med manuell låda toppar den 220 km/h och gör 0-100 på 8,2 sekunder. Pigg och rapp men ändå sofistikerad vid lugn och normal körning. Tar en tur ner till Sitges, det är en vacker stad med många stränder och turister – allaredan i mitten av februari. Honda säger sig ha byggt en tyst bil, även här används ordet klassledande. På spansk slät asfalt går den tyst, men på partier av grövre asfalt så bullrar däcken en del. Om den är tyst i svensk mening på svensk asfalt får vi återkomma till.

Uppstädad interiör och enklare hantering.

Uppstädad interiör och enklare hantering.

Inuti är det mer ombonat än tidigare med finare material och framför allt bättre ordning och layout. Stor TFT-skärm med ­huvud­­mätaren i mitten där varvtalet finns i ytterkant, digital hastighetsmätare inuti och en mängd annan valbar information. Till vänster motortemperatur och till höger bränslemätare. Överst på mittkonsolen en ordentlig pekskärm för navigation eller annat. Framför växelspaken induktionsladdning för telefon (i vissa varianter) och stort mittfack bakom.

Jag sitter bra i hyggligt rejäla stolar som har bra skjutmån åt alla håll, likaså rattjusteringen. Hoppar in i baksätet bakom mig själv och har mycket bra benplats och även utrymme för huvudknoppen. Andra generationen Honda Connect infotainment- och uppkopplingssystem erbjuder förbättrad hantering och integration av smarta telefoner från Apple och Android.

Som standard finns Honda Sensing i alla modellvarianter. Det innebär autobroms som även upptäcker fotgängare och bygger på både kamera och radar. Aktiv filvarning som styr bilen i mitten av körfältet med hjälp av den elektriska styrservon, och aktiv farthållare samt skyltigenkänning är de viktigaste delarna, bland flera andra.

Riktigt stort bagageutrymme men inte lika smart sätesfällning som förr, vilket många ägare inte vet om.

Riktigt stort bagageutrymme men inte lika smart sätesfällning som förr, vilket många ägare inte vet om.

Det finns mer att berätta om nya Civic, som att den tillverkas av fler procent höghållfast stål, att den är betydligt mer vridstyv och att den har en helt nyutvecklad lackeringsmetod där lacken är tjockare med mer klarlack och därmed mer hållbar mot väder, salt och annat som sliter.

S-modellen är billigast men lär inte säljas i något betydande antal. Comfort är skapligt utrustad och kostar 196 900 kronor medan priset för mycket välutrustade 1,0 VTEC Elegance är 216 900 kronor. Ännu mer utrustade varianter finns. 1,5 VTEC Sport är billigaste 182-hästarsmodellen med liknande utrustningsnivå (Elegance) och kostar 236 900 kronor. CVT-låda är 15 000 upp på alla modeller.

Det verkar som om Honda vaknat på allvar. Klassledande verkar vara ett genomgående tema, utom kanske priserna, men jag är vid detta första möte beredd att hålla med.

Honda Civic Comfort 1,0 VTEC TURBO

Pris
196 900, första kundleverans mars 2017.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kamrem. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 73/78,7 mm, cylindervolym 988 cm3. Max effekt 129 hk (95 kW) vid 5 500 r/-min, max vridmoment 200 Nm vid 2 250 r/-min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. CVT.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Rattutslag 2,14. Vändcirkel 11,8 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram, skivor bak. Antisladdsystem.


Hjul
Alufälg. Fälgbredd i. u tum, däck 215/55 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 452, bredd 180, höjd 143, spårvidd f/b 154/157. Markfrigång i. u. Tjänstevikt ca 1 300, maxlast ca 420, max släpvagnsvikt i. u. Tank 46 liter. Bagagevolym 478/ 1 245 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,8 s, toppfart 203 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,48 l/mil. CO2 110 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
360 kronor.

Rivaler

Ford Focus 1,0 EcoboostFord Focus Titanium 1,0 Ecoboost 125
Är något mindre än Civic. Den trecylindriga motorn har fått pris för bästa motor i klassen. Den får nu säkert se sig slagen.
Pris: 204 800 kronor.


Mazda 3 facelift 2017Mazda 3 Core KombiSedan 2,0 120 hk

Exakt samma axelavstånd som Civic men fem centimeter kortare. Mazda kör inte med småmotorer utan här får man tvålitersmotor på 120 hk.
Pris: 178 800 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa