Provkörning av Hyundai i20 1,4

Hyundai presenterar efterträdaren till den ganska populära och trevliga Getz. Nykomlingen heter i20 och vi undrar om Hyundai har slut på idéer.

Provkörning av Hyundai i20 1,4

Provkörning av Hyundai i20 1,4

Första intrycket #375

Snygg formgivning, påminner mycket om större i30. Men insidan känns trist med tanke på materialval, och en tanke med det är säkert att det är billigare att återvinna den dagen bilen ska kasseras. i20 tillför ingenting nytt. Det känns som om Hyundai fegat ur. Föregångaren Getz var mer framåt­strävande när den kom.

Oktober, november, december. Månader gråare än betongsossar. Regn och mörker. Kommer någon ihåg när vi sist såg solen i detta land? 

Det är så pörskans orättvist. Om man jämför med Spanien. Ett land där sol inte är en bristvara ens under vintern. En annan orättvisa är att de har så många nya, fina vägar – släta, jämna och snabba. Som om spanjorerna har en egen nyckel till EU:s stora bidragskista. Barcelona växer så det knakar. Arkitekturen har inga gränser och byggnadsverken överglänser varandra. Och solen, den lyser från klarblå himmel när SpanAir-planet tar mark i 15 graders värme.
Detta kunde vara semester. Åka ner och hämta kraft och solvitaminer. Men icke, ett jobb ska utföras. En provkörning av nya Hyundai i20, efterträdare till Getz som kom 2002.

i20 är stöpt i ungefär samma form som sin storebror i30, en bil i Golfklassen som har fått fin kritik. Bra utrustad, rymlig, hyggligt fina material, trevlig att köra och till ett bra pris. Nya i20 bygger på en ny bottenplatta och har inte mycket gemensamt med Getz. Nykomlingen är fem centimeter längre, fyra centimeter bredare men en centimeter lägre. Totalt sett är den rymligare men sitthöjden är lägre, något som kan uppfattas som en nackdel av vissa. i20 är alltså inte lika lätt att komma i eller ur för de som är lite ospänstiga i kroppen – och det gör i20 till en bil i mängden.

Den är ett koreanskt svar på VW Polo, Renault Clio eller Peugeot 207. Kort sagt en vanlig bil. Ett steg framåt och ett tillbaka. Exempelvis har Getz ställbar vinkel på ryggstödet bak, det har inte i20. Å andra sidan är ratten i i20 justerbar också i längsled och den har bättre stolar fram än Getz.
Annat som är bättre med nykomlingen är trevligare köregenskaper med så kallad europeisk sättning, det vill säga ganska hård, men så är bilen också utvecklad i Europa.
Bilen kränger nästan ingenting i kurvor men är i stället omild över broskarvar, brunnslock och andra små ojämnheter. Styrningen är rapp och alert men själva styrkänslan går delvis förlorad i den elservoassisterade styrningen.

Förarmiljön är lättöverskådlig. Tydliga instrument och knappar och reglage där man förväntar sig. Det jag däremot inte väntar mig är snikna och billiga hårdplastmaterial överallt. Om man nu bygger en ny bil som ska vara bättre, varför inte göra den lite trevligare och mer ombonad? Svart panel och silvermålad mittdel. Sett det förut, eller?

De motoralternativ som är aktuella för Sverige är tre. Två bensinare där den minsta är på 1,2 liter och 78 hästkrafter. Någon sådan fanns inte för provkörning. Däremot fanns 1,4 på 100 hästkrafter. En motor som låter lite fränt när den varvas, vilket är ett måste om det ska bli någon fart på bilen.
Vridmomentet är skralt i det nedre varvtalsregistret. Kan tänka mig att den mindre 1,2:an får det kämpigt vid omkörningar och andra situationer som kräver kraftigare hastighetsökningar.
Ingen av de båda bensinarna klarar miljögränsen på 120 g CO2 per kilometer. Det gör däremot dieseln på 1,6 liter och 115 hästkrafter. ”Min” 1,4 har manuell växellåda. Den är extremt lättgående men känns lite sladdrig i spaken. Just 1,4 finns att få med automatlåda, något som inte finns till de andra två. Alla tre motorerna har kedja till kamaxeldrivningen vilket gör servicen billigare i det långa loppet.

Utrustningsnivån är överlag bra även på den enklaste 1,2 Base, som har det mesta utom luftkonditionering. Här finns bland annat centrallås, elhissar fram, CD/mp3/radio med AUX-ingång samt aktivt antisladdsystem. Troligtvis blir 1,4 bästsäljaren och den finns bara i så kallat ComfortPlus-utförande med bland annat automatisk luftkonditionering, färddator, förarstol med höjdjustering, rattknappar för ljudsystem och lite annat jox.

Några priser kunde generalagenten inte presentera ännu. Någonstans mellan i10 och i30 trodde man, och det är säkert en gissning som gränsar till sanning. Den billigaste i10 kostar 96 900 kronor medan motsvarande i30 går på 143 900 kronor. Den billigaste i20-modellen bör kosta under 120 000 kronor om den ska någon chans mot billigaste Peugeot 207, Renault Clio eller Volkswagen Polo.
Hyundai är världens femte största tillverkare (i alla fall är de det när det här skrivs – det kan ju hända att det ändras med tanke på läget i bilindustrin). Därför är det lite förvånande att de är så fega, att de inte gör något mer radikalt, vågat, modernare och bättre. Dessutom har de tagit bort sin nioåriga garanti.
Hyundai i20 är ännu en i raden av bra men mediokra bilar som inte tillför något nytt.

Hyundai i20 1,4

Pris
Ingen uppgift.

Motor
Bensin. Tvärmonterad R4, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 77/75 mm, cylindervolym 1 396 cm3. Max effekt 100 hk (74 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 137 Nm vid 4 200 r/min. 

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alt. 4-stegad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänk, bak torsionsaxel.

Styrning
Kuggstång, elservo. Antal rattvarv 2,8. Vändcirkel 10,4 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS, EBD. Antisladdsystem.

Hjul
Fälg 5,5 tum, däck 185/60 R15. 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 253, längd 394, bredd 171, höjd 149, spårvidd f/b 149/149, markfrigång 15. Tjänstevikt 1 210, maxlast 360. Släpvikt 1 000. Tank 45 liter.

Fartresurser*
Toppfart 181 km/h. Acceleration 0­–100 km/h 11,6 s. 

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,72, landsväg 0,47, blandad körning 0,56 l/mil. CO2 133 g/km.

* Enligt tillverkaren.