Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Kia Picanto 1,0 Launch Edition

Helt ny kostym men med bibehållna yttermått. Kia Picanto blir vid sin läst i småbilsklassen.

Kia Picanto 2018

Det här är nytt!

Uppkopplad
Picanto kopplar upp din smarta mobiltelefon.
Säkrare
Autobroms är standard.
Tystare
Mer ljudisolering dämpar vägbullret.

Solen hade sänkt sig över den iberiska halvön. Ett behagligt halvdunkel omslöt en skara motorjournalister på golfhotellet i Sitges, strax söder om Barcelona. På den internationella pressvisningen av nya Kia Picanto var det dags för produktchef Alper Celik att göra entré i talarstolen.
– Jag ska under de närmaste 30 minuterna förklara varför Kia Picanto ger mest för pengarna, förklarade herr Alper utan att darra på rösten. Den detaljrika monologen som följde lämnade ingen aspekt oberörd. ”Är han från Nordkorea?” frågade en fransk kollega mig, viskande.

Kia Picanto Launch Edition får 16 tums-hjul som standard.

Kia Picanto Launch Edition får 16 tums-hjul som standard.

Jag har inte utrymme i Teknikens Värld att återge Alpers hela utredning, men sammanfattningsvis gick anförandet ut på att bagageutrymmet är tre lådliter större än hos den rymligaste konkurrenten. Motorjournalister, föga vana vid att vänta så länge på maten, kontrade med att ställa noll frågor under den påföljande frågestunden. Men det var bra att Alper Celik tog upp lastutrymmets tillväxt, för det hade gått mig förbi under dagens testkörning.

Men flera andra nyheter hade jag noterat. Instrumenteringen har berikats med en bildskärm som kan kopplas till din smarta telefon. Knappast en överraskning, snarare ny standard när vi skriver 2017. Ett större utropstecken är att autobroms också är standard. Att den säkerhetsdetaljen har krupit ner i den minsta och mest priskänsliga storleksklassen visar vilken betydelse säkerheten har för försäljningen. Kanske är kvinnor, 62 procent av Picanto-kunderna, särskilt intresserade av säkerhet.

Bildskärmen sticker upp från panelen och sitter bra till i siktfältet. De svenska bilarna får en något mindre skärm än den på bilden.

Formerna håller liv i Picanto-traditionen, i så hög grad att karossen är på millimetern lika lång, 3 595 millimeter. Men eftersom det främre överhänget har kortats av har axelavståndet kunnat utökas med 15 millimeter och bakre överhänget med 10 millimeter. Som du förstår handlar det om finlir, men Kia insisterar på att Picanto är byggd på en helt ny bottenplatta, med ny bakvagn och styvare krängningshämmare som ska ge bilen piggare vägegenskaper. Och vad säger man om det? Ärligt talat är ”pigg” inte det adjektiv som jag ser framför mig i eldskrift när jag sitter bakom ratten på Picanto. Den trecylindriga enlitersmotorn på 67 hästkrafter jobbar utan hjälp av överladdning vilket ger en jämn, nästan linjär effektutveckling. ”Karaktärslös”, skulle bil-entusiasten utbrista. Men samtidigt är motorn fullt tillräcklig för en bil som väger 1 060 kilo.

3 frågor

Michael Cole – CEO, Kia Europe.

Vart pekar trenden i A-segmentet??
– Trenden går mot snyggare, mer designade, ”sexiga”, modeller.
Kommer det att gynna Kia – är Kia tillräckligt snygga och sexiga i kundens ögon?
– Ja, vi har fullt fokus på design. Det tar förstås många år att ändra folks uppfattning om ett bilmärke. Men våra undersökningar visar att vi är på rätt väg. För tio år sedan associerade folk Kia till en billig och prisvärd bil. Nu nämner man ofta ”bra design” och till och med ”sportig” ibland.
Hur mycket kostar er långa, sjuåriga fabriksgaranti?
– Det får jag inte lov att avslöja. Men jag kan säga att den är kostnadseffektiv för oss. Den långa garantin har gjort Kia synonymt med kvalitet.

Jag tror inte kundernas ambitioner inkluderar ett liv i vänster körfält. Det visar om inte annat försäljningen. Två år i rad har Kia Picanto varit den mest sålda modellen i A-segmentet i Sverige. De enda två modeller som kommer i närheten är tvåan Volkswagen Up och trean, Fiat 500. Den som vill ha mer pulver köper 1,2 liters-motorn, en fyra på 84 hästkrafter, eller väntar till nyåret då den trecylindriga enlitersmotorn släpps lös med turboladdning. 100 hästkrafter och 172 Nm kommer att räcka gott.

Inredningen ger ett bra intryck. Små finesser vittnar om en omsorg om komforten och att det inte är ekonomerna som nödvändigtvis har fått sista ordet. Picanto har till exempel ett skjutbart armstöd intill förarsätet, enligt Kia det första någonsin i A-segmentet. Spegeln på baksidan av motljusskyddet har försetts med extra LED-ljus för att det ska bli enklare att lägga make-up eller rätta till frisyren. Det sistnämnda är säkert en välkommen finess, men den kommer för min egen del ungefär 25 år för sent.

Kia Picanto-2018

Motorlocket sägs isolera bättre än tidigare.

Till komforten bidrar också tjockare ljudisolering i A- och B-takstolpar och mer isolerande motorlock. Till och med vindrutetorkarna har man gått över. De har sänkts – inte fem millimeter, inte sju, utan sex millimeter för att minska vindbruset som byggs upp vid nederkanten av vindrutan. Man anar en perfektionist i utvecklingsteamet. Eller är han ”autyst”? Sammantaget tycker jag att de små stegens utveckling har gett ett riktigt behagligt slutresultat. Picanto går tyst och man sitter skönt i framstolarna. Och den är rymlig för sin storlek. Utseendet är en smakfråga, men i det här fallet är det inget snack om saken. Picanto ser bra ut.

I en bil på 3,6 meter är det kort om utrymme. Men det finns plats under golvet.

I en bil på 3,6 meter är det kort om utrymme. Men det finns plats under golvet.

Utrustningslistan i Picanto Launch Edition som introduceras i maj är omfattande. Autobroms är standard liksom komfortfinesser som elvärmd och skinnklädd ratt och luftkonditionering. Allt man behöver, kort sagt. Dessutom är den femsitsig, det är ingen självklarhet i den här storleksklassen.

Provkörning av Kia Picanto  1,0 Launch Edition

Pris
126 900, 1,2 Automat Launch Edition 141 900 kronor, säljstart maj.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 71,0/84,0 mm, cylindervolym 998 cm3. Max effekt 67 hk (49 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 196 Nm vid 3 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 9,4 meter.


Bromsar
Skivor fram och trummor bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd i. u, däck 195/45 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 240, längd 360, bredd 160 höjd 148, spårvidd f/b 142/142. Markfrigång 14. Tjänstevikt ca 1 060, maxlast ca 340, max släpvagnsvikt 0. Tank 35 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 255-1 010 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 14,3 s, toppfart 161 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,44 l/mil. CO2 104 g/km.


Garantier
Nybil 7 år/15 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

Sidoprofilen är omisskänligt Fiat 500 och identisk med formdebuten som skedde 2007.

Fiat 500 1,2
Fiat 500 är segmentets tredje mest sålda modell i Sverige. Charmig design, men inte särskilt optimal för last och passagerare.
Pris: 109 900 kronor.

 

Volkswagen Up facelift 2016Volkswagen Up 1,0
Volkswagen Up har seglat upp som en storsäljare genom framför allt förmånliga privatleasingerbjudanden. Stilren och vuxenkänsla i förarstolen.
Pris: 129 900 kronor.

 

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa