Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Lexus IS 300h

Teknikerna hos Lexus har fått en läxa: ”Gör IS-modellen mer körglad och för guds skull, se till att den kan bromsa själv. Annars är vi ute ur matchen”. Nu ska vi se hur de klarat uppgiften, när magister Borglunds examinerar!

Lexus IS 300h

Det här är nytt!

Chassi.
Främre undre bärarm i gjuten aluminium, styvare bussningar, omkalibrerade stötdämpare samt uppgraderad mjukvara till styrningen.
Utseende.
Ny front med LED-ljus, större luftintag och “vassare” spindelgrill. Bak nya bakljusglas och slutrör.
Interiör.
Finare material, nya knappar på ratten, tillfixad i smått.
Säkerhet.
Den stora grejen är autobroms.

Vi mötte Lexus IS 2013. Nu är den uppdaterade versionen här. Den väntar på mig vid Toyota Motor Italia i Rom. Jag går runt bilen ett par varv och ser att fronten är mer aggressiv än någonsin. Nya full-led-strålkastare och större luftintag samt spindelgrillen som lutar mer bakåt i ovankant. Det ger en spetsigare front vilken gjort bilen centimetern längre. Från sidan är det ingen nämnvärd skillnad även om det påstås vara det, däremot är bakljusglasen nya liksom avgasmynningarna som nu är rektangulära.

Lexus IS 300h

Den nya versionen styr in finfint i kurvorna och har mycket exakt styrkänsla.

Jag kliver in och märker bättre och snyggare material samt små ändringar här och var. Multimediasystemet är uppgraderat och skärmen på 10,3 tum har delat infofönster om man vill. Detta gäller Lexus Premium Navigation, medan de enklare modellerna har 7-tumsskärm. I mittkonsolen finns audio- och ventilationsknappar som nu omsluts på sidorna av mjukt bolstrade läderpaneler. Tidigare fanns inte detta utan ben eller knän vilade mot hårdare plastytor. Armstödet i mitten är bättre ergonomiskt utformat liksom touchreglaget framför. Snygga sömmar runt läderarbetena i vad som kallas Takumi craftsmanship gör prickar över i:na. Även träarbetet är uppgraderat med fina laseretsade linjer och är producerat av Yamaha Fine Technologies, alltså instrumentmakaravdelningen.

Under huven har ingenting skett. I IS 300h är det 2,5-liters bensinfyra tillsammans med elmotor som ger en sammanlagd effekt på 223 hästkrafter. Toppfart 200 km/h och acceleration 0-100 km/h på 8,3 sekunder. Det räcker för de allra flesta men i motståndarna kan man välja mellan snarlik eller mer effekt. IS finns också med tvåliters turbo utan hybridteknik med 245 hästkrafter och ska göra 230 km/h. En mycket sällsynt fågel i Europa där över 90 procent väljer hybriden.

Lexus IS 300h

Större bildskärm och detaljarbete från Yamahas musikavdelning.

Kanske mer intressant än fart och acc är förbrukningssiffrorna där IS 300h drar 0,43 enligt fabriken. Om man hamnar runt halvlitern i verklig körning så är det ändå riktigt bra. Säkerhetsutrustningen har uppdaterats med olika måsten. Här ingår autobroms som även reagerar på fotgängare, adaptiv farthållare, filhållare som styr om inte föraren gör det (förutsatt att det finns sidolinjer), dödavinkelvarnare och en del annat.

Nej hörrni, det börjar bli mycket snack och lite köra. Jag trycker på startknappen och ingenting hörs. Bara ett grönt ”READY” på instrumentpanelen. Spakar in driveläget och är i väg, ljudlöst så länge gaspedalen används försiktigt. I år firar Toyota 20 år med hybridtekniken och den var om inte fulländad så i alla fall bra redan då. I dag är den förmodligen så bra den kan bli, man märker aldrig när den växlar från el till bensin eller vice versa. Räckvidden på enbart elektricitet har också ökat genom åren, samt bränsleeffektiviteten.

Lexus IS 300h

Nya bakljusglas och rektangulära avgasutblås avslöjar nya IS300h.

Kommer upp på en krokig landsväg i lite bergigare trakter och det är nu jag på riktigt känner skillnaden mot förra modellen. Den nya styr in finfint i kurvorna och har mycket exakt styrkänsla. Förklaringen är att styrningen (elservo) har fått ny mjukvara. Till det har fjädring och chassi också förbättrats med undre, främre bärarm i gjuten aluminium som är 49 procent mer vridstyv än den gamla i stål. Nya styvare bussningar både i fram- och bakvagn samt omkalibrerade stötdämpare har gjort storverk för köregenskaperna. Det är mer BMW nu, om man så säger. Den gillar att stå på genom kurvorna. Känns nästan som en ny bil, ändå är den fortfarande bekväm och tyst.

Jag trivs bakom ratten, nya IS klarar magister Borglunds examination. Klart mer körglädje, och har alla finesser som konkurrenterna har. Med beröm godkänt! Priset startar på 372 200 kronor för den enklaste versionen medan den dyraste Executive går loss på 512 300 kronor. Tre varianter finns däremellan och i februari finns de hos handlarna.

Lexus IS 300h Comfort

Pris
403 100 kronor, säljs nu, första kund­leverans i februari.


Motor
Bensin/el. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 13,0:1. Borrning/slag 90/98 mm, cylindervolym 2 494 cm3. Max effekt 181 hk (133 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 221 Nm mellan 4 200-5 400 r/­min. Elmotor 143 hk (105 kW). Total effekt 223 hk.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. Steglös automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med längsgående länkarm, triangelstag och två tvärställda länkarmar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,4 m.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Alufälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/45 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 280, längd 468, bredd 181, höjd 143, spårvidd f/b 154/155. Markfrigång 13,5. Tjänstevikt ca 1 650, maxlast 390, max släpvagnsvikt 750. Tank 66 liter. Bagagevolym 450 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,3 s, toppfart 200 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,45 l/mil, landsväg 0,45 l/mil, blandad körning 0,43 l/mil. CO2 101 g/km. Garantier: Nybil 3 år/10 000 mil, hybrid 5 år/10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
Skattebefriad i fem år.

Rivaler

Mercedes C 350 e (Hybrid) i älgtestMercedes C 350 e
En bekväm laddhybrid som går cirka tre mil enbart på el. När strömmen är slut drar den i stället ganska mycket bensin. När vi testade bilen 2015 gick den extremt dåligt i älgtestet.
Pris: Från 501 900 kronor.

bmw-330eBMW 330e iPerformance
BMW kan så klart inte vara sämre. 330e är en laddhybrid med aningen längre räckvidd på el än Mercedes. Knappt fyra mil. Total effekt är 252 hästkrafter medan Mercedes har 279.
Pris: från 423 500 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa