Provkörning av Honda Insight

Provkörning av Honda Insight

Provkörning av Honda Insight

Basfakta

MOTOR
3-cyl tvärställd radmotor med 1 överliggande kamaxel, 4 ventiler per cylinder. Variabel ventilstyrning. Kompression 10,8. Borrning/slag 57/78 mm, volym 995 cm3. Integrerad trefas likströms motor (10 kW). Max effekt 78 hk (57 kW) vid 5 900 r/min. Max vridmoment 127 Nm vid 2000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Framhjulsdrift, 5-växlad låda.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson) och triangellänkar, torsionsbakaxel.

STYRNING
Kuggstång med servo (elektrisk).

BROMSAR
Skivor fram och trummor bak. Låsningsfritt system.

HJUL/DÄCK
Fälgbredd 5,5 tum.
Däck 165/65 R14.

MÅTT/VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 240, längd 395, bredd 170, höjd 136, spårvidd fram/bak 144/133. Tjänstevikt 835. Tanken rymmer 40 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgift)
Toppfart 180 km/h, acceleration 0?100 km/h 12,0 s. Bränsle-
förbrukning blandad körning 0,34 l/mil.

En insikt med avsikt

Hondas hybridbil är sportigg, vardagsvänlig och faktiskt alldeles ljusgrön.

Framtiden talar sitt tydliga språk. Bilfabrikanterna måste visa att bilen har sin plats som transportör, samtidigt som det ställs allt större miljökrav. Den som inte tar kraven på allvar åker förr eller senare ut. För bara fem år sedan var ”alternativbilarna” inget att ha i jämförelse med vanliga bilar. Svaga, primitiva, obekväma och med pinsam kort räckvidd. I bästa fall 15-20 mil.

Nu kommer ännu en ”eko-bil”, Honda Insight med hybriddrift. Ett snabbt hopkommet svar på huvudkonkurrenten Toyota Prius som lanseras i Europa i maj efter nära två års produktion i Japan. Honda Insight byggs sedan oktober förra året och de första bilarna har sålts i England. Italien och Tyskland står på tur men om Insight någonsin kommer till Sverige är dess värre oklart.

Med den här bilen vill Honda visa att man kan bygga både roliga och ekologiskt korrekta bilar. Där Prius är förnuftig och har plats för fem är Insight sportig och tvåsitsig. Honda säger att man riktar sig till ”ljusgröna” kunder – ekologiskt medvetna som inte tycker att det är fult att köra bil.

Med en förbrukning på 0,34 liter/mil når Insight inte riktigt till den oskrivna regel (”trelitersbilen”) som bland andra Volkswagen-koncernen har bestämt med Volkswagen Lupo 3L och Audi A2. Men Insight är för närvarande den allra snålaste bensindrivna bilen, Lupo 3L är ju dieseldriven.

INSIGHT VÄGER BARA 835 kg, tack vare flera chassi- och karosskonstruktioner i aluminium. Bilen produceras i samma fabrik som sportbilarna NSX och S2000, båda raffinerade aluminiumbyggen. Nytt är att balkar och ramverk består av formsprutade aluminiumdelar som bidrar till en stark, lätt konstruktion. Främre vindrutestolpen och balken som löper ovanför dörren formsprutas i ett stycke, vilket är unikt och patenterat. Totalt innehåller Insight 300 nya patent. Honda hävdar att detta är den mest komplicerade bil man byggt.

Drivningen sköts av en förbränningsmotor och en elmotor. Den senare är placerad mellan den ”vanliga” 3-cylindriga motorn och växellådan. Elmotorn, likströms, är en kompakt sak på 10 kW.

Elmotorn stöttar den vanliga bensinmotorn när så krävs och fungerar som generator och startmotor. Batteripacket är på 144 volt uppdelade på 120 celler. Batterierna är av typen NiMH, nickel-metall-hydrid, och väger endast 20 kilo. De är placerade vid sidan om den vanliga bensintanken (40 liter) under durken i bagageutrymmet.

Vid kraftiga accelerationer, uppför backar och vid omkörningar känner man markant att trycket i motorkraft ökar. Ett ”elektriskt” sug, jämförbart med rena elbilars vridmomentkurvor, griper in och gör omkörningen trafiksäker. Honda Insight levererar 127 Nm redan vid 2 000 r/min, inte illa för en 3-cylindrig bensinmotor på knappt en liters cylindervolym! Vid motorbroms generar likströmsmotorn tillbaka energi till batteripacket.

Samarbetet mellan de två motorenheterna går helt smärtfritt, el-motorn ”surfar” mjukt in sin extrakraft och någon turboknuff är det inte tal om. Honda räknar med att batteriet inte behöver bytas förrän efter 12 000 mils körning.

Att köra Insight är ungefär som vilken japansk småbil som helst, men den fräcka karossen gör anrättningen lite extra kryddad. Den låga sittställningen i kombination med ett styvt chassi och låg vikt gör bilen mycket kvick i reaktionerna. Allra bäst rör sig Insight på småvägar, här kommer motorns vridmoment bäst till pass. Och den lilla trepipen är riktigt ettrig i temperamentet.

DEN FEMVÄXLADE LÅDAN är kortslagig och precis att använda. En steglös CVT-låda är under utveckling och kommer att passa konceptet som handsken. Insight är en körglad eko-bil!

Bland de digitala instrumenten finns en mätare som stegvis visar hur batteriet laddas eller töms och hur mycket kräm det finns kvar. Under normal körning pendlar mätaren mellan ”Charge!” och ”Assist”. Ömsom gasar du så mycket att elmotorn rycker in och står till tjänst, ömsom bromsar du in och på så vis genererar du energi tillbaka till batteriet.

Efter en stunds körning är det spännande att läsa av hur duktig man varit, eftersom ”snål” körning ganska snart visar sig i form av att batteristapelns rödlysande dioder blir fler och fler. Och bensinmätaren är låååångsam, bilens räckvidd är långt över 100 mil.

Landsvägs- och motorvägskörning är det minst lämpliga. Ett par raska mil och batteriet har tömts så mycket att det inte har kraft kvar att portionera ut mer. Då återstår bara kraften från den vanliga motorn, vilket resulterar i högre bensinförbrukning. Under den drygt 40 mil långa provkörningen pendlade genomsnittsförbrukningen mellan 0,45 och 0,90 l/mil, beroende på körstil och miljöhänsyn. Ner till utlovade 0,34 liter kom jag aldrig, inte heller upp till toppfarten på 180 km/h. ”166″ i ilsknaste orange var det högsta hastighetsmätaren visade när alla 78 ystra el- och bensinhästkrafter samspelade.

En egenhet: När man snuddar broms-pedalen ger elektroniken order om motorbroms så att ”energiåtervinningen” startar. Det sker knappt märkbart.

Vid rödljusen händer det att motorn stannar. Motorn slår ifrån automatiskt om du frikopplar när bilen står still, bara batteriet har tillräcklig laddning. Så fort kopplingen trycks ner går motorn i gång igen. Man vänjer sig snabbt.

Insight är lik den Honda CRX-modell som kom 1988, särskilt längs taklinjen. Spännande är den knappast, all läcker och framåtblickande teknik har fått en i mina ögon alltför tam förpackning. Helst hade jag velat se Insight inspirerad av Hondas solljusdrivna ”bältdjursbilar” som vunnit flera av Australiens stora elbilsrace tvärs genom landet. Och varför inte en form som innebär att jag kan ta med mig mer än en reskamrat.

Luftmotståndskoefficient på 0,25 är ett resultat av den låga, vingformade profilen med tvärt avhugget bakparti, täcklucka över bakhjulen, plana aluminiumfälgar och ett slätt underrede.

Någon storlastare är inte Insight. Bakom de båda stolarna finns ett plant bagageutrymme, utan vare sig hatthylla, insynsskydd eller lastnät. Det gör utrymmet svårutnyttjat. Längst bak finns en lådformad brunn med lock, stor nog att placera sin matkasse i.

Insight är Hondas sätt att spänna musklerna för framtiden. 4 000 bilar ska man bygga per år, de allra flesta för export till USA (Kalifornien). Räkna med att många tekniska lösningar kommer inom de närmaste åren på vanliga Hondabilar.

Om fem år kommer avlösaren till Insight. Undrar just vilka tankar den är laddad med?