Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Lotus Exige Sport 350

Sportbilstillverkaren Lotus har det bekymmersamt ekonomiskt med ideliga rykten om nya ägare. I Sverige är det desto mer positivt med ny importör, och nya modellen Exige Sport 350 gör att årets julklappslista toppas av en gul leksak…

Lotus Exige 350 Sport

Det här är nytt!

Kvalitetshöjning.
Det inte bara syns utan även känns att Exige Sport 350 genomgått ett facelift. Förbättrad kvalitetssäkring genom hela linjen.
Växlingslänkage.
Jo, en nog så viktig punkt. Nu är det slapphänta ersatt av finmekanik.
Lättvikt.
Bantning i både stort som smått har resulterat i en lättning på 51 kg.
Importör.
Bilhallen i Mjölby säljer nya Lotusbilar men minst lika viktig är den fullt auktoriserade serviceverkstaden.

Egentligen är det mot alla odds. Att jag står här med en gul Lotus som når mig upp till midjan. Dödsryktena från Hethel har varit många, skrivna i kolsvarta rubriker och den svenska hårdsatsningen med en ny importör för några år sedan kom på skam. Men tack vare entreprenören Pierre Andersson, ägare av Bilhallen i Mjölby som till vardags sysslar med Nissan- och Fiat-försäljning, har en ny agentur tagit form.
– Vi började med att ta in högerstyrda Lotusar från England – som fort såldes vidare, intresset fanns där, säger Pierre om början på satsningen. Nu är Bilhallen officiell importör med fullt auktoriserad verkstadsdel, det senare ett sätt att säkra upp bilägandet för såväl gamla som nya Lotuskunder.

Exige har alltid varit urmodellen Elises sportiga syskon (läs mer om Lotus Elise-designern Julian Thomson i Teknikens Värld nummer 24/2016) och nya Sport 350-versionen drar isär syskonskaran ytterligare. Vanliga Elise Sport har 1,6-liters fyrcylindrig sugmotor på 134 hästkrafter, Exige Sport 350 använder i stället 3,5-liters V6-motor med kompressormatning från brittiska Harrop – toppeffekten är som modellnamnet antyder 350 hästkrafter. Vinkelsexan kommer från Toyota men Lotusteknikerna har blåst ordentligt liv i VVT-i-maskinen. Prestandan låter tala för sig själv: 0-100 km/h går på 3,8 sekunder, toppfarten är 271 km/h.

Lotus Exige 350 Sport

Fast sittställning som gäller, även om skalstolarna faktiskt inte klämmer åt så blodet stoppar.

Nye Lotuschefen, luxemburgaren Jean-Marc Gales, med mångårig erfarenhet från bilindustrin, har tagit det till sitt kall att renodla Lotusmodellerna. Höjd kvalitetssäkring och viktjakt ingår nu i den dagliga verksamheten. 350 Sport fick inte väga ett gram över 1 200 kilo, viktbesparingen på över 50 kg var stenhård och omfattande! Den gula provbilen väger in på exakt 1,2 ton – inklusive betungande luftkonditionering, stereo och läder/alcantaraklädsel. Tidigare kunde karossvikten mellan individer skilja upp till 12 kg – med mer detaljerad produktionsstyrning togs denna slarviga övervikt bort. Samt att rationalisera det 20 år (jo, Elise fyller 20 i år!) gamla ventilationssystemet, där sparades tre kilo. Ytterligare tre kg kapades på att ersätta motorkåporna. För att bara nämna några bantningar.

Exige Sport 350 finns i ett automatväxlat alternativ som grundutvecklades för Evora och slapphänta amerikanska kunder men det ska givetvis skippas! Eftersom 350-modellen genomgått både kosmetisk men också bättre teknisk uppdatering är den manuella lådan nu en fröjd att använda, inget som kunde sägas om tidigare Exige-växellådor. Det nya snabbare länkaget är en av de mest bidragande anledningarna till att Exige har kapat varvtiden runt den egna testbanan Hethel Circuit med 2,5 sekunder.

Exige Sport 350 är balanserad även på ett regnvått Mantorp.

Exige Sport 350 är balanserad även på ett regnvått Mantorp.

Givetvis bör man vara hyfsat vig för att köra Exige, ålandet i och ur kräver sitt. Väl på plats är det klippfast sittställning som gäller, även om skalstolarna faktiskt inte klämmer åt så blodet stoppar. I stället bygger det på ett-med-maskinen-känslan. Interiören är stenhårt utförd med synlig rå aluminium och få stoppade ytor, precis som man vill ha det. Söker man komfort och lyx finns alla andra biltillverkare att välja på. På den lilla knappsatsen till vänster om ratten kan man välja mellan körlägena Sport eller Race. Den senare förvandlar Sport 350 till ett perfekt banverktyg. Ett par snabba rundor runt Mantorp Park visar att balansen är den rätta, särskilt imponerande är den extrautrustade bromsutrustningen och den uppdaterade finkalibrerade styrningen. I Pariskurvan hittas enkelt en linje med en snabb uppväxling fram till chikanen innan långa flygrakan. Bilens verkliga rätta element, en optimal Track Day Racer.

Men Exige Sport 350 funkar faktiskt även utanför banans inhängnad, så länge du är med på noterna om trång sittbrunn, högt motorljud och en enorm åtgång på soppan när kompressorn maxas till fullo. Och det gör den. På småvägar, inte helt olika engelska B-roads smiter den gula pilen fram som… en pil. Körkänslan är att likna vid en överstark sportmotorcykels, det finns alltid skopor av extra kraft till hands och ett chassi som fixar de flesta hårnålskombinationer. På ett befriande sätt är bilen även rejält giftig, den biter ifrån om du gör fel (med urkopplat antisladdsystem). Men den känns aldrig farlig, i stället som en internatelev – ordentlig uppfostrad men med en massa bus i blick.

Stram inredning med rå aluminiumdurk men några skinnklädda ytor lättar upp miljön.

Stram inredning med rå aluminiumdurk men några skinnklädda ytor lättar upp miljön.

Konkurrenterna är få, men finns: Alfa Romeo 4C (för slö), Audi TT RS (för alldaglig), McLaren 540C (för dyr) och Porsche 718 Cayman S (vi saknar GT4…). Alla duktiga men inte samma hårresande kamrat som Sport 350. För fansen finns Exige även som 360 Cup- och V6 Cup R-utförande, den senare endast i banutförande. Smakar det så kostar det förstås, prislappen på dryga 850 000 kronor baseras på rådande eurokurs och de extra tillvalen är relativt många. Högt kilopris kan vara värt en hel del ibland.

Lotus Exige Sport 350

Pris
857 700 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompressor. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 94,0/83,0 mm, cylindervolym 3 456 cm3. Max effekt 350 hk (258 kW) vid 7 000 r/­min, max vridmoment 400 Nm vid 4 500 r/­min.


Kraftöverföring
Mittmotor, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fjäderben med dubbla triangellänkar fram och bak.


Styrning
Ingen servo. Vändcirkel 11,0 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 7,5 tum, däck 205/45 R17. Fälgbredd bak 9,5 tum, däck 265/35 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 237, längd 408, bredd 180, höjd 113, spårvidd f/b 150/155. Markfrigång 13. Tjänstevikt 1 200, maxlast 226, max släpvagnsvikt 0. Tank 43 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 115 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 3,8 s, toppfart 271 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,45 l/mil, landsväg 0,76 l/mil, blandad körning 1,01 l/mil. CO2 235 g/km.


Garantier
Nybil 3 år. Skatt: 3 088 kronor per år.

Rivaler

McLaren 540CMcLaren 540C
Inroparen från McLaren är mer hightech än Exige 350 men genomsyras ändå av liknande race-DNA. Dubbla priset dock, hrm… Har du råd? Slå till!
Pris: 1 695 000 kronor.

 


Porsche 718 Cayman SPorsche 718 Cayman S
Baby-Porschen har 2,5-liters 4-cylindrig turbomotor på 350 hk och prislappen indikerar ingen extra utrustning. En mjukis jämfört med Exige.
Pris: 639 000 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa