Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Land Rover Discovery HSE Td6

Som första svenska tidning tar vi pulsen på nya generationen Land Rover Discovery. På plats i Skottland utforskar vi om 4×4-entusiaster behöver grubbla över om bilen är ett felsteg eller om engelsmännen har hittat rätt kompassriktning.

Land Rover Discovery 2017

Det här är nytt!

Framkomlighet.
Enastående med tanke på storlek och standard däckutrustning. Här leder Land Rover alltjämt.
Dragvillig.
Häst- och båtfolk har alltid älskat sina Land Rovers och dragvikt på 3 500 kg fixar det mesta.
Lättviktare.
2,3 ton är inte flugvikt, men nya Discon upplevs mer som en Range Rover Sport än någonsin.
Design.
Särskilt sidosilhuetten och bakpartiet har bra Land Rover-karaktär.

Låt mig vara ärlig. Sedan första gången jag såg bilderna av konceptbilen som förutspådde en ny generation Discovery har jag tvivlat på hur Solihull-folket skulle lyckas återskapa den nygamla ikonen som satte standarden i grova premiumsuvklassen vid första debuten 1989. Särskilt i och med nyreformen av generation 3 och 4 som på ett nästan magiskt vis knöt an till trovärdigt Defender-arv parat med snobbig London City-lyx.
Nya Discovery 5 skippar den trubbiga och lite dammiga Hem till gården-länken och ger sig i stället kaxig och full av självförtroende ut i framtiden med en sprillans ny konstruktion.
Jämförd med den tidigare Discovery 4 har nya Discon bantat 480 kg, en lättning som gör gott både i skogen och på vägen. För att inte tala om för bränsleförbrukningen. Tack vare stor användning av aluminium och höghållfasthetsstål är bilen givetvis betydligt styvare nu är förr. Faktiskt är dock en del av bottenstommen i stål för att göra golvet plattare och tåligare, till fördel för bättre innerutrymmen och en rejäl tredje sätesrad längst bak. Mer om det senare.

Land Rover Discovery 2017

Grövre skogsvägar är för Land Rover Discovery vad släta asfaltsvägar är för många andra bilar. Men bakvagnen slår rätt hårt vid ojämnheter, men sägs vara en eftergift för fina och säkra köregenskaper på landsväg.

Den skotska naturen visar sig från sin allra bästa sida denna provkörningsdag. Morgondimman ligger tjock, regnet hänger i luften och den råa fuktiga luften skär ända in i märgen. Vi var utlovade ”skandinaviskt, fryskallt, väder” men personligen tycker jag det brittiska skänker extra aura åt körövningen. Rutten är väl vald av Land Rovers tekniker på ett beprövat vis. Visst, vi ska självfallet inte tokfastna eller störta utför stup, men Land Rovers måste käka något alldeles speciellt till frukost. Maken till utmanade strapatser erbjuder nämligen ingen annan biltillverkare, när man som i detta fall bjuder in till en mycket tidig provkörning av förseriebilar i tuff terräng. Därav den kosmetiska kamouflagetejpen som täcker fram- och bakparti. Förutom vanlig skogsväg – nivån som konkurrenterna brukar benämna ”terrängkörning” – består trailen av stigliknande leder med hala blottade rötter, klippstenar och passager över djupa vattendrag för att inte tala om otaliga krondiken djupa som skyttegravar.

Land Rover Discovery 2017

Vadningsdjupet är hela 90 centimeter.

3 frågor

Nick Collins – utvecklingschef Land Rover Discovery.

Vad är den mest väsentliga skillnaden mot Discovery 4?
– Det är många skillnader, men att vi kapat närmare ett halvt ton har gett ett helt nytt agilt uppträdande i både terrängen som på landsväg.
Är nya Discovery mer anpassad för cityliv?
– Nej, nya Discovery är Land Rovers bästa terrängbil någonsin. Förbättrad drivning genom större användning av elektronikstyrning av Terrain Response 2 ger avsevärda skillnader.
Något som du är extra stolt över?
– Som familjepappa uppskattar jag speciellt vår nya sjusitsvariant som är bäst i klassen! Sju fullvuxna får gott om plats i bilen, något som inte kan sägas om våra ”konkurrenter”.

Terrain Response 2 är Land Rovers anpassade drivsystem för att vi ska lyckas med skogsutflykten. Här erbjuds utöver Auto-läge speciella inställningar för gräs, grus/snö, lera/rötter, sand samt sten. Hög- och lågväxel plus central diffspärr samt på bakaxeln. Det finns även ett enklare 4×4-system men det lär få svenska köpare nöja sig med. Det hör liksom till en Land Rover att vara världsbäst i skogen.
Bakom ratten, högerstyrt är det som gäller för dagen, är det maffig känsla. Range Rover-vibbarna är tydliga, men det finns något mer renlärigt enkelt över nya Discovery. Det tidiga mer arbetsfordonslika är ersatt av modern känsla. Lite som att köra ett laddat stridsfordon, bilen hjälper dig i alla situationer. Helt utan dramatik passeras hinder i terrängen, elektroniken sköter om styrningen av framdrivningen. Som förare behöver du bara sikta och köra. Markfrigången (normalläge 21 centimeter) vid terrängkörning går att hissa upp till drygt 28 centimeter, i högre farter sänks högstanivån med fyra centimeter, fortfarande dugligt. Ett extra lågt entréläge (17 centimeter) passar bra utanför de fina teaterkvarteren i staden. I Drive Assist-läget på instrumentbrädans infoskärm visas bilens omgivning via kameror, perfekt i skogen. När vi ska korsa ett djupare vattendrag byter jag till Wade Sensing-läge och får information om angreppsvinkel mot vattenytan och aktuellt vadningsdjup. Nya Discovery klarar vattendjup på 90 centimeter tack vare att motorns insug är utformat som en labyrint som hindrar vatten att tränga in. Teknikinnehållet håller genomgående hög Agent 007-nivå om ni förstår liknelsen. Man kan enkelt föreställa sig en framtids-Land Rover med autonom körteknik som hittar sin jägare med hans fallna vilt i skogen – med hjälp av kamera- och radarteknik skulle det inte vara några problem. Se där, ett tips för jägareliten! (Tack Hans, men du behöver inte kalla oss jägare för ”elit”, redaktionschefens anm).

Land Rover Discovery 2017

185 centimeter lång Hans Hedberg får plats i baksätet utan att knäcka knäskålarna mot framstolen.

Komforten är oftast brittiskt fluffig, men vi tillåts inte svänga ut på asfalterade B-roads med de ”hemliga” förserieprototyperna. Men på grusväg av tvättbrädetyp slår bakvagnen väl hårt för min Land Rover-smak. Teknikerna på plats säger att den styva set-upen är en eftergift för fina och säkra köregenskaper på landsväg.
Fyrhjulsdrivning är givetvis standard, nytt är att fyrcylindriga dieslarna Td4 (180 hk) och Sd4 (240 hk) nu finns att välja jämte maffiga Td6 (258 hk) och bensinaren Si6 (340 hk). Åttastegad automatlåda är enda växellådsalternativet.
Terrängkapaciteten är förtroendeingivande och givetvis något som bygger på varumärkesvärdet hos nya Discovery. Men kunderna bor sällan mitt i skogen, i stället är det vardagsliv med skolhämtningar, storshopping och helgutflykter som ska besegras. Därför har man laddat bilen med flexibilitet som ska passa den moderna familjen. I bagageutrymmet finns precis som tidigare två uppfällbara sittplatser, skillnaden är att de nu erbjuder plats för fullvuxna. Fällningen sker helt elektriskt och jobbar smidigt. Jag provsitter tredje raden tillsammans med utvecklingschefen Nick Collins och övertygas av att Discovery är större i ”barnbaksätet” än motsvarande i Audi Q7, Mercedes GLS och Volvo XC90. Kupéns säteskonfiguration är smart och flexibiliteten stor. Har du stor lastlusta kan du få med dig 2,5 kubikmeter hem till gården. Bakluckan – i plast – är inte längre tvådelad men innanför den stora luckan finns en utdragbar golvdel ”Inner Tailgate” som tål 300 kg, perfekt som fikabord.

Land Rover Discovery 2017

Inte helt olikt interiören i Range Rover. Prydlighet och många valmöjigheter, inte minst när Terrain Response 2 har valts till.

En Land Rover vore inte en Land Rover om inte tillvalslistan vore lika lång som vägen till Samarkand. Närmare 30 sidor med olika utrustningar i alla tänkbara kombinationsmöjligheter lär göra Discovery-spekulanten sömnlös ett par nätter före avslut. Lättast är förstås att kryssa för näst högsta HSE-nivå där en hel del ingår (men långt ifrån allt), eller hoppas att man kan få loss någon av de 2 400 stycken First Edition som utmärker den första tillverkningsserien. Personligen skulle jag beställa Discovery med Terrain Response 2 med hög- och lågväxel plus den tredje sittraden längst bak. Det gör nya Discon så mycket bättre än det mesta.

Som om det inte vore nog med James Bond-körning i det skotska vackra landskapet provas även Discovery-prototypen på snart färdigbyggda hangarfartyget HMS Queen Elizabeth! Det blir inga Top Gun-hastigheter eller flygkonster men jag kan lugnt konstatera att nya Discon enkelt bemästrar take off-rampens i sammanhanget milda lutningsvinkel och släta underlag på skottsäkert vis.

Utrustningsnivåer och priser 2017

Nivå S
Td4 180 hk 523 900 kr
Sd4 240 hk 549 900 kr

Nivå SE
Td4 180 hk 534 900 kr
Sd4 240 hk 574 900 kr
Td6 258 hk 595 900 kr
Si6 340 hk 595 900 kr

Nivå HSE
Td4 180 hk 622 900 kr
Sd4 240 hk 662 900 kr
Td6 258 hk 683 900 kr
Si6 340 hk 683 900 kr

Nivå HSE Luxury
Td4 180 hk 690 900 kr
Sd4 240 hk 730 900 kr
Td6 258 hk 751 900 kr
Si6 340 hk 751 900 kr

Nivå First Edition
Td6 258 hk 847 900 kr

7-sits +18 000 kr, Terrain Response 2 +20 000 kr.

Land Rover Discovery HSE Td6

Pris
683 900 kronor, säljs nu, första kundleverans våren 2017.


Motor
Diesel. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 16,1:1. Borrning/slag 84,0/90,0 mm, cylindervolym 2 993 cm3. Max effekt 258 hk (190 kW) vid 3 750 r/min, max vridmoment 600 Nm mellan 1 750-2 250 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda, hög- och lågväxel.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,7 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,5 tum, däck 255/55 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 292, längd 497, bredd 207, höjd 185, spårvidd f/b 169/169. Markfrigång 21. Rampvinklel f/m/b 34/27,5/30. Vaddjup 90. Tjänstevikt ca 2 298, maxlast ca 700, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 85 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 1 137-2 406 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,1 s, toppfart 209 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,83 l/mil, landsväg 0,65 l/mil, blandad körning 0,72 l/mil. CO2 189 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år, assistans 3 år.


Skatt
5 170 kronor per år.

Rivaler

Mercedes GLS 2016

Mercedes GLS 350 d 4Matic
Baseras på förlängd GLE med totalt sju sittplatser. V6-dieseln på 258 hk är kapabel till de flesta äventyr, annars finns ju AMG-alternativ också.
Pris: 737 000 kronor.

 


Volvo XC90 D5 Inscription 2016 Polestar Performance

Volvo XC90 D5 AWD Inscription
Nya stor-Volvon har visat framfötterna över hela världen genom att hålla hög lägstanivå över hela linjen. Tvålitersmotorn ger tillräckliga 235 hk.
Pris: 621 000 kronor.

Tidigare Discovery-generationer

Land Rover Discovery I 1989-1999

Discovery I (1989-1998)

Land Rover Discovery II 1998-2005

Discovery II (1998-2005)

Land Rover Discovery III 2004-2009

Discovery III (2004-2009)

Land Rover Discovery IV 2009-2016

Discovery IV (2009-2016)

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa