Provkörning av Honda Jazz 1,5 Dynamic i-VTEC 130 hk

När såg du en Honda Jazz på gatan senast, jag kommer själv inte ihåg. Det såldes 247 Jazz under 2017. Nu kommer­ det mer kraft – men hjälper det den lilla japanen?

Det här är nytt!

Ny motor
Nuvarande Jazz har hittills bara funnits med 102 hästar stark fyra.
Lite klen
Nu kommer en ny fyra, på 130 hästkrafter.
Röd dekor
Med stora motorn går Jazz bara att få som Dynamic. Det innebär röd dekor på stolarna och lite här och där i kupén och exteriört.

Honda Jazz är en väldigt trevlig liten ­småbil som trivs bäst i stadstrafik men den gör inte direkt bort sig på långfärd heller. Den ansågs så bra i vårt test i Teknikens Värld nummer 21/2016 att den gick åstad och vann före Mini Cooper Clubman och Skoda Fabia TSI 90 Combi.

Då hade Jazz bara en 1,3-liters fyra att välja på som levererade 102 hästkrafter. Det var många tilltänkta kunder som önskade sig lite mer kraft och de blir nu bönhörda. Från och med mars månad erbjuds Honda Jazz med 1,5-liters fyra och 130 hästkrafter, en rätt maffig ökning.

Honda Jazz hade sedan tidigare en väldigt trevlig styrning och den har de tack och lov inte petat på.

Honda Jazz hade sedan tidigare en väldigt trevlig styrning och den har de tack och lov inte petat på.

Motorn upplevs som pigg och har ett orrigt ljud på höga varv. Det stör inte nämnvärt under acceleration tycker jag men väl på rull och i 110 km/h så blir en mix av motorljud, vägljud och vindbrus lite väl mycket att ta in. Då känner man att detta är en liten, ganska pappig småbil. Men du tar dig från stillastående till 100 km/h på tio sekunder blankt, det är hela två ­sekunder snabbare än med den mindre motorn.

Utöver den nya motorn har Jazz Dynamic fått en lite tuffare framtoning med ny grill, ny infattning av dimljusen och två ­”bumeranger” i svart plast i bilens yttre hörn. Den ser mer ut som en i Hondafamiljen numera. Svartlackerade fälgar och dito backspegelhus fullbordar anrättningen. Även den bakre stötfångaren har fått nya former och i det stora hela tycker jag att den lätta modifieringen på utsidan har gjort Jazz till en snyggare bil. Jazz hade sedan tidigare en väldigt trevlig styrning och den har de tack och lov inte petat på. Chassit är också detsamma och det innebär­ att det vickar framåt/bakåt och åt sidorna mest hela tiden. Det är väl det som menas med Dynamic…

Inte världens vackraste syn men det fungerar väl, kolla reglagen för värme och fläkt. Stora!

Inte världens vackraste syn men det fungerar väl, kolla reglagen för värme och fläkt. Stora!

Vid vårt test 2016 hade Jazz en CVT-låda som vi inte gillade alls. I Rom denna gång får vi tillgång till en 6-växlad manuell låda och den är riktigt, riktigt bra med korta, distinkta lägen. Men Jazz går fortfarande att få med CVT-låda, men nu i vidareutvecklad version vilket vi efterlyste 2016. Det är uppenbart att japanerna läser Teknikens Värld. Den nya CVT-lådan är helt enkelt den bästa låda av den typen jag kört, och jag är en notorisk hatare av CVT-lådor med gummisnoddsuppförande. Nu fick vi inte köra Jazz med denna låda men väl en Civic och lådan har artificiella lägen säger Honda men det är egentligen ingenting som märks. Bilen bara rullar på och det högljudda ylandet vid tung gasfot är helt borta.

Magic Seat är en konstruktion som Jazz är tämligen ensam om. Finns ej längre i Civic.

Magic Seat är en konstruktion som Jazz är tämligen ensam om. Finns ej längre i Civic.

På kvällen innan provkörning var jag lite kaxig och undrade varför de höll på ”med den där CVT-lådan”. Skrota den föreslog jag och sätt i en riktig automat. Jag fick segervissa leenden som svar och de bad mig återkomma när jag kört den. Jag fick vackert ta kepsen i hand och erkänna att den var riktigt bra. Snyggt jobbat! Honda har en nioväxlad automatlåda under utveckling, den kommer senare i år. Den kommer dock inte att erbjudas till Jazz med bensinmotor, men ärligt talat behövs det inte heller.

En av Jazz storheter är dess innerutrymmen, paketeringen är synnerligen bra och det är mycket som får plats i en fyra meter lång bil. Baksätet ”Magic Seat” är riktigt finurligt där du kan fälla upp sitsen och på så sätt frigöra­ utrymme för att köra hem en hög blomma eller liknande. Om du fäller ner ryggen på passagerar­sätet och justerar stolen rätt kommer­ du att få något som kan kallas vid en säng, en plan sådan. Det gäller för övrigt lastutrymmet också vars golv blir helt plant vid sätesfällning. Vad gäller stolarna i övrigt är inte framstolarna speciellt sköna. Både jag och min smalare medresenär får träsmak redan efter fem-sex mil. Sätesdynan är helt enkelt för hård.

Kronjuvelen! Honda har vidareutvecklat och förfinat sin 130 hästars bensinare till en pärla.

Kronjuvelen! Honda har vidareutvecklat och förfinat sin 130 hästars bensinare till en pärla.

Instrumentpanelen är plastig och kommer att bli repig men är å andra sidan lätt att rengöra från barnens kladd som kommer förr eller senare. Jazz är dock ensamma om att ha en väldigt smart burkhållare på vänster sida av ratten. Den är justerbar efter flaskans storlek men anordningen kan även användas till andra saker än läskeblask. Jazz har tillverkats i tre generationer (2001, 2008 och 2015). Den tillverkas i elva fabriker i åtta olika länder. 6,7 miljoner exemplar är sålda. Och Honda Jazz har aldrig varit i bättre form än så här.

Honda Jazz 1,5 Dynamic i-VTEC 130 hk

Pris
Från 187 500 kronor, säljstart mars 2018, första kundleverans april.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 11,5:1. Borrning/slag 73,0/89,7. Cylindervolym 1 496 cm3. Max effekt 130 hk (177 kW) vid 6 600 r/­min, max vridmoment 155 Nm vid 4 600 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. CVT-låda (+ 12 000 kronor).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk, krängningshämmare. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,4 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6 tum, däck 185/55 R 16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 253, längd 400, bredd 169, höjd 155, spårvidd f/b 148/147. Markfrigång 11. Tjänstevikt ca 1 130, maxlast ca 470, max släpvagnsvikt 1 000. Tank 40 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 354-1 314 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,0 s, toppfart 190 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,64 l/mil, landsväg 0,49 l/mil, blandad körning 0,54 l/mil. CO2 124 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
646 kronor per år vid köp innan 1 juli 2018. Därefter 2 738 kr/år under de tre första åren, därefter återgår skatten till 646 kr/år.

Rivaler

SEAT-IBIZA-2017
Seat Ibiza 1,5 TSI 150
Äntligen ny på riktigt efter diverse facelift som egentligen inte har gett någonting. Nu tillhör den eliten i småbilsklassen.
Pris: 190 900 kronor.

 

Ford Fiesta 2018
Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 140 hk
I sin sjunde generation klättrade Fiesta över fyra meter i längd och det märks om inte annat i baksätet och bagageutrymmet.
Pris: 198 300 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Honda Jazz 1,5 Dynamic i-VTEC 130 hk
NÄSTA Lamborghini Huracán Performante Spyder gör entré i Genève