Provkörning av Kia Cee’d SW 1,6 CRDi

Med lust för last och ett välskapt yttre kommer nya Cee’d SW att storma in i försäljningshallarna. Föregångaren var en framgångssaga och inget tyder på att nykomlingen kommer att få det kämpigare.

Kia Cee'd SW 1,6 CRDi
Erik Wedberg, Kia

Kia Cee’d SW 1,6 CRDi

Första intrycket

Kia har nog aldrig hört uttrycket livsstilskombi. När storsäljaren Cee’d lanseras i kombiutförande pratas det aldrig om en aktiv livsstil eller unga aktiva par. Vettigt bilägande och generösa lastmöjligheter kommer att räcka för att locka många till köp.

Livsstil

3/10

Prisvärd

9/10

Om du är en privatperson och går i bilköpartankar är sannolikheten stor att du funderar på och i slutänden kommer att beställa en Kia Cee’d Sportswagon. Föregående generation Cee’d var nämligen Sveriges mest sålda bil till privatkunder och omkring 85 procent av alla Cee’d-bilar som såldes hade kombikaross. Det finns ingen anledning att tro något annat än att även nya Cee’d SW kommer att lägga beslag på en stor del av nybilsköparkakan.

Något har hänt i segmentet bestående av golfklassbilar med kombikaross. Opel Astra och Ford Focus har blivit duktiga storlastare utan att för den sakens skull se ut som skåpbilar. Kanske är de till och med stiligare än sina femdörrarsmotsvarigheter. Det samma konstaterade redaktionschef Engström vid provkörningen av Hyundai i30 Kombi – snygg och förvånansvärt rymlig. Samma sak gäller när i30:s kusin Kia Cee’d förvandlas till kombi. Från grillen bak till B-stolparna har Cee’d SW samma välkammade (och vågar vi säga Aston Martin-inspirerade?) linjer som femdörrarsvarianten och den kommande coupévarianten Pro Cee’d. Efter B-stolparna faller taklinjen inte lika snabbt utan fortsätter bakåt för att skapa ett stort lastutrymme längst bak.

Från förarplats märks det cirka 50 kilo tunga kombipåhänget inte alls, precis som det ska vara. Inte ens när man tittar i backspegeln är det någon större skillnad mot en Cee’d med fem dörrar, kombin upplevs som liten och smidig. Storbilskänslan kommer först när den stora bakluckan öppnas. Designavdelningen i Rüsselsheim har verkligen lyckats lura betraktarens ögon. Coupéformerna döljer en riktig ladugårdsdörr till baklucka som öppnar stort och högt. 192 centimeter provförare kan nästan stå raklång under luckan, 185 centimeter kollega får plats utan problem. Öppningen är bred och lasttröskeln låg.
Precis som i30 Kombi har Cee’d SW en mängd smarta förvaringsfack i olika storlekar i bagageutrymmet. Förutom en stor balja för reservhjulet finns ett avlångt och djupt fack närmast tröskeln, och bakom hjulhusen finns små fack på vardera sida. Det här är inte bra ställen för att packa in mjölken på väg hem från affären, då kommer den att glömmas där. Facken används i stället med fördel som förvaringsplats för sådant som annars ligger och halkar runt i bagageutrymmet, till exempel handskar, en extra filt eller annat som kan komma till pass om färden slutar där det inte riktigt var tänkt.

Om man kostar på sig en Cee’d SW i det dyraste utförandet Executive får man, utöver nästan all utrustning som går att få, en lastsäkringsmanick som löper på två skenor. Liknande manicker finns i många dyrare kombibilar men Kias variant är ovanligt enkel att handha och är dessutom försedd med två ”säkerhetsbälten” som kan lastsäkra mindre saker. Enda minuset är att lastregeln är stor och måste lyftas ur bilen helt och hållet om man ska kånka med sig ett stort paket. Det finns inget smart sätt att enkelt stuva undan aluminiumregeln.
Med 528-1 642 bagageliter är Cee’d SW en av de absolut största modellerna i klassen. Men antalet lastbara liter är inte allt, en kombi får ju också gärna vara smart. Förutom lastförskjutningsskyddet och förvaringsfacken finns inget som liknar en sensation. Att baksätesryggarna är fällbara i proportionerna 60/40 är närmast standard i klassen, men likväl dumt. Det finns bilar som klarar att fälla 40/20/40 och det är att föredra. För att få till en helt plan lastyta i Cee’d SW måste man först lyfta sittdynorna uppåt och framåt.

Kombin säljs med exakt samma motorutbud som vanliga Cee’d och i Sverige är det 1,6-litersmotorerna som står för majoriteten av försäljningen. Enligt Kia Sverige är de större bensin- och dieselmotorerna överlägsna de mindre 1,4-litersmotorerna sett till försäljning. Det är förståeligt. 1,4-litersmotororerna, oavsett bensin- eller dieseldrift, är med sina 100 respektive 90 hästkrafter i underkant för vad Cee’d SW behöver. Fullastade med människor och packning lär det gå väl segt i uppförsbackarna. 1,6-litersmotorerna har mer kraft men blir ändå aldrig spännande eller tillfredsställande.
Provkörningsbilen för dagen är utrustad med 1,6-litersdieseln på 128 hästkrafter och 260 newtonmeter i vridmoment. Till den sitter en sexväxlad automatlåda kopplad. Motorn går föredömligt mjukt och tyst, växellådan beter sig som en normal automatlåda brukar göra. Kombinationen är perfekt för lugn och ledig stadskörning då motorn jobbar i det tysta och växellådan smeker i växlarna obemärkt. Jobbigt blir det först på motorvägspåfarter då lådan måste tänka till innan den hoppar ned två steg och motorn brusar upp.

Om någon av 1,6-litersmotorerna väljs ingår mellanutrustningspaketet Komfort och i det ingår det mesta som en vanlig bilköpare kräver av en modern bil. Däribland USB- och blåtandsanslutning, eluppvärmd ratt, luftkonditionering och parkeringssensorer bak. I det finare Executive-utförandet får man därutöver startknapp, parkeringssensorer fram, vingelvarning, läderklädsel och automatisk parkeringshjälp.

Rivaler

Ford Focus Kombi 1,6 TDCiFord Focus Kombi 1,6 TDCi
Lastar inte riktigt lika mycket som Cee’d-kombin men ger desto mer körglädje. De tillspetsade formerna förför eller förstör, helt beroende på personlig smak. Lastar 490-1 516 liter.
Pris: 204 900 kronor.

Opel Astra Sports Tourer 1,7 CDTI Opel Astra Sports Tourer 1,7 CDTI
Lastar inte heller lika mycket som Cee’d SW men känns desto vuxnare. Astra ST är en stor bil i små kläder. Lastar 500-1 550 liter – mer än storebror Insignia…
Pris: 211 900 kronor.

Kia Cee’d SW 1,6 CRDi

Pris
208 900 kronor.


Motor
Diesel. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 17,0:1. Borrning/slag 77,2/84,5 mm, cylindervolym 1 582 cm3. Max effekt 128 hk (94 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 260 Nm vid 1 900 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.


Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,6 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.


Hjul
Fälg 6 tum, däck 205/55 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 451, bredd 178, höjd 149, spårvidd f/b 156/157. Tjänstevikt ca 1 420, maxlast ca 500, max släpvikt 1 500. Tank 53 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 528–1 642 liter.


Fartresurser*
Toppfart 193 km/h (aut 185). Acceleration 0–100 km/h 11,2 s (aut 12,1).


Bränsleförbrukning*
Stad 0,53, landsväg 0,40, blandad körning 0,45 l/mil (aut 0,56). CO2 117 g/km (aut 149).


Garantier
Nybil 7 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
1 168 kronor.


* Tillverkarens uppgifter.