Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Hyundai i30 1,4 T-GDI 140

Hyundai har byggt en ny i30 som har ­tydliga drag av Audi A3, och det är också en av bilarna den tar sikte på. Kan den klara detta? Vi provkör och kollar!

Hyundai i30 2017

Det här är nytt!

Formspråket.
I och med i30 debuterar ett nytt formspråk, illustrerat av den nya fronten med sin Cascading grill.
Motor.
140 hästkrafter starka T-GDI debuterar för första gången.
Styrning.
Snabbare elmotordriven servo.

Det första jag tänker när jag ser nya Hyundai i30 är att det är en Audi A3. Grillen är ett oblygt plagiat såsom det brukar se ut i Kina, men koreanerna är inte så dåliga de heller. Visserligen är nu Audi A3 en av de bilar som nya Hyundai i30 siktar på men för den skull behöver den ju inte se likadan ut. Eller? Hyundai siktar i alla fall högt med nya i30 och menar att det är en bil som passar för alla. Singlar, familjer, ung som gammal. Och att nya i30 är Hyundais DNA i Europa…

Hyundai i30 2017

För att vara en Hyundai upplevs i30 som tämligen styv i stötdämpning/fjädring men det är absolut inte negativt.

Hyundai tillverkar själva stålet till sina bilar, och fartyg för den delen, och har därför kostat på sig att använda 53 procent höghållfast stål i nya i30. Detta är starkare och lättare än vanligt stål vilket innebär att nya i30:s bottenplatta och kaross är 28 kg lättare än tidigare men samtidigt 22 procent styvare. Det är dubbelt så mycket höghållfast stål som i föregångaren, och bland annat är nu dörrarnas ramar gjutna i ett stycke i stället för fem och på det spar man fyra kilo.

Hyundai kompenserar för detta genom att lasta in så mycket utrustning att bilen faktiskt blir tyngre än tidigare, vilket i dag är väldigt ovanligt. Hyundai i30 har till exempel flest säkerhetsfunktioner av alla Hyundai. Här finns bland annat autobroms, kollisionsvarnare, adaptiv farthållare, dödavinkelvarnare, trötthetsvarnare, sju krockkuddar och helljusautomatik. Hyundai i30 har överlag väldigt bra basutrustning med LED-strålkastare (både hel- och halvljus) och åtta tums bildskärm som sitter högt och rätt placerad. Har du rätt mobiltelefon kan du ladda den utan sladd i mittkonsolen.

Hyundai i30 2017

Smala strålkastare och bakljus är inne och Hyundai hakar på trenden.

Det finns nu möjlighet att välja en sjuväxlad dubbelkopplingslåda som alternativ till den sexväxlade manuella, för bensinmotorer bara till den starkaste 140-hästaren. DCT-lådan har ett sportläge där den ligger kvar längre på växlarna och samtidigt ser till att styrningen blir mer sportig och gasresponsen snabbare. Jag tycker ändå inte att den helt nya 140 hästars bensinmotorn med turbo känns överdrivet pigg. Det finns även en trecylindrig bensinare på 120 hästkrafter. Dieselmotorn på 136 hästkrafter är inte ny men känns med sitt högre vridmoment som ett ärtigare alternativ till den starkaste bensinmotorn.

Vi var tidigare inne på detta med styrning. Den är nu helt ny och har elmotordriven servo. Jämfört med förra generationen ska den vara tio procent mer direkt och svara på förarens rattsignaler 15 millisekunder snabbare. Jag kan dock inte påstå att styrningen upplevdes överdrivet spänstig för den sakens skull. Vi får dock innerligt hoppas att den inte har samma inbyggda problem som servostyrningen hade i nuvarande generation. Dess servoverkan upphörde att fungera mitt i ett älgtest och ratten blev stum. Det resulterade i en ännu ömmande axel för testföraren Linus Pröjtz och att 2 370 styckna Hyundai i30 i Sverige blev föremål för att uppdatera en mjukvara i styrservon.

Hyundai i30 2017

Helt nytt och fräscht inuti kupén där den stora åtta-tums skärmen dominerar. Väldigt städad interiör.

Interiört är i30 mycket välstädad och det är få knappar att trycka på. Det används mycket mjukt och fint material i instrumentpanelen men man undrar varför de brutit av detta med hårdplast i nedre delen av det hela. Stolarna är trevliga att sitta i och i alla fall med elstolarna vi fick prova väldigt lätt att hitta en bra körställning. I baksätet är det högt i tak och långa personer på ytterplats slipper sitta med böjt huvud. Benutrymmet är inte överdådigt men representativt för bilklassen. Baksätet är delbart i 60-40 lägen och med baksätet nedfällt ryms 1301 VDA-liter vilket är mer än Volkswagen Golf. Även med baksätesryggen i uppfällt läge är i30 större än Golf.

Hyundai i30 2017

Trots att baksätesryggen inte faller ned helt platt ryms 1 301 VDA-liter och det är mer än VW Golf.

För att vara en Hyundai upplevs i30 som tämligen styv i stötdämpning/fjädring men det är absolut inte negativt. Allt verkar också väl sammansatt och det är inget gnäll eller knirk när man kör över ojämnheter. Vindbruset i i30 är ganska högt i farter över 100 km/h och jag är rädd att bilen kommer att upplevas som ganska högljudd hemma i Sverige. I alla fall när asfalten är strävare, vi lyckades hitta sådant underlag en kortare stund och då väsnades det, i alla fall när bilen som nu rullade på 17 tum höga hjul.

Hyundai i30 är bättre än sin föregångare, skam vore väl annars. Men jag har en känsla av att konkurrensen i Golfklassens toppskikt är tuffare än vad bilen klarar av. Mycket beror förstås vad bilen kommer att kosta. Inga priser var klara vid provkörningen. Inte ens en indikation.

Hyundai i30 1,4 T-GDI 140

Pris
Ej fastställt, säljstart februari, första kundleverans mars.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 71,6/84,0 mm, cylindervolym 1 353 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 242 Nm vid 1 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.


Bromsar
Skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/45 R 17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 434, bredd 180, höjd 145, spårvidd f/b 157/157. Markfrigång 14. Tjänstevikt ca 1 204, maxlast ca 600, max släpvagnsvikt 1 400. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 395-1 301 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,9 s, toppfart 210 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad i. u l/mil, landsväg i. u l/mil, blandad körning 0,55 l/mil. CO2 123 g/km.


Garantier
Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år.


Skatt
624 kronor per år.


 

Rivaler

Den bakre C-stolpen är en snygg designgimmick, som tyvärr tar bort en del av runtomsikten.

Opel Astra 1,4 Turbo 150 hk
Nya Opel Astra är minst sagt en succé för företaget och slåss med Golf om topposition i klassen. Vald till Årets Bil 2016.
Pris: från 202 900 kronor.

 

 

kia-ceed-2012-66Kia Cee’d 1,6 135 hk
Koncernbroderns framgångar är förstås en nagel i ögat på Hyundai som sätter in det grova artilleriet med nya i30.
Pris: från 193 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa