Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Lexus LS 600h

I baksätet är det tyst som i graven men utvändigt gör nya LS mer väsen av sig än någon tidigare japansk lyxbil. Men kommer ett nytt yttre, ny tystnad och lite ny teknik räcka när ärkefienden från Stuttgart släpps i helt ny tappning nästa år?

Lexus LS 600h
Erik Wedberg, Lexus

Lexus LS 600h

Första intrycket

Ett ovanligt omfattande ansiktslyft får Lexus flaggskepp att kännas flera år yngre. Den tidigare så diskreta LS-modellen tar nu mer plats och skäms inte för sig.

Välsminkad

9/10

Prisvärd

6/10

3 000 ändringar, 15 funktioner som är nya för Lexus och tre världspremiärer – det är vad som skiljer 2013 års Lexus LS från 2012 års dito. Det är många nyheter, men också välbehövliga nyheter om den största Lexusen ska kunna hävda sig i konkurrensen med de välmeriterade tyskarna. Mercedes S-klass visas i alldeles ny tappning nästa år, Audi A8 och BMW 7-serie har två respektive fyra år tillgodo på japanen.
Efter 23 år och fyra generationer LS – alla präglade av ett diskret yttre – har designteamet nu för första gången tillåtits ta ut svängarna med LS-modellen. Vid första anblicken ser den ut som en uppsvälld GS. Och det är inte så konstigt, nya LS har anammat samma aggressiva front som gjorde premiär när det mindre syskonet lanserades i ny tappning sent i fjol. Baktill finns nya lampor som förbinds av en stor kromlist. Dörrsidorna och fönsterlinjen är oförändrade. Det må låta som små förändringar men i verkligheten är det mer än nog för att LS ska uppfattas som en helt ny generation.

Den nya instrumentpanelen domineras av en 12,3 tum stor LCD-skärm som är bred nog att visa karta och övrig information samtidigt. Visst är det trevligt med en så stor skärm men upplösningen är grynig och inte i klass med de nyare systemen hos tyskarna.
Interiören är i ännu högre grad än tidigare en uppvisning i hur det kan bli när japanska designmänniskor och tekniknördar släpps på grönbete. Den nya treekrade ratten kan fås i ett utförande som kallas Shimamoku, vilket kan översättas till ”randigt trä”. Otaliga mängder mörka och ljusa skikt träfanér fogas samman i en process som tar 38 dagar. Inläggen ser verkligen exklusiva ut men intrycket störs av de plastiga rattknapparna som inte hör hemma i fina LS. Lexus skryter med att ha världens mest avancerade klimatstyrningssystem, kallat Lexus Climate Concierge. Genom 20 olika luftventiler i kupén regleras fyra klimatzoner. 13 sensorer känner av temperaturen i kupén och i det nya systemet är även rattvärmen och uppvärmningen och ventileringen av stolarna integrerade i systemet. Om man bestämmer att det ska vara 22 grader varmt i bilen behöver man alltså inte knappa in stols- eller rattvärmen manuellt, det sköts automatiskt i samklang med luftventilerna. När man sitter där och blir varm om rumpan kan man också tänka på att det sprutas ut små partiklar i luften. Klimatsystemet släpper ut negativt laddade joner insvepta i vattenmolekyler som sägs ha en renande och luktborttagande effekt. Bra för förare med dålig mage!

En redan tyst bil har blivit ännu tystare. I baksätet ska det gå att föra ett samtal med 100 procent hörbarhet i 100 km/h. Tystnaden kan delvis tillskrivas de nya ljudreducerande fälgarna. I fälgkanterna, längs med hela fälgarnas omkrets, finns hålrum som ”suger in” resonansljud från däcken och sänker däckbullret.
Med drygt 2,2 ton på vågen är det svårt att få LS 600h till något annat än en stor klump, men med avancerad teknik går nästan allt. Luftfjädringen regleras av ett system som kallas AVS och som i uppdaterad form är ännu bättre på att motverka att karossen rollar i sidled eller niger i längsled. Dessutom ska den nya karossen vara styvare, tack vare en ny lasersvetsningsteknik som gör karossfogarna hårdare.
Drivlinemässigt finns inga nyheter. Det är 4,6-liters V8 med 386 hästkrafter eller V8 på 5,0 liter kombinerat med elmotor för totalt 438 hästkrafter som gäller. För mer sportkänsla kan man nu för första gången köpa till F Sport-paketet som ger lite vassare köregenskaper tack vare sportfjädring och 10 millimeter lägre markfrigång. På köpet får man en sportgrill, sportigare stötfångare fram och bak samt speciella 19-tumsfälgar. Inuti finns sportstolar, växelpaddlar på ratten och pedalställ i aluminium. LS 460 i F Sport-utförande får dessutom en differentialbroms av Torsen-typ.

Rivaler

BMW ActiveHybrid 7BMW ActiveHybrid 7
BMW:s hybridsjua är både snålare och snabbare än LS600h. Rak sexa kombineras med eldrift. Ett diskretare och mer förutsägbart val.
Pris: 890 000 kronor.

Mercedes S 400 HybridMercedes S 400 Hybrid
Vinkelsexa plus elmotor ger en blandad förbrukning på 0,79 l/mil. Ny kommer nästa år.
Pris: 916 000 kronor.

Lexus LS 600h

Pris
Ej fastställt vid provkörningen.


Motor
Bensin/el. 8-cyl längsmonterad V-motor, 4 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,8:1. Borrning/slag 94,0/89,5 mm, cylindervolym 4 969 cm3. Max effekt 389 hk (290 kW) vid 6 400 r/min, max vridmoment 520 Nm vid 4 000 r/min. Elmotor max effekt 221 hk, max vridmoment 300 Nm. Max spänning 650 V. Max sammanlagd effekt 445 hk (327 kW).


Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. Steglös CVT-låda.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.


Styrning
Kuggstångstyrning med elservo. Vändcirkel 12,2 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.


Hjul
Fälg 8 tum, däck 245/45 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 297, längd 509, bredd 188, höjd 148, spårvidd f/b 161/161. Markfrigång 13. Tjänstevikt ca 2 230, maxlast ca 535, max släpvikt 0. Tank 84 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 420 liter.


Fartresurser*
Toppfart 250 km/h. ­Acceleration 0–100 km/h 6,1 s.


Bränsleförbrukning*
Stad 1,05, landsväg 0,75, blandad körning 0,86 l/mil. CO2 199 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 3 år (ytrost, lackskador) 12 år (genomrostning).


Skatt
2 000 kronor.


* Tillverkarens uppgifter.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa