Provkörning av Honda Civic Type R

När prestandaversionen av Civic kommer 2015 har Honda utlovat rekord på Nürburgring. Men Teknikens Värld vill inte vänta till dess med att köra nya Type R. Chefredaktören tog därför på sig uppdraget att åka till Japan och bedöma GTI-broilern redan nu.

Första intrycket

Vilken puffra! Med en så kort provkörning är det svårt att säga något definitivt men att motorn kommer att vara ”värst” i klassen råder det ingen tvekan om. Hoppas att chassi och bromsar kan hantera all kraft.

Tävlingsbil

10/10

Prisvärd

8/10

Statistik och förbannade lögner heter det. I bilvärlden skulle motsvarande talesätt heta rekord och förbannade lögner. I en tid då nästan alla bilmärken ska sälja på sportighet måste den eftersökta egenskapen självklart manifesteras i siffror.
Vem minns inte Saabs alla möjliga och omöjliga rekord på Talladega 1986 och 1996? Som i så många andra fall låg Trollhätteföretaget något före sin tid, men ändå lite fel. Talladega bryr sig nämligen få om men ”det gröna helvetet” i Eifelbergen, alltså Nürburgrings nordslinga, är hårdvaluta i marknadsföringssammanhang.
Rekorden på ”Ringen” är många. Beroende på drivning, motorplacering, motorvolym och om föraren är vänsterhänt, plattfot eller närsynt så kan alla tillverkare eller trimfirmor hitta sitt eget rekord att basunera ut. 
Men vissa varvtider är även i denna djungel intressantare och relevantare, om du går med på att Nordslingan är en slags måttstock, än andra. Renault slog på stora trumman när deras Megane RS blev snabbaste framhjulsdrivna produktionsbil med tiden 8,07.97. Fritt översatt betyder det att fransmannen är snabbast i GTI-klassen runt den utmanande banan. Viss relevans verkar rekordet ändå ha då vi på Teknikens Värld hyllat fransmannens härligt mustiga drivlina med tvåliters bensinturbo parad med sexväxlad manuell låda, ett chassi värdigt en racebil och en kommunikation med både ovana och erfarna förare som får det mesta att blekna.

Från den uppgående solens rike kommer dock ett löfte om att 2015, om inte förr, är det dags för Megane RS att abdikera från tronen.
I ett auditorium på Hondas utvecklingscenter i Tochigi svischar ett faktablad förbi där det går att utläsa att japanerna siktar på en tid runt 7,55. Tolv sekunder snabbare än Megane RS alltså, hur ska Honda uppnå detta?
– 70 procent av Nürburgring är raksträckor, så för att göra en riktigt bra tid där måste vi ha mycket acceleration och en hög toppfart, säger Suehiro Hasshi, ansvarig för utvecklingen av Civic Type R.
Vad är största skillnaden mellan förra generationen Civic Type R och kommande?
– Det är motorn och dess kraft, helt klart. Vi har en mycket kraftfullare drivlina, och med hjälp av turbon har vi en omedelbar respons, vårt mål är att det inte ska finnas någon turbolagg alls, säger Suehiro Hasshi.
Vad är blir största skillnaden mot konkurrenten Renault Megane RS, anser du?
– Accelerationen kommer vara mycket kraftfullare i Type R, och chassit kommer att kunna ställas i ett vanligt bas-mode och race-mode vilket gör bilen lättare att leva med till vardags. Men Type R ska för den sakens skull inte vara en sportig bil utan den ska kännas som en racebil, både i motorrespons och i chassit.
Några fakta om kommande Civic Type R vill Honda inte dela med sig av. Helt enkelt för att bilen fortfarande är under utveckling. Suehiro Hasshi förklarar att stora delar av chassit återstår att ställa in, även vissa exteriöra delar i till exempel fronten kan komma att se annorlunda ut på produktionsbilen. Den tunna vingen bak verkar dock komma till produktion.
Först 2015, troligen på Genèvesalongen i februari, kommer Civic Type R att presenteras. Men Teknikens Värld har som ett av få medier i världen fått provköra bilen redan nu.

Jag taxar ut på Hondas fyra kilometer långa höghastighetsbana med rejäl bankning i de två kurvorna med målsättningen att försöka få ut så mycket intryck som möjligt ur de två varv som Type R är ”min”.
När jag går genom växlarna för att få upp hastigheten kan jag konstatera att den sexväxlade manuella lådan som hämtats från lagerhyllan där den normalt sett kopplas till företagets V6-motorer nu fått starkare synkringar och har underbart precisa lägen. Samspelet med kopplingen är perfekt, även om Hasshi berättar att de är långt ifrån klara med drivlinan.
Jag trycker ned gasen resolut och fullkomligen sugs framåt. Jag har aldrig tidigare varit med om en sådan acceleration i en framhjulsdriven gatbil. Slår av på farten, växlar ned och ger full gas igen. En helt otrolig kraftutveckling! Det suger i hela magtrakten av den hastiga hastighetsförändringen framåt.
Jag kan inte annat än förundras över motorn. Det känns som om det vore en kraftfull sexa eller åtta som lurar där framme under den svarta huven. Redan från relativt låga varv finns massor av vridmoment och jag kan endast knappt förnimma en liten, liten fördröjning i turbon men i stort sett inte alls. Helt otroligt.
Motorhuven får jag inte öppna och om motorn får jag inte mycket mer information än att den är helt nyutvecklad och på två liters slagvolym med högtrycksturbo. Traditionsenligt när det gäller Honda så är det variabla ventiltider och lyfthöjder. En rejäl intercooler ska se till att få ned avgastemperaturerna och motorn ska självklart klara kommande, tuffare avgaskrav i Euro 6. Honda har sagt att toppeffekten ska ligga på minst 280 hästkrafter, kanske blir det rent av 300?
Jag får inte köra fortare än 200 km/h, men tiden det tar att komma upp i den hastigheten är imponerade kort. Bromsarna från Brembo sätts inte på några verkliga prov men Hasshi säger att bromsarna ska hålla för åtskilliga varv på Nordslingan.
Hastiga inbromsningar följda av några försök att återskapa en kurva på den långa, raka banan är det bästa jag kan få till för att utvärdera chassit. Type R styr in strålande bra och lyckas få ner det mesta av kraften i backen. Men precis som Hondas representanter berättat har de arbete kvar att göra på chassit om all kraft ska komma ned i backen.
Mina två varv på banan är snart över. Jag får lämna ifrån mig bilen som imponerat stort på den kort-korta provturen.
Det är lång tid kvar tills Civic Type R presenteras officiellt. Tråkigt, för jag skulle  gärna testa den mot konkurrenterna redan nu! Men samtidigt roligt för att om Honda kommit så här långt med över ett år kvar så kan resultatet inte bli annat än utmanande.

Rivaler

Renault Megane R.S.
Renault Megane R.S.
Ett chassi i racerbilsklass och 265 hästkrafter från den turbomatade tvåliters fyran. Otroligt underhållande men inte samma acceleration som kommande Honda Civic Type R.
Pris: 304 000 kronor.

Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Mer beskedlig än japanen och fransmannen. Perfekt i vardagen men inte samma trackday-kompetens som de andra.
Pris: 284 900 kronor.

Honda Civic Type R

Kommentar
På grund av att bilen ej är officiell saknas tekniska data.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Honda Civic Type R
NÄSTA Chuck Norris brädar Van Damme och Volvo