Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Koenigsegg CC

Efter sex år av hårt utvecklingsarbete är Koenigsegg CC redo att möta världen.

Lördag den 15 september klockan 13.00. För första gången ute på allmän väg: Koenigsegg CC.
PeO Kjellström

Lördag den 15 september klockan 13.00. För första gången ute på allmän väg: Koenigsegg CC.

Återvunnet

Teknikens Värld sitter på en ovärderlig svensk bilkulturskatt som vi vill dela med oss av till dig. Vi har provkört och testat bilar sedan 1948 och allt finns sparat. Tillsammans med dig vill vi återuppleva några av de bästa stunderna från alla årtionden som passerat sedan vår start.

I denna ”återvunna” provkörning får vi njuta av Koenigsegg CC. Artikeln publicerades i Teknikens Värld nummer 20/2000.

Fler återvunna provkörningar hittar du här.

Den kompressormatade V8-motorn på 655 hk förefaller lite tveksam. Men så tänder den till och svarar på gaspådrag. Ett härligt vinande fyller den gamla ladugården. Det låter som en riktig racerbil. Framför mig står den silverfärgade skapelse som i dagarna begår världspremiär på Salon d’Automobile i Paris. Montergrannen vid bilsalongen heter Bugatti och inte långt därifrån står Bertone, de Tomaso och andra fina sportvagnsmärken.
Jag är den allra första journalisten i världen som får sitta i bilen. De svarta kolfiberstolarna ser visserligen hårda ut men är försedda med så kallad tempurplast som formar sig efter kroppen. Materialet är utvecklat av NASA. Det var meningen att vi skulle ha gjort världens första provkörning här i dag men en trilskande koppling satte stopp för det. Sådant händer när det handlar om helt nya supersportbilar. Vi återkommer med provkörningen.

Nästan färdiga Koenigsegg CC. På den leveransklara bilen kommer inte bakaxeln att vara synlig.

Nästan färdiga Koenigsegg CC. På den leveransklara bilen kommer inte bakaxeln att vara synlig.

Det roligaste är att bilen är svensk, född i Olofström, uppfostrad i Hjärnarp utanför Ängelholm och sex år gammal är Koenigsegg mogen att möta världen. Du har säkert hört talas om den. Projektet har haft många belackare. Redan för drygt två år gjorde jag mig omaket att besöka prototypverkstaden, till skillnad från många andra journalister som dödsdömde projektet utan att ens titta på bilen eller höra de inblandade.
Jag fann en beslutsam Christian von Koenigsegg som sa att han ”skulle ro projektet i land” och jag skrev att jag trodde att han skulle lyckas med det. En bil blir det, sa jag, men underströk även att det är sedan som det verkliga racet börjar: Att sälja bilen. Nu har racet startat! Många pratar om kolfiber, många använder det, men faktum är att Koenigsegg i dag är den enda gatbilen som byggs med chassi och kaross helt i kolfiber, sedan tillverkningen av såväl Ferrari F50 som McLaren F1 upphört.

— Vi kan matcha både F50 och McLaren F1, hävdar Christian utan att darra på rösten.

Koenigsegg CC 2000

Utrustning

Standard
Avtagbart tak, luftkonditionering, elektriskt justerbara sidorutor och backspeglar, läderklädsel, alarm, högtalare, krockkudde i ratt, bältesträckare, servostyrning.

Extra tillval
Tryckknappar för växellåda på ratten, låsningsfria bromsar, mobiltelefon med internet, cd-stereo med navigationssystem, kamera för bakåtsikt.

Han är om möjligt ännu mer bergfast i sin tro och övertygelse än när jag träffade honom för två år sedan. Nu har han något att visa upp och den här bilen ser helt enkelt jäkligt bra ut! Jag har varit med i den här branschen i snart 20 år. Jag har sett och testat den ena efter den andra skapelsen från förhoppningsfulla, små tillverkare av sportvagnar. Inte ens hälften av dem finns kvar.
Christian, nyblivna frun Halldora (isländskt ursprung) och pappa Jesko tror stenhårt på sin produkt.

Ju mer ingående jag synar Koenigsegg CC desto mer imponerad blir jag över finishen, detaljarbetet, tänkandet. Jag har som sagt inte kört bilen ännu så jag ska inte säga att det här är en värdig utmanare till världens främsta sportbilar. Men konkurrenterna lär hålla sig för skratt när de gör en okulärbesiktning av Koenigsegg i Paris. Passformen är utsökt. Jag undrar hur många timmar som gått åt för att få dörrarna, som öppnas utåt och uppåt, att fungera.

Christian von Koenigsegg visar Teknikens Världs PeO Kjellström tillrätta i kupén.

Christian von Koenigsegg visar Teknikens Världs PeO Kjellström tillrätta i kupén.

Jag kryper in i bilen, tråcklar ned benen under den justerbara rattstången och inspekterar det likaledes justerbara pedalstället. Företagets emblem går igen över allt; slirskyddet på pedalerna, ventilationsgallren i kupén, fälgarna (ej på bilen på bilderna). Instrumentkonsolen i mitten är inspirerad av gammaldags telefoner med sifferskiva. I en cirkel sitter alla reglage för tändning, sidorutor, strålkastare etc.
Växelspaken löper i en aluminiumkuliss men i stället för ett klassiskt H-mönster är det bara ett rakt spår. Lådan är av sekventiell typ med lägena på rad som en motorcykel. Merparten av bilen är konstruerad och tillverkad i Sverige, antingen av Koenigsegg själva eller hos underleverantörer. Bland dessa märks Öhlins (stötdämpare), Ferrita (avgassystem), Acke Rising (bromsar), W-laminated (glas) och Suncab (aluminiumfälgarna).

Första prototypen hade en boxertolva från Motori Moderni, men tills vidare gäller en kraftigt ombyggd Ford V8 med 655 hk.

Första prototypen hade en boxertolva från Motori Moderni, men tills vidare gäller en kraftigt ombyggd Ford V8 med 655 hk.

Motorn i de Koenigsegg som först ska tillverkas (order börjar tecknas vid Parissalongen) är en Ford V8 på 4,6 liter. Men det mesta är utbytt. Aluminiumblock, fyrventilstoppar, nya vevaxlar och -stakar, egentillverkade grenrör, kolfiberinsug, tändspole till varje tändstift, kompressor från Vortech, laddluftkylare. Den Motori Moderni-byggda boxertolvan som var basmotor i projektets ungdom är dock ingalunda avskriven.

— Vi har köpt alla rättigheter och tillverkningsdetaljer till motorn. Den är vår nu och kommer att monteras i specialversioner av Koenigsegg om några år.

Tio personer jobbar heltid med Koenigsegg. Ytterligare fyra jobbar deltid. Detta i landets numera enda helsvenska bilföretag sedan Indigo Cars och Ginetta tvingats kasta in handduken.
Jag sitter på X2000-tåget till Stockholm och skriver dessa rader. Ser den svenska landsbygden fladdra förbi genom fönstren. Håller med SJ.
Sverige är fantastiskt!

Koenigsegg CC

Pris
330 000 euro, ca 2,7 miljoner kronor (2000).


Motor
8-cyl mittmonterad V-motor med dubbla överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Kompressor, laddluftkylare. Kompression 9,8. Volym 4 600 cm3. Max effekt 655 hk (482 kW) vid 6 500 r/min. Max vridmoment 750 Nm vid 5 000 r/min.


Chassi/kaross
2-sitsig tvådörrarskaross med avtagbart tak. Kaross och chassi gjutet i kolfiber.


Fjädring/hjulställ
Övre och undre triangellänkar samt krängningshämmare fram och bak. Justerbara stötdämpare från Öhlins.


Kraftöverföring
Motorn mittmonterad, bakhjulsdrift. 6-växlad sekventiell låda.


Styrning
Kuggstång med servo. 2,7 rattvarv. Vändcirkel 11,0 m.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Fram 330 mm skivor, 6-kolvsok. Bak 315 mm skivor, 4-kolvsok. Låsningsfritt system (extra).


Hjul/däck
Fälgbredd fram 9 tum, bak 11 tum. Däck fram 245/40 ZR 18, bak 315/40 ZR 18. Centrumbult.


Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 266, längd 419, bredd 199, höjd 107. Markfrigång i nedsänkt läge 10. Vikt 1100. Tankrymd 80 liter.


Prestanda (fabriksuppgift)
Toppfart 390 km/h. Acceleration 0-100 km/h 3,2 sek. Bränsleförbrukning blandad körning 1,40 l/mil.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa