Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid

Försäljningen av laddhybrider i Sverige är stark, trots att det finns få modeller på marknaden. Nu ansluter en efterlängtad kombi – Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid. Allra mest jublar nog Kia.

Kia Optima SW laddhybrid

Det här är nytt!

Större batteri
Med kombikaross får laddhybridversionen av Optima större batteri – 11,26 kWh. Längre räckvidd
Större batteri betyder längre räckvidd. På el – 6,2 mil. Totalt – 112 mil.
Välutrustad
Optima SW PHEV säljs bara i välutrustade utföranden. I grundpriset 404 900 kronor ingår det mesta..

Kia har bara kunnat stå vid sidan av och se på medan Volkswagen säljer sin Passat GTE i stora lass. Passaten är Sveriges mest sålda supermiljöbil med nästan 2 000 sålda exemplar hittills i år. Kia Optima Plug-In Hybrid (PHEV) är långt efter med 175 sålda bilar under samma period. Det kan till väldigt stor del förklaras med att Kian endast har funnits med sedankaross, medan Volkswagen har hunnit stoppa in sin laddhybridteknik i både sedan- och kombiversionen av Passat. Nu blir det dock ändring på den saken.

Optima Sports­wagon PHEV är den senaste i raden av relativt få laddhybridkombibilar.

Optima Sports­wagon PHEV är den senaste i raden av relativt få laddhybridkombibilar.

Kia lanserar Optima Sportswagon i laddhybridutförande och den väntas bli så framgångsrik att den ska kunna dra upp hela märket i försäljningstoppen. Nästan i alla fall. I dagsläget lyckas Kia då och då passera BMW och Toyota för att ta tredjeplatsen i märkestoppen, men Kia vill parkera sig där långsiktigt. Och det är Optima Sportswagon PHEV som ska fixa det.

Nu får det räcka med tråkiga siffror och statistik. Eller vänta, det finns en viktig siffra till. 62. Så många kilometer säger Kia att Optima Sportswagon PHEV kan ta sig på el innan batterierna behöver laddas. Det är faktiskt bäst i klassen. Värsta konkurrenterna Volkswagen Passat GTE och Mitsubishi Outlander PHEV redovisar 50 respektive 54 km elräckvidd. Visst ska man ta alla räckviddssiffror med en rejäl nypa salt men eftersom de alla baseras på mätdata från NEDC-cykeln så är de i alla fall jämförbara. Och i den jämförelsen är Kian bäst.

Batteripaketet försökte leka kurragömma, men Erik Wedberg vann.

Batteripaketet försökte leka kurragömma, men Erik Wedberg vann.

Det beror på att Kia har gett Optima Sportswagon stora batterier. Batteripaketet har en total kapacitet på 11,26 kWh, vilket kan jämföras med sedanmodellens 9,8 kWh. Batteripaketet är inte större, den ökade kapaciteten är snarare resultatet av att man använder modernare celler som kan packas mer kompakt. De är dock inte tillräckligt kompakt packade för att inte synas alls. Batteripaketet ligger strax bakom bensintanken, under bagageutrymmet och gör att det inte går att få något reservhjul. Batteripaketet gör att lastgolvet buktar uppåt en aning, till skillnad från i Passat Sportscombi GTE där batterierna inte syns alls.

Volymen i bagageutrymmet är därför bara 440 liter i stället för 553 liter som hos vanliga Kia Optima Sportswagon. Med nedfällt baksäte ryms 1 574 liter, även det mindre då vanliga kombin rymmer 1 686 liter. Tacksamt är dock att baksätet fortfarande kan fällas i tre delar. Släpvagnsvikten är också oförändrad – 1 500 kg. Den marginellt minskade lastkapaciteten kan nog de flesta spekulanter leva med. Viktigare är räckvidden.

Kia uppger 6,2 mils körning på el baserat på förbrukningen i NEDC-cykeln men vid verklig körning är det rimligare att räkna med drygt fem mils eldriven körning. Vid provkörningstillfället tar elen slut efter cirka 5,5 mil och förbrukningen stannar på 0,36 l/mil. Att krama ut drygt fem mils ren elkörning i Optima PHEV är dock svårt. Till skillnad från Passat GTE, som kan pressas ganska hårt ända upp till 130 km/h bara på elmotorn, måste Kian köras ytterst försiktigt för att bensinmotorn inte ska kopplas in.

Turkosa lister fram, bak och på sidorna avslöjar att Optiman är en laddhybrid.

Turkosa lister fram, bak och på sidorna avslöjar att Optiman är en laddhybrid.

Drivlinan kan ställas i ett EV-läge, men bilen kommer ändå att starta bensinmotorn om det behövs för accelerationen. Det kan till viss del förklaras med att Kian har en relativt svag elmotor, endast 67 hk mot Passatens 115 hk. Optima Sportswagon PHEV blir dock inte så mycket piggare när bensinmotorn sparkas igång. Det är en fyrcylindrig tvålitersmotor utan överladdning som ger 156 hk och 189 Nm. Optima Sportswagon PHEV har inte alls de småsportiga ambitioner som Passat GTE, den vill inte vara något annat än en familjebil som kan gå långt på el och inte kostar skjortan.

Priset börjar på 404 900 kr och då får man utrustningsnivån Komfort Plus som har det mesta. För 19 900 kronor extra får man Pluspaket 2 som bland annat ger elbaklucka. Den kan nog de flesta klara sig utan.

Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid

Pris
404 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 10,3:1. Borrning/slag 81,0/97,0 mm, cylindervolym 1 999 cm3. Max effekt 156 hk (115 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 189 Nm vid 5 000 r/­min. Elmotor 67 hk (49 kW), 205 Nm, total effekt 205 hk, 375 Nm, batterityp Litiumpolymer, 11,26 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 3 tvärställda länkarmar per sida.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,9 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 281, längd 486, bredd 186, höjd 147, spårvidd f/b 161/161. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 740, maxlast 530, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 440–1 574 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,7 s, toppfart 192 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0 l/mil, landsväg 0,52 l/mil, blandad körning 0,14 l/mil. CO2 33 g/km. Elräckvidd 6,2 mil


Garantier
Nybil 7 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år, batteri 7 år.


Skatt
360 kronor per år.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa