Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Lexus NX 300h Comfort

Lexus fortsätter på sin inslagna bana med lyxiga modeller och har nu senast förfinat en av de mest sålda bilarna i sin flotta flotta. Vi pratar suv, vi pratar NX och vi pratar uppdateringar.

Lexus NX 300h Comfort

Det här är nytt!

Nytt utseende
Nytt raster i grillen och LED-lampor om man väljer högre utrustningsnivå.
Safety System +
Innehåller bland annat autobroms, adaptiv farthållare, adaptivt helljus och filassistans.
Förfinat fjädringssystem
Adaptivt och variabelt, nytt kontrollsystem med fler mätpunkter.
Uppstädad interiör
Finslipad förarmiljö samt fler färgkombinationer klädselmässigt.

Det lite menlösa anslaget hos bilarna från Lexus förbyttes när den ohyggliga spindlegrillen kröp fram. Först på IS-modellen 2013 och senare på alla andra modeller. NX är en suv i mellanklass, eller en premiumcrossover som Lexus kallar den. Den kom 2014 och har just den markerade spindelgrillen, eller Skriet (Edvard Munch-tavlan med samma namn) som den associerar lite till.

Nu till 2018 får Lexus NX en lättare uppgradering där just monstergrillen fått ett nytt mönster, ny främre stötfångare och LED-strålkastare. Bak märks ny design på ljusen och nedre delen av stötfångaren, samt nya fälgar. Inuti har man också uppgraderat, bland annat med nya knappar och reglage. Exempelvis har antalet knappar reducerats­ till klimat­anläggningen, ”ratten” som sköter­ skärmen har ersatts med pekplatta och den analoga klockan har blivit större.

Det adaptiva, variabla fjädringssystemet­ har blivit mer lyhört med ett nytt kontrollsystem­ som ökat från 30 till 650 mätpunkter.

Det adaptiva, variabla fjädringssystemet­ har blivit mer lyhört med ett nytt kontrollsystem­ som ökat från 30 till 650 mätpunkter.

Navskärmen har vuxit från sju till 10,3 tum och man kan få nya färger i klädseln. Induktionsladdning av telefon, head-up display, 360 graders kamera samt autobroms är andra nyheter. Utrustningsnivån är förstås­ beroende på vilken av de fem nivåerna­ man köper. Det om detta.

Över till mer kännbara förändringar och det är framför allt fjädringen man jobbat med. NX var långt ifrån obekväm tidigare men nu går den än mer sofistikerat men samtidigt mer bestämt. Det adaptiva, variabla fjädringssystemet­ har blivit mer lyhört med ett nytt kontrollsystem­ som ökat från 30 till 650 mätpunkter. Detta för att öka komforten på alla underlag och i olika hastigheter, och för att stabilisera bilen vid kurvtagning. Den kränger alltså mindre.

Större skärm och färre knappar möter ägare av piffade NX.

Större skärm och färre knappar möter ägare av piffade NX.

Även stötdämpare, bussningar och fjädrar har förfinats. NX rullar tyst och bekvämt i måttliga farter men klarar också hårdare körning utan konstigheter. Nu inbjuder bilen mest till lugn körning, men den klarar tuff körning bättre än tidigare.

Maskinellt är det samma konfiguration med 2,5-liters fyrcylindrig Atkinsonmotor och elmotorer fram och bak (AWD). Totala effekten är 197 hästkrafter. Fintrimning har dock resulterat i något lägre förbrukning som uppges till 0,5 liter milen vid blandad körning enligt EU-normen. Bra siffra för en bil i den här storleken även om förbrukningen inte speglar verklig körning. NX växlas av en steglös CVT-låda. Funkar fint när man kör normalt, börjar man däremot gasa ordentligt sticker motorvarvet iväg och det surrar betänkligt­ innan den tilltänkta farten uppnåtts. Det är egentligen det enda man kan klaga på.

Ser mer ut som en saftfabrik än ett motorrum, men det fungerar bra.

Ser mer ut som en saftfabrik än ett motorrum, men det fungerar bra.

Piffade NX kostar mellan 369 900 och 548 900 kronor. Tillägg för AWD (elmotor även bak) är 12 700 kronor.

Lexus NX 300h Comfort

Pris
369 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Cylindervolym 2 494 cm3. Max effekt 155 hk (114 kW) vid 5 700 r/min, 210 Nm mellan 4 200-4 400 r/min. Elmotor 143 hk (105 kW), 270 Nm. Total systemeffekt 197 hk (145kW), batterityp lithiumjon.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda (E-CVT-låda).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak individuell upphängning med dubbla länkarmar.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 266, längd 464, bredd 185, höjd 165, spårvidd f/b 158/158, tjänstevikt 1 860, maxlast 535, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 56 liter. Bagagevolym (VDA) 475-1 520 liter.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/65 R17.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,2 s, toppfart 180 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,5 l/mil, landsväg 0,5 l/mil, blandad körning 0,5 l/mil. CO2 116 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år och assistans 3 år.


Skatt
470 kronor per år vid köp innan 1 juli 2018. Därefter 2 082 kronor under de tre första åren, sedan återgår skatten till 470 kr/år.

Rivaler

Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD Polestar-optimeringVolvo XC60 Twin Engine
Laddhybrid med totalt 407 hästkrafter som ska gå 4,5 mil på elektricitet under gynnsamma förhållanden. Premium från Volvo och kostar därefter.
Pris: från 591 900 kronor.

 

Mitsubishi Outlander PHEV 2019Mitsubishi Outlander PHEV
Börjar bli till åren men är fortfarande gångbar i segmentet och är förhållandevis billig. Räckvidden på el uppges till 5,2 mil sedan tar bensinmotorn vid.
Pris: 399 900 kronor.

 

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa