Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Jeep Compass 2,0 Multijet 140 Longitude

Året var 2006 och Borglund behövde inte resa speciellt långt när den internationella pressvisningen gick av stapeln – i Stockholm. Nu är det 2017 och pressvisningen av helt nya Compass sker i portugisiska Lissabon.

Jeep Compass 2018

Det här är nytt!

Hela bilen
Nya Jeep Compass är i princip helt ny men delar av bottenplattan är hämtad från Jeep Renegade/Fiat 500X. Därifrån kommer också motorer och växellådor. Vänsterstyrda byggs i Toluca, Mexiko medan högerstyrda tillverkas i Ranjangaon, Indien.

Jeep Compass är ingen bil som rosat marknaden precis. Den ser nästan komisk ut med sina runda lysen och höga grill. En närmast förvånad uppsyn. 2011 fick den en facelift där anletsdragen rättades till och inredningen inte var fullt så plastig.

Nu kommer en helt ny generation tillverkad i Mexiko, som delvis bygger på italienbyggda Jeep Renegade och Fiat 500X. Compass är dock snäppet större och kommer till skillnad från nämnda bilar att bara säljas här hemma i fyrhjulsdrivet tillstånd, precis som Cherokee, Wrangler och Grand Cherokee.

Jeep Compass 2018 Jonas Borglund

Nya Jeep Compass rullar stadigt och tyst – på den portugisiska asfalten.

Tre motorversioner tas hit där bensinaren är på 1,4 liter med 170 hästkrafter medan dieselmotorerna båda tvåliters med 140 eller 170 hästkrafter. Samma motorer som gör tjänst i Renegade, men de orkar också med den större bilen. Växlandet sköts med sexpetad manuell- eller niostegad automatlåda.

3 frågor

Jeep Andrea Ceccarelli
Andrea Ceccarelli – chef produktmarknadsföring

Ciao Andrea, varför har ni inte något elektriskt alternativ?
– Vi jobbar på det och kommer lansera flera elektrifierade bilar före 2020. Vi måste om vi ska överleva som företag.
Hur tror du nya Compass kommer mottagas i USA? Är den inte i motorsvagaste laget?
– Compass finns med 2,4-liters bensinmotor med 190 hästkrafter. Det kommer räcka, och vi har sålt väldigt många Renegade i staterna. Amerikaner bryr sig inte. Huvudsaken det står Jeep på bilen.
Och i Europa?
– SUV-trenden ökar stadigt hela tiden och med Compass har vi en suv i varje klass. Det går bra och det kommer gå ännu bättre.

Jag kör från Lissabon väster ut längs kusten. Det är otroligt vackert med stora vågor och surfare ”on top”. Compass rullar stadigt och tyst – på den portugisiska asfalten. Jag når efter någon timme europas västligaste punkt (på fastlandet), fyren vid Kap Roca. Drar vidare mot Sintra nationalpark där Jeep har anordnat en terrängbana. Jag sitter och klämmer på materialen i kupén och inser att man lagt några dollar, euro eller peso på just sammansättning och material. Det ser överlag snyggt ut utan att vara överdrivet. Stolarna är också rejäla och sköna.

Tre utrustningsnivåer blir tillgängliga för vår marknad: Longitude, Limited och Trailhawk där den sistnämnda har lågväxel. I Sverige antas Limited bli bästsäljare och FCA Sverige räknar med att sälja 450 bilar från och med introduktionen i september/oktober – till årsskiftet. Jeep’s infotainmentsystem Uconnect med 7,0 eller 8,4 tums nav-skärm kan väljas i Limited och Trailhawk och inkluderar Apple Car Play och Android Auto. Fullt inkopplad och uppkopplad, således.

Välstädad förarmiljö som faktiskt känns påkostad, men utan överdrifter.

Välstädad förarmiljö som faktiskt känns påkostad, men utan överdrifter.

Fyrhjulsdriften kan också justeras i Jeep Select-Terrain. Med ett vred väljs Auto, Snow, Sand och Mud, plus Rock i Trailhawk-modellen. Alla Compass har även en låsfunktion till fyrhjulsdriften och markfrigången är skapliga 21,5 centimeter, och givetvis finns nedförsbackefarthållare i Hill-descent. Därtill autobroms och det mesta annat i säkerhetshöjande väg.

Terrängslingan hör definitivt inte till de hårigaste jag kört men nog fungerar Compass utmärkt. Det är ju ändå en Jeep, vilket förpliktigar. På landsväg känns fjädringen varken för mjuk eller hård, medan styrkänslan kunde vara lite mer precis. Nej, jag har inga direkta invändningar. Det tycks som om Jeep fått till en riktigt bra mellanklass-suv för europeiska förhållanden. Den går fint på vägen och är kapabel i terräng.

De kantiga hjulhusen och sjuribbsgrill är signum för Jeep. Ger ett robust intryck.

De kantiga hjulhusen och sjuribbsgrill är signum för Jeep. Ger ett robust intryck.

Några priser är inte spikade men en indikation är att Compass 2,0 Multijet med 140 hästkrafter och manuell låda i Longitude-utförande kommer kosta cirka 280 000 kronor.

Jeep Compass 2,0 Multijet 140 Longitude

Pris
Från cirka 280 000 kronor, första kundleverans september/oktober.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kamrem. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 83/90,4 mm, cylindervolym 1 956 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 3 750 r/­min, max vridmoment 350 Nm vid 1 750 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring med fjäderben och undre triangellänkar samt krängningshämmare fram och bak.


Styrning
Elektrisk servo. Vändcirkel 11 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem


Hjul
Alufälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/55 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 439, bredd 182, höjd 164, spårvidd f/b 155/155. Markfrigång 21,5. Tjänstevikt ca 1 700, maxlast ca 400, max släpvagnsvikt 1 900. Tank 60 liter. Bagagevolym 438-1 755 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,5 s, toppfart 196 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,57 l/mil. CO2 148 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 7 år, lack 2 år.


Skatt
3 032 kronor.

Rivaler

Volkswagen TiguanVolkswagen Tiguan TDI 190
Nya Tiguan är decimetern längre än Compass men rullar i samma klass. VW bjuder på lite mer flexibilitet med skjutbart baksäte och fällning i 40-20-40-konfiguration.
Pris: Från 332 200 kronor.

 

Nissan Qashqai 2017Nissan Qashqai 1,6 dCi 4×4
Bilen visades nyligen med en facelift och börjar säljas i augusti. Under huven har dock inget hänt vilket är synd då dieseln känns och låter gammaldags. Annars en trevlig och välutrustad bil.
Pris: Från cirka 250 000 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa