Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Maserati Levante S

Maserati Levante, Italiens nya lyx-suv, levererar! Den har spänst och glamour och är mer prisvärd än vad du tror.

Maserati Levante S

Det här är nytt!

Allt!
Maserati har för första gången gjort en egen suv.
Rymlig.
Med störst axelavstånd i klassen har den gott om plats.
Dragkrok.
För första gången i Maserati-historien finns krok som tillval.

Efter sju sorger, åtta bedrövelser och 13 år är den äntligen här – Maseratis stora lyxsuv. När konceptet debuterade på Detroit Auto Show 2003 hette den Kubang. Sedan reste italienarna hem och funderade. Åren gick och Porsche, BMW, Mercedes och Range Rover släppte ut en uppsjö av stora och små suv-modeller. Men vad hände egentligen hos Maserati i Modena? Efter det att Jeep blev inbjudna på släktmiddagarna ryktades det att Maseratis lyx-suv skulle bli ett Jeep-derivat. Men nu när suven till slut är verklighet heter den Levante och har inte en Jeep-skruv under skalet. Men att Maserati är sena på bollen bekymrar inte Filippo DeMarchi, marknadsansvarig för Europa. Han har andra bekymmer.
– Vi har sålts tillsammans med Ferrari och det har gett folk fel uppfattning om Maserati. Det är det som är problemet. Folk tror att Maserati är en dyr bil, vi måste utbilda våra kunder, säger Felippo DeMarchi till mig.

Jag skulle kunna invända att allt är relativt. Även om man känner till att nya suven Levante startar på försumliga 765 000 kronor, vet jag några som – hur otroligt det än låter – tycker att det är en försvarlig summa pengar. Men onekligen får man en hel del för slantarna. Levante är nämligen ingen tokig bil alls. Komforten är högklassig. Luftfjädringen, standard i Maserati Levante, har gett en i det närmaste perfekt balans mellan komfort och sportighet. Rymlig är den också. Tveklöst den rymligaste och mest praktiska Maseratin som någonsin har tillverkats. I andra Maserati kan man inte ens byta åsikt utan att behöva kliva ut ur kupén, men Levante bjuder på plats för hela familjen.

Maserati Levante Mikael Stjerna

På de kurviga vägarna biter den sig fast fint i kurvorna och chassit ligger stumt, kränger inte det minsta.

Maseratis konstruktörer har inte behövt anstränga sig över hövan för att få till utrymmena. Levante är helt enkelt rejält stor och därför också rymlig. Hjulbasen är på pricken tre meter och den är på pricken fem meter lång. Det är betydligt mer än flera av konkurrenterna. Främsta utmanaren Porsche Cayenne är 4,86 meter, och Jaguar F-Pace framstår som en lilliput med sina 4,73 meter. Men designen döljer måtten väl, Levante ser varken stor eller klumpig ut.

Motorerna är desamma som i Ghibli. Billigast är modellen med en V6-diesel på tre liter och 275 hästkrafter, pris 765 000 kronor. Betydligt dyrare är modellen med den bensindrivna V6-dubbelturbo-motorn på 430 hästkrafter. Bensinmotorn finns också med ett lägre effektuttag, 350 hästkrafter, men den ska inte säljas i Sverige. Lika så bra det – jag har kört båda bensinversionerna och det är en sjuhelsikes skillnad i klipp. Det är normalt sett ohyggligt svårt för en toppmodell att motivera prispåslaget den har, men märkligt nog klarar värsting-Levanten av det. Dessutom känns på något vis toppversionen som det mest rationella valet. Den som gillar att låta ett grått förnuft styra livets vägval kan ju helt sonika spatsera förbi Ferraris och Maseratis skyltfönster och gå hela vägen till busshållplatsen och ställa sig där.

3 frågor

Filippo DeMarchi – marknadschef Maserati Europa.

Vad är er marknadsplan?
– Vår övergripande plan är att sälja 70 000 Maserati per år 2018. Levante är en viktig del i planen. I lyx- och premiumsegmentet säljs en miljon bilar per år. 50 procent är suv-modeller. Så för oss var det helt nödvändigt att ta fram en suv-modell. Med Levante kan vi erbjuda ett trovärdigt alternativ i suvklassen.
Vilken modell är er främsta konkurrent?
– Porsche Cayenne. Det var den vi mätte oss med under utvecklingsarbetet. Vi konkurrerar även med de andra tyska biltillverkarna. Maserati Levante innebär en ny era för Maserati. Det vi erbjuder är en bil som man kan använda varje dag.
Hur ska ni vinna över de tyska konkurrenterna?
– Vi gjorde en undersökning som visade på en intressant skillnad. Om du köper en av våra tyska konkurrenter är du entusiastisk 2-3 veckor efter köpet. Den som köper en Maserati är verkligen stolt och entusiastisk över sin bil i över ett år. Vårt problem är att Maserati alltid har sålts tillsammans med Ferrari. Folk tror att den är dyrare än vad den är.

Oavsett motor har Levante samma åttastegade automatlåda från ZF. Fyrhjulsdriften är egenutvecklad. När Fiat köpte Chrysler och därmed Jeep trodde många att Maseratis suv skulle utvecklas på basis av Jeep Cherokee. Både Jeep och Maserati ingår som bekant i Fiat Chrysler Group. Men så blev det inte. Levante använder många delar från Quattroporte och den fyrhjulsdrivna versionen av Ghibli och är en ”äkta” Maserati, made in Italy. Den byggs dock inte på den gamla Maserati-fabriken i Modena. Produktionen sker i Turin, i en särskild del av Fiats Mirafiori-fabrik. Hur bra fyrhjulsdriften fungerar kan jag inte bedöma. Jag har kört Levante till och från olika yachthamnar på Sardinien och däremellan på en hel del kurviga asfaltsvägar. Hemmaplan för Levante, jag misstänker att andelen körda offroad-mil kommer att vara nära noll för de flesta Levante. På de kurviga vägarna biter den sig fast fint i kurvorna och chassit ligger stumt, kränger inte det minsta. Luftfjädringen ställer in markfrigången beroende på hastighet. Normala 21 centimeter sjunker ned till 17 centimeter på motorväg. Styrningen är klockren, bilen styr in fint även i pressade situationer.

Normalt är Levante helt och hållet bakhjulsdriven men framhjulen kan få upp till 50 procent av drivkraften vid behov. Fyra olika körprogram finns att välja mellan, och det är gasresponsen och växlingstidpunkterna som ändras mest. Och ljudet – Levante går från cocktailparty-lågmäld i normalläget till brölande, midsommarfull bärsärk medelst en knapptryckning. Parkeringen vid finkrogen nere i yachthamnen är Levantes verkliga hemmaplan. Att njuta av livets godsaker tillhör ”the Maserati experience”, som Felippo DeMarche förklarar saken. Och njutning bjuder den på. Skinnklädsel, snygg passform på interiördetaljerna, rikligt med utrustning. Levante ger ett gott kvalitetsintryck, de verkar ha satt samman bilen bra och materialvalen skvallrar om en hög ambitionsnivå. Små tillverkare kan ha svårt att hänga med teknikutvecklingen men Levante är up-to-date.

Luftfjädringen ställer in markfrigången beroende på hastighet.

Luftfjädringen ställer in markfrigången beroende på hastighet.

Den har adaptiv farthållare och start/stopp-system, moderna säkerhetsfinesser, parkeringskameror och en infotainmentavdelning som är framtidssäkrad. I takt med ökad produktion har Maserati också lämnat det rena hantverket. Förra året såldes knappt 30 000 Maserati i hela världen. Märket har vuxit snabbt men Levante behövs för att Maserati ska nå de höga målen. Orderingången för Ghibli har vikt nedåt det senaste året och tvingade Maserati att pausa Ghibli-produktion ett par gånger i vintras. Men med Levante i programmet räknar fabriken med att tillverka 50 000 Maserati 2017. Det är en framgångssaga som heter duga, men fortfarande är Maserati i en annan storleksklass än massproducerade Porsche och BMW.

Förmodligen är det precis som Felippo DeMarchi säger, köparna vet inte ens om att Maserati har en suv att erbjuda. Och även om de känner till Levante så tror de förmodligen att bilen är alldeles för dyr, något i Ferrari-klass. Samtidigt är just denna sorglösa imagecocktail av champagne och rysk kaviar som talar för Levante. Det är det som är bilens USP, bilens ”unique selling point”. En bil som inte alla har, en bil för dig som vågar och vill sticka ut. Om folk tror att den kostar som en Ferrari, låt dem tro det.
– Bara vi kan erbjuda ”the Maserati experience”. Det är ett sätt att leva, att njuta av livet, avrundar Felippo DeMarchi. Skål för det!

Maserati Levante S

Pris
930 000, Levante D 765 000 kronor. Säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo. Kompression 9,7:1. Borrning/slag 86,5/84,5 mm, cylindervolym 2 979 cm3. Max effekt 430 hk (316 kW) vid 5 750 r/­min, max vridmoment 580 Nm vid 5 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elhydralisk servo. Vändcirkel 11,7 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,5 tum, däck fram 265/50 R19, bak 295/45-R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 300, längd 500, bredd 197, höjd 168, spårvidd f/b 162/168. Markfrigång 20 (+/-4). Tjänstevikt 2 238, maxlast 542, max släpvagnsvikt 2 700. Tank 80 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 580 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,2 s, toppfart 264 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,5 l/mil, landsväg 0,85 l/mil, blandad körning 1,09 l/mil. CO2 253 g/km.


Garantier
Nybil 3 år/10 000 mil, rostskydd 8 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
3 484 kronor per år.

Rivaler

Porsche Cayenne har genomgått ett ansiktslyft i medelåldern.

Porsche Cayenne S
Med 420 hästkrafter är den jämnstark med Maserati Levante S. Tyvärr är den också ganska lik en viss Volkswagen Touareg.
Pris: 850 000 kronor.

 

Jaguar F-Pace 20d AWDJaguar F-Pace
F-Pace är en sportig suv som med kompressor-V6 får bra prestanda. Precis som Maserati är Jaguar en exklusiv uppstickare, dock åtskilligt mindre än Levante.
Pris: 759 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa