Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Hyundai Tucson 1,6 T-GDI

Hyundais toppskikt, nu med dubbelkopplingslåda och bensinmotor. Tucson med dieselmotor var ett hett alternativ i det stenhårda C-segmentet. Kan även denna Tucson leva upp till förväntningarna och fortsätta utmana? Vi provkör den.

Hyundai Tucson 1,6T GDI prov
Patrik Lindgren

Det här är nytt!

Växellåda
Tucson har fått en dubbelkopplingslåda som växlar snabbare och förbättrar bränsleekonomin.
Apple CarPlay
Projicera utvalda appar direkt på bilens pekskärm.
Motor
1,6T-GDI, 4-cylindrig turbomotor som producerar 177 hästkrafter. Har funnits med sedan lanseringen av tredje generationens Tucson men en nyhet i tidningen.

Tredje generationen Tucson har funnits på marknaden sedan 2015. Modellen har varit ett återkommande inslag i Teknikens Värld och har vid ett flertal tester gjort bra ifrån sig – men aldrig riktigt kunnat betvinga sina konkurrenter. Modellåret 2017 bjuder inte på några större förändringar, det som sticker ut är att Apple CarPlay samt Android Auto nu finns att tillgå som tillval. Dessa ger bilen en modernare framtoning och ur ett säkerhetsperspektiv är det att föredra, då det nu är möjligt att utföra kommandon direkt på bilens inbyggda pekskärm i stället för att ta fram telefonen.

Ljudnivån är fullt godkänd trots de 19 tum stora hjulen som sitter monterade på bilen. Förarmiljön är lätt att ta till sig

Ljudnivån är fullt godkänd trots de 19 tum stora hjulen som sitter monterade på bilen. Förarmiljön är lätt att ta till sig.

Bortsett från de knappa förändringarna är vår bil utrustad med en 1,6 liters turbomatad bensinmotor. Det är första gången vi kör den 4-cylindriga motorn som producerar 177 hästkrafter, vilka fördelas till alla fyra hjulen. Detta är en sanning med modifikation, då bilen främst driver på framhjulen, men med hjälp av en elektro/hydraulisk inkoppling kan kraften även portioneras ut till bakaxeln vid behov. Växellådan är av modell dubbelkoppling och i kombination med motorn fungerar den väldigt väl. I stadstrafik sker upp och nedväxlingar mjukt och följsamt.

När tredje generationen Hyundai Tucson provkördes för första gången av Teknikens Världs Linus Pröjtz så påpekades det att bilen, som då var utrustad med en dieselmotor, inte hade fullt så mycket kraft som man förväntade sig vid låga varv men att den i sportläget gav den knuff som utlovades. Faktumet kvarstår två år senare med denna bensindrivna variant. I komfortläget är gasresponsen i slöaste laget och det krävs ett rejält gaspådrag för att växellådan ska kugga ner ett par växlar. Sportläget å andra sidan bjuder på en mycket pigg Hyundai, utan att bilen hamnar för högt upp i varvtals­registret. Av de två lägena som finns att tillgå är sportläget det bäst avvägda.

Snygga former men bakåtsikten blir något kompromissad. Stil före funktion.

Snygga former men bakåtsikten blir något kompromissad. Stil före funktion.

Detsamma gäller vid körning på motorväg, 1,6 liters motorn har gott om vridmoment (265 newtonmeter) över ett brett register (1500-4500) som i sportläget kommer väl till pass då man kan hålla förbrukningen nere samtidigt som bilen känns påtagligt mycket mer på tårna. Bränsleförbrukningen för vår bil landade, vid blandad körning, på acceptabla 0,82 liter/milen. Det går att jämföra med 0,73 liter/milen som är tillverkarens angivna uppgift.

Chassiegenskaperna imponerar. Bilen sväljer små ojämnheter i vägen utan en tillstymmelse till orolighet samtidigt som den tillåter lite mer inspirerad körning genom kurviga partier utan att kränga alltför mycket. Hyundai har med andra ord lyckats behålla god komfort i kombination med ett inspirerande uppträdande på vägen. Ljudnivån är fullt godkänd trots de 19 tum stora hjulen som sitter monterade på bilen.

Intuitiv förarmiljö men tråkiga materialval drar ner helhetsupplevelsen.

Intuitiv förarmiljö men tråkiga materialval drar ner helhetsupplevelsen.

Förarmiljön är lätt att ta till sig med tydliga knappar och infotainmentsystemet med pekskärm har bra skärpa. Det finns dock utrymme för förbättring i materialvalen, mycket hård plast inger inte någon vidare premiumkänsla. Volymvredet är placerat för djupt in i ­panelen, detta skapar problem om man inte har pincett-lika nypor. Det är i helhet en väl fungerande kupé men jag saknar det där lilla extra som krävs för att riktigt stå ut, den känns helt enkelt en aning tråkig.

Sammanfattningsvis är Hyundai Tucson 1,6T-GDI en stark konkurrent i mellan suv-segmentet. Den står sig bra mot sina dieseldrivna syskon, men likt dem är prissättningen lite i överkant för att Tucson ska bli en riktig vinnare.

Hyundai Tucson 1,6 T-GDI

Pris
294 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 77/85,4 mm, cylindervolym 1591 cm3. Max effekt 177 hk (130 kW) vid 5500 r/­min, max vridmoment 265 Nm mellan 1500-4500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 4 tvärställda länkarmar per sida.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 m.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd från 6,5 tum, däck 215/70 R16. Provbil utrustad med 7,5 tum breda fälgar samt 235/45 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 267, längd 447,5, bredd 185, höjd 165, spårvidd f/b 160/161. Markfrigång 17. Tjänstevikt 1 609, maxlast 561, max släpvagnsvikt 1 600. Tank 62 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 513/1 503liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,1 s, toppfart 201 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,98 l/mil, landsväg 0,58 l/mil, blandad körning 0,73 l/mil. CO2 169 g/km.


Garantier
Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år, assistans 5 år/assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
1768 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen TiguanVolkswagen Tiguan 1,4 4MOTION BlueMotion
Tiguan blev stor testvinnare i förra årets stora suv-test. Med bensinmotor och den 6-växlade DSG-lådan är den en svår nöt att knäcka.
Pris: 308 500 kronor.

 

Ford Kuga 2017Ford Kuga Titanium 1,5 EcoBoost
Nya Ford Kuga i Titanium-utförande har det mesta man kan tänkas behöva.
Pris: 287 000 kronor.

 

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa