Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Honda Civic Type R

Bara två år efter föregångaren lanserar Honda den femte generationen Civic Type R. Modellen är återigen den snabbaste framhjulsdrivna produktionsbilen runt Nürburgring. Men är den bra?

Provkörning av Honda Civic Type R

Det här är nytt!

Modellen
Nya Type R bygger på tionde generationens Civic, och får därför ses som en helt ny bil.
Kurvhastighet
Bredare spårvidd, längre hjulbas, ny multilänk-bakvagn och optimerad aerodynamik gör att bilen går fortare genom kurvorna.
Comfort
Ett tredje körläge har tillkommit. Comfort-läget ska göra bilen mer användbar i vardagen.

Trots att nya Type R är baserad på en helt ny generation Civic lever de grundläggande tekniska lösningarna kvar från förra generationen. Den har samma tvåliters VTEC Turbo-motor, samma Dual Axis Strut-framvagn med separerade spindel- och fjäderben som motverkar vridmomentsstyrning, och den är byggd på samma sätt med limmade karossdelar. Utseendet är också slående likt föregångaren. Boy racer-stuket lever vidare med en jättestor vinge på bakluckan som effektivt skymmer bakåtsikten, tre (!) centralt monterade avgasutblås, stötfångarsplitters i kolfiberimitation och kantiga, grovhuggna former.

Bilen är fortfarande fast i dämpningen i komfortläget, men komforten är acceptabel för biltypen.

Bilen är fortfarande fast i dämpningen i komfortläget, men komforten är acceptabel för biltypen.

Det som är nytt är att karossen har blivit 38 procent styvare, att bakvagnen har gått tillbaka till en multilänkkonstruktion i stället för en torsionsaxel, och att bilen har finjusterats och ändrats på ett antal punkter. Spårvidden är bredare, däcken är bredare, hjulbasen är längre och aerodynamiken är optimerad ytterligare. Resultatet är en bil som klarar högre kurvhastigheter. Ingångshastigheten till kurvan efter Metzgesfeld på Nürburgring är till exempel tio km/h högre nu än i den gamla bilen.

Type R trivs på kurviga små­vägar. Här är den ruggigt snabb.

Type R trivs på kurviga små­vägar. Här är den ruggigt snabb.

Motorn lämnar också tio fler hästkrafter, inredningen har blivit mer modern och sofistikerad, och instrumenteringen är ny. Höga kurvhastigheter ger bra varvtider, och Honda Civic Type R är nu återigen världens snabbaste framhjulsdrivna produktionsbil runt Nürburgring, med varvtiden 7 minuter, 43 sekunder och 8 tiondelar. Det är 6,8 sekunder snabbare än föregående version, som hade samma rekord när den lanserades för ganska precis två år sedan. Den stal förstaplatsen från Renault Mégane Trophy R, och besegrades av Volkswagen Golf GTI Clubsport S något år senare. Men nu är alltså Honda tillbaka på tronen. Hur länge det håller i sig den här gången vet vi inte.

3 frågor

Provkörning av Honda Civic Type R

Elisabeth Levinsohn – PR- och marknadschef Honda Sverige.

Vem köper den här bilen?
– Just Type R är väldigt nischad. Köparna är i stor majoritet unga män mellan 25 och 35 år.
Hur många räknar ni med att sälja i Sverige?
– Vi har beställt ungefär 100 stycken till Sverige, men de kommer löpande. Vi har sänkt målsättningen jämfört med förra generationen, eftersom det bara är två år mellan bilarna.
Varför är glappet så kort?
– Vi lanserar alla Civic-modeller nästan samtidigt den här gången. Det har att göra med att Type R nu byggs i England tillsammans med vanliga femdörrars Civic och säljs i hela världen. Förut fanns det olika varianter för olika delar av världen, men denna femte generation blir den första globala modellen.

Dresdens kullerstensgator är en utmärkt plats att testa körläget Comfort, som är en annan nyhet för Type R. Tidigare gick de adaptiva dämparna bara att ställa i lägena Sport och +R, men nu finns alltså ett mjukare läge för att göra bilen mer användbar på den här typen av hoppiga vägar. Det fungerar bra. Bilen är fortfarande fast i dämpningen i komfortläget, men komforten är acceptabel för biltypen. I läge Sport blir bilen hårdare men fortfarande följsam, medan +R gör bilen fruktansvärt obekväm. Läget fungerar på bana, men bara där.

Vår provtur går från Dresden och drygt sex mil norrut till racingbanan Lausitzring, längs med Autobahn. När fri fart råder och trafiken glesnar når bilen 250 km/h utan att svettas. Honda anger en toppfart på 272 km/h, och det låter helt rimligt. Bilen är både snabb och stabil och faktiskt ganska behaglig att åka i, trots det uppkäftiga yttret. Men det finns en jättestor nackdel här, och det är utväxlingen. Motorn gör 3500 r/­min i 140 km/h på högsta växeln, och runt det varvtalet är resonansen från de tre avgaspiporna väldigt störande.

Provkörning av Honda Civic Type R

Hög förbrukning och hög ljudnivå i motorvägsfart förstör en stor del av bilens potentiella användbarhet. Det är synd. Med en sjunde högväxel hade bilen, med sin faktiskt ganska goda komfort och stabila väghållning, varit en utmärkt GT-bil. Så stor och så bekväm har den blivit. Men den låga utväxlingen är en medveten kompromiss från Hondas sida. Utväxlingen är sju procent lägre jämfört med föregångaren. Det har förmodligen en hel del att göra med bilens Nürburgring-optimering.

På Lausitzring steker solen den svarta asfalten. Sommaren kommer tidigt till sydöstra Tyskland – här är det redan uppåt 30 ­grader varmt. Banan är 4,3 kilometer lång, har 14 kurvor och en lång start-mål-raka där bilen når över 200 km/h innan bromszonen. Civic Type R är en härlig bil att köra på bana. Här fungerar den tätstegade manuella lådan utmärkt, styrningen är direkt, chassit är fint och för mig är den automatiska mellangasen ett välkommet hjälpmedel. Det har inte funnits tidigare eftersom Honda tyckte att förarna skulle klara det själva. Nu är det valfritt. De riktiga puristerna kan stänga av systemet och tå-häla själva så mycket de bara orkar.

Fyra cylindrar, tre avgaspipor. Röret i mitten minskar resonans, säger Honda. Vi tvivlar på att det är orsaken till designen.

Fyra cylindrar, tre avgaspipor. Röret i mitten minskar resonans, säger Honda. Vi tvivlar på att det är orsaken till designen.

Trots att bilen tävlar mot fyrhjulsdrivna konkurrenter som Subaru STI och Volkswagen Golf R är den fortfarande framhjulsdriven. Men den har trots det ett fenomenalt grepp, mycket tack vare diffbromsen och Continental Sport Contact 6-däcken med de feta dimensionerna 245/30 R20. Jag behöver aldrig styra emot vridmomentet, trots full gas och 400 newtonmeter i vridmoment. Honda verkar ha eliminerat vridmomentsstyrning nästan helt.

Den jättestora vingen på bakluckan skapar downforce, samtidigt som den effektivt skymmer bakåtsikten.

Den jättestora vingen på bakluckan skapar downforce, samtidigt som den effektivt skymmer bakåtsikten.

Nya Civic Type R är en väldigt potent bil, och fruktansvärt snabb på bana. Att den tar sig Runt Nürburgring på 7:43,8 är ett kvitto på det – det är en tid som får många mycket dyrare superbilar att blekna. Men jag vill inte ha den. Utseendet gör bilen rent pinsam att åka runt med i ”civil trafik”, och med den låga utväxlingen blir den väldigt opraktisk och jobbig att ha att göra med. Bilen börjar säljas i Sverige september i år, och kommer att kosta från 341 900 kronor, eller 379 900 kronor med GT-paket. Då ingår navigationssystem, tvåzons klimatanläggning, döda vinkeln-varnare med mera.

Tidigare generationer av Honda Civic Type R

Honda Civic Type R

Generation 1 1997-2000
Den första Civicen att få tilläggsnamnet Type R baserades på tredörrarsversionen av generation 6. Den hade en hel del gemensamt med Integra Type R, till exempel avsaknaden av ljudisolering, den handportade B16B-motorn och den tätstegade växellådan med differentialbroms. Sugmotorn på 1,6 liter hade hela 185 hästkrafter, eller 116,6 hästkrafter per liter.

Generation 2 2001-2005
Uppföljaren fick tvålitersmotor och mer effekt, men var fortfarande nätt och lätt i kurvorna. Bilen rosades av europeiska motorjournalister, och fick flera utmärkelser av typen ”Årets GTI”. Bilen blev ett populärt alternativ i sin klass, och sålde bra. Utförandet varierade beroende på var i världen den såldes. Bland annat hade Japan-versionen mer effekt.

Generation 3 2006-2011
Efter fyra år ersattes den populära bilen av en ny version. Mottagandet var kyligt. Bilen hade vuxit på alla ledder och dessutom blivit tyngre, medan effekten endast ökade med en hästkraft. Bilen tappade i och med detta sitt lättfotade beteende och var långsammare. Den japanska versionen var en helt annan bil. Den byggde på en fyradörrars sedan och hade mer effekt.

Generation 4 2015-2016
År 2015 fick VTEC-anhängarna något att bita i. Civic Type R, som tidigare varit synonymt med högvarviga sugmotorer, blev turbomatad för att kunna konkurrera med Volkswagen Golf R och Ford Focus RS. Med 310 hästkrafter och avancerad aerodynamik blev bilen världens snabbaste serieproducerade framhjulsdrivna bil runt Nürburgring.

Honda Civic Type-R

Pris
341 900 kronor, säljs sedan september 2017.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,8:1. Borrning/slag 86,0/85,9 mm, cylindervolym 2 000 cm3. Max effekt 310 hk (235 kW) vid 6 500 r/­min, max vridmoment 400 Nm mellan 2 500-4 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda med varvtalsmatchning.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med dubbelaxelupphängning. Bak multilänkaxel. Adaptiva stötdämpare fram och bak.


Styrning
Elmotordriven servo med variablel utväxling. Vändcirkel 11,8 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg, däck 245/30 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 456, bredd 188, höjd 143, spårvidd f/b 160/159. Tjänstevikt 1 380, maxlast 380. Tank 46 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 492-1 209 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,7 s, toppfart 272 km/h. Bränsleförbrukning (EU-cykeln): Stad 9,8, landsväg 6,5, blandad körning 7,7. CO2 176 g/km.


Garantier
Nybil 3 år/10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
Ej fastställt.

Rivaler

Volkswagen Golf GTI Clubsport SVolkswagen Golf GTI Clubsport
Samma fokus på bankörning som Type R. VW bjuder på 290 hk, elektronisk diff, styv fjädring och aerodynamik-paket.
Pris: 34 500 euro.

 

Focus RS drift modeFord Focus RS
Inte riktigt lika vulgär framtoning som Type R. Focus RS har fyrhjulsdrift 350 hästkrafter, men är nästan 13 sekunder långsammare runt Nürburgring.
Pris: 394 300 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa