Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Kia Optima Sportswagon 1,7 CRDi DCT

Nu får Kia sin efterlängtade mellanklasskombi. Optima Sportswagon har alla rätt på pappret och ser ut som en utmanare till såväl Skoda Octavia och Volkswagen Passat som Volvo V90. Räcker det hela vägen?

Kia Optima Sportswagon
Wolfgang Groeger-Meier

Det här är nytt!

Lastutrymme.
Kombikarossen tillåter att mer last tas med på färden. Upp till 1 686 liter bagage kan lastas.
Säkerhet.
Autobroms och adaptiv farthållare ingår i standardutrustningen.
GT.
GT-Line är en utrustningsnivå, GT är prestandamodellen med turbomotor och 245 hk.
Tjänstebil.
Kia ligger efter på företagsförsäljningen. Optima Sportswagon ska ta kunder från konkurrenterna.

Kia är ett av de starkast växande bilmärkena i Sverige sedan flera år tillbaka och det är en stark bedrift med tanke på att märket inte har haft någon kombimodell i D-segmentet, även kallat mellanklassen. Fram tills nu. I september lanseras Kia Optima Sportswagon i Sverige och det är en modell som är hett efterlängtad, inte minst av Kia själva.
Det sydkoreanska märket är tredje störst i Sverige när endast försäljning till privatkunder räknas, men när även försäljning till företag och tjänstebilsköpare räknas in halkar Kia ned till en femteplats i listan. Kia ligger efter sina konkurrenter på företagssidan och det kan till stor del skyllas på att man inte har haft någon modell som har varit attraktiv. Hos tjänstebilsköparna dominerar kombibilar i mellanklassen och just en sådan har Kia saknat. Cee’d finns förstås i kombiutförande, men den är för liten för tjänstebilsåkarna som hellre har en större bil. Därför är Optima Sportswagon så viktig.

Med Optima SW som draglok har Kia som mål att klättra upp till en tredjeplats i den totala försäljningsstatistiken 2018. Det är ett oblygt mål för ett märke som var en doldis, en uppstickare på den svenska bilmarknaden för inte så mycket mer än ett decennium sedan. Kommer Optima SW att lyckas dra lasset? På papperet ser den ut att ha alla förutsättningar och det är därför ett självsäkert Kia som lanserar sin nya bil här i München. De kan peka på faktorer såsom ett bra bagageutrymme, hög säkerhetsnivå, stort baksäte, bra teknik för mobiluppkoppling och ett förmånligt pris.

Pappret är en sak, verkligheten en annan. Optima är inte riktigt så ny som den kan verka. Den fjärde generationen Optima lanserades i USA redan våren 2015, Europaversionen har dock dröjt. Enligt Kia fanns det mycket att ändra på och rätta till för att nya Optima skulle passa den europeiska marknaden. Därmed kan man säga att nya Optima är utvecklad ungefär jämsides nya Sportage som kom i fjol, vilket framgår tydligt. Optima och Sportage står för det nya Kia där designen är mer vågad och kvalitetskänslan högre än tidigare. Bortsett från vissa trista materialval i inredningen och några plastiga knappar på mittkonsolen håller Optima en hög nivå.

Kia Optima Sportswagon

Med panoramaglastak och elmanövrerade stolar blir takhöjden allt för snål. Kvalitetskänsla och styrning är bättre än i tidigare Kiabilar.

Optima SW är 486 centimeter lång och hamnar därmed precis i mitten av mellanklassen. Volkswagen Passat är nio centimeter kortare, Volvo V90 är åtta centimeter längre. Kia har inte varit lika slarviga med måtten som Volvo men inte heller lika duktiga som Volkswagen. Med en möjlig lastvolym på 552–1 686 liter rymmer Optima SW inte lika mycket bagage som Passat men i stort sett lika mycket som V90 som lastar 560–1 780 liter. Optima SW är dock smartare utformad än V90. Medan Volvo har snålat och byggt ett baksäte vars ryggar endast kan fällas i två delar i proportionerna 60/40 har Kia gjort jobbet ordentligt och erbjuder 40/20/40-fällning.

I bagageutrymmet finns dessutom skenor där lastbågar kan fästas och säkra lasten, och insynsskyddet kan plockas bort och förvaras under lastgolvet. Trots att Optima SW är några centimeter kortare än konkurrenten från Hisingen så har den alltså ett fullt jämförbart bagageutrymme och därtill ett baksäte som inte går av för hackor. Utan att ha Volvon på plats för en direkt jämförelse vågar jag nog säga att Kian kan matcha Volvons benutrymme och komfort i baksätet. Det är tyvärr inte lika gott ställt i framstolarna.

Provkörningen inleds i en bil utrustad med panoramaglastak och elmanövrerade stolar. Då blir takhöjden allt för snål. Undertecknad är 192 cm lång och därmed inte onaturligt lång, men för att inte gnugga pannan mot taket måste jag huka. I ett annat exemplar utan glastaket finns inte samma problem, men jag sitter fortfarande högt.

Kia ska stå för det sportiga, vågar vi säga dynamiska, i Hyundai-Kia-koncernen, och för att visa att de menar allvar har de värvat Albert Biermann från BMW:s M-division. Biermann har bland annat ansvarat för chassiutvecklingen av M3 och M5 och nu ska han se till att alla bilar från Hyundai och Kia ska gå bättre på vägen. Det vore lögn att påstå att Optima känns som en BMW M5, men den gör inte bort sig. Styrningen är lätt och direkt och är flera snäpp bättre än gamla Kia-styrningar. Biermann må vara duktig men jag tycker nog att han har slarvat med fjädringen. Optima är initialt hård och går lite småstudsigt på ojämn väg, men när vägen svänger visar den sig ändå vara mjukt satt med krängning som följd. Det handlar dock om nyanser, Optima har inte riktigt samma balans som Passat och V90 men är inte dålig för det.

Kia Optima Sportswagon

Kia Optima SW är 486 centimeter lång. Volkswagen Passat är nio centimeter kortare, Volvo V90 är åtta centimeter längre.

Motorutbudet är snålt tilltaget. Bästsäljaren torde bli 1,7-litersdieseln med 141 hästkrafter och 340 newtonmeter. Som alternativ finns en bensinmotor på 2,0 liter utan överladdning som ger 163 hk och 196 Nm. Samma motor finns med turbo som höjer effekten till 245 hk och 353 Nm. Då får Optima namntillägget GT och gör 0-100 km/h på 7,6 sekunder, vilket gör den till Kias snabbaste bil hittills. Att 1,7 CRDi är enda dieselalternativ är en besvikelse. Det är en motor som duger för lugn vardagskörning men inte mer, det finns inte samma kraft som i konkurrenternas motsvarigheter. Motorbullret håller sig dock på en anständig nivå. Kia har en modernare och bättre tvålitersdiesel med 185 hk och 400 Nm. Den motorn finns i Sportage och skulle passa bra i Optima SW som då skulle bli en direkt konkurrent till Passat TDI 190.

Det är också en besvikelse att fyrhjulsdrift inte finns på kartan för den här generationen Optima. Vi svenskar efterfrågar fyrhjulsdrift men Sverige står alltjämt för en liten del av Kias marknad och då lönar det sig inte att ta fram ett fyrhjulsdrivet utförande av Optima. Vid lanseringen erbjuds Optima SW endast med automatlåda. De små motorerna får en sjustegad dubbelkopplingslåda medan GT-modellen har en vanlig automat. Manuella växellådor är inte ett alternativ eftersom Kia Sverige har prioriterat att kunna sätta in adaptiv farthållare i alla bilar, och en sådan fungerar som bekant inte i kombination med manuell växellåda.

Kia Optima Sportswagon

Med en lastvolym på 552 till 1 686 liter rymmer Optima SW inte lika mycket som Volkswagen Passat men i stort sett lika mycket som Volvo V90.

Optima Sedan erbjuds redan nu i ett laddhybridutförande och nästa år stoppas den drivlinan ned i kombin. Då blir Optima SW ett intressant alternativ till Passat GTE. Optima SW har många rätt på pappret, Kia har varit smarta nog att stoppa in all den teknik och utrustning som dagens bilköpare förväntar sig. Saker som rattvärme, läderklädsel, panoramaglastak, smart bagageutrymme och modern infotainmentteknik. Saker som den inte så bilintresserade kan förstå och uppskatta. Att inte kunna erbjuda fyrhjulsdrift eller en bättre dieselmotor ser vi som en brist, men det gör förmodligen inte den genomsnittliga Kia-köparen.

Kia Optima Sportswagon 1,7 CRDi DCT

Pris
292 900 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 15,7:1. Borrning/slag 77,2/90,0 mm, cylindervolym 1 685 cm3. Max effekt 141 hk (104 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 340 Nm mellan 1 750-2 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda alt. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,9 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/45 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 281, längd 486, bredd 186, höjd 147, spårvidd f/b 161/161. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 605, maxlast 545, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 70 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 552-1 686 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,1 s, toppfart 200 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,52 l/mil, landsväg 0,42 l/mil, blandad körning 0,46 l/mil. CO2 120 g/km.


Garantier
Nybil 7 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
1 572 kronor per år.

Rivaler

volvo-v90-prov-teknikens-varldVolvo V90 D3 Aut
Den svenska gröngölingen är större men inte så mycket rymligare. Med automatlåda och extrautrustning stiger priset snabbt. Briljerar med Pilot Assist som standard.
Pris: 336 900 kronor.

 

Volkswagen Passat Sportscombi GTEVolkswagen Passat Sportscombi 2,0 DSG Bluemotion
Rymmer mer last än Optima SW och V90 och blir billig i grundversion. Tyskt strikt (och stelbent?).
Pris: 320 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa