Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Jaguar F-Type 2,0 Cabriolet

Downsizingtrenden rullar på. Nu kommer Jaguar F-Type med en fyra på 300 hästkrafter. Men den känns och låter som mycket mer!

Jaguar F-Type 2,0 Cabriolet prov

Det här är nytt!

Motor
Fyrcylindrig motor på 300 hästkrafter blir en ny instegsversion.
Strålkastare
Årsmodell 2018 betyder nya strålkastare och nya stötfångare.
Stolar
Jaguar jagar vikt med lättviktstolar i aluminium.

Du lär inte ha undgått att notera att det pågår en motormässig ”downsizingtrend” i bilvärlden. Vi har sett stora suvar och lyxbilar med fyrcylindriga motorer de senaste åren. Nu kommer till och med Jaguar F-Type ut ur den fyrcylindriga garderoben och det känns som spiken i kistan för V8-eran. För vad ska man med större motor till – egentligen?

Jaguar F-Type 2,0 Cabriolet prov

Nya F-Type har Jaguars fyrcylindriga tvålitersmotor på två liter och 300 hästkrafter. Med twinturbo har den ett ordentligt vridmoment redan i låga varv. 400 Nm finns där vid 1 500 varv, och det känns när man lägger ner gaspedalen. Kraften finns med hela resan genom registret, vridmomentet viker av först över 4 500 varv. Med så mycket kraft redan från början känns det inte som om fler cylindrar tillför så mycket extra.

Motorn är ett fyrverkeri av avancerad teknik. Insugsventilerna styrs elhydrauliskt av avancerade algoritmer för att motorn ska ge max i alla belastningar. Grenröret är integrerat i cylindertoppen, och motorn värms upp rekordsnabbt för minskad förbrukning och förbättrad avgasrening. Efter grenröret sitter en turboladdare med keramiska kullager, som har mindre friktion än vanliga kullager av stål.

Jaguar F-Type 2,0 Cabriolet prov

Invändigt finns en ny bildskärm för infotainmentprogrammet. F-Type har dessutom fått lättviktsstolar med tunnare ram i aluminium som sparar vikt.

Fabriken uppger 0-100 km/h på 5,4 sekunder och även om det inte är någon notering som skickar in fyrpipen i rekordböckerna så räcker det mer än väl till, även i sportvagnssammanhang. En annan fördel är den mindre massan. Med en fyra under huven tappar bilen vikt – 52 kilo för att vara exakt – och det gör att den känns lättare och styr in mer välvilligt i kurvorna. Nästan hela viktminskningen ligger över framhjulen. Körkänslan finns där absolut. Och ljudet är helt rätt, vet inte säkert hur de får till det, men fyran låter som om den vore dopad.

Vill man ha extra mycket ljud finns en knapp för det också. Då bjuds gasknallar efter gassläpp och en åskmullerlik ljudmatta. Jag inbillar mig att den akustiska förmågan är viktigare än bränsleförbrukningen som i fyran är 16 procent lägre än för V6-motorn. I EU-körcykeln drar fyran 0,72 liter per mil.

Jaguar F-Type 2,0 Cabriolet prov

Utvändigt känns fyran igen på nya 18 tums-fälgar som är speciellt framtagna för modellen. 2018 får alla F-Type nya stötfångarna och nya LED-strålkastare.

För övrigt tål att nämnas att F-Type precis som tidigare är en riktigt trevlig, klassisk sportvagn. Lite trång i kupén, längdmässigt. Visst får benen plats, men det går inte att luta ryggstödet bakåt särskilt mycket. För föraren har det mindre betydelse, men passageraren skulle kanske vilja inta en mer vilande position ibland. Bagageutrymmet är trångt och rymmer två kabinväskor, inte mer.

Med den nya fyran blir F-Type ett mer klockrent alternativ till Porsche 718 Boxster/Cayman som har en boxerfyra på 300 hästkrafter. För att inte tala om Audi TTS med en fyrcylindrig maskin på 310 hästkrafter. Prismässigt tar F-Type 2,0 i alla fall ett rejält kliv nedåt och närmar sig dessa konkurrenter. F-Type coupé startar på 609 900 kronor, och det är 93 000 kronor mindre än V6-modellen som kostar 702 900 kronor.

Jaguar F-Type 2,0 Cabriolet

Pris
682 900 kronor, säljs nu. 2,0 Coupé 609 900 kronor.


Motor
Bensin. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Twinturbo. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 83,0/92,3mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 300 hk (221 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 500-4 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak dubbla triangellänkar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,7 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 8,5 tum, bak 9,5 tum, däck fram bak 245/45 R18, bak 275/40 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 262, längd 448, bredd 192, höjd 131, spårvidd f/b 160/165. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 545, maxlast 380, max släpvagnsvikt 0. Tank 63 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 207 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,7 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,72 l/mil. CO2 163 g/km.


Garantier
Nybil 3 år utan milgräns, fri service 3 år utan milgräns, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
1 504 kronor per år.

Rivaler

Porsche 718 Boxster GTS

Porsche 718 Boxster
Boxster är öppen, Cayman har tak. Båda drivs i instegsversionen av en boxerfyra på 300 hästkrafter. 0-100 km/h på 4,9 sekunder.
Pris: 553 000 kronor.

 

Alfa Romeo 4C SpiderAlfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C är mindre än Jaguar F-Type men mer exklusiv, i alla fall i antal. Downsizad till 1,75 liters fyra på 240 hästkrafter, men med en vikt på 1 050 kg räcker det till.
Pris: 599 990 kronor.

 

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa