Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Mazda 3 1,5 DE 105 hk

Mazda 3 kom i nuvarande tappning 2013, med andra ord dags för en uppdatering. Och japanerna går försiktigt tillväga och menar kort att det är 2017 års modell.

Mazda 3 2018

Det här är nytt!

Nygrillad
Kraftigare markering av kromlisten (Signature wing) som löper under grillen och in i strålkastarna. Infattningen av dimljusen har ny design.
Nybakad
Nedre delen av bakre stötfångaren har nytt utseende.
Elektrisk handbroms
Den gamla hederliga handbromsspaken har fått ge vika.

Det finns biltillverkare som utan att vare sig tveka eller skämmas skulle basunera ut detta som en helt ny bil. Men Mazda är ärliga och förklarar att även om det hänt en del så är det bara fråga om en ny årsmodell. Tack för det! Till det yttre är det verkligen inte mycket som skett. Grillen har ny design med en kraftigare kromlist, eller ”signature wing” som japanerna kallar den. De högre utrustnings­nivåerna får strålkastare med full LED-teknik. Infattningen av dimljusen har fått ett nytt utseende och luftintaget i nederkant är lite omstukat. Men det krävs i stort att du ställer 2016 bredvid 2017 för att du ska upptäcka skillnaden. Ytterbackspeglarna har försetts med infälld blinkers och den bakre stötfångaren har fått ny design i nederkant.

Mazda 3 2018

Konservativt men med tydliga mätartavlor och reglage. Eller om du vill: som det var tidigare.

På insidan har ratten fått ny greppvänligare utformning och från utrustningsnivån Vision och uppåt ingår rattvärme, en av de bästa ­innovationerna i bilvärlden de senaste åren. Det stora som skett är egentligen en omgruppering av utrustningsnivåerna. Högsta klass, det vill säga Optimum, kommer nu att få i stort sett samma spec som CX-3, CX-5 och Mazda 6 Optimum. Det innebär att den blir dyrare, och för de som inte vill betala allt för mycket införs den något mindre utrustade Vision Plus.

Även om Optimum är den dyraste Mazda 3 (kostar 227 500 kr för 2,0 165 hk och 247 500 för 2,2 DE 150 hk) är det den som säljer bäst. Optimumköparna 2017 kan nu gotta sig åt bland annat adaptivt helljus, adaptiv farthållare, fil-assistent, autobroms för landsväg upp till 160 km/h, head-up display i färg och mycket annat. Och i alla utrustningsnivåer finns nu en elektrisk handbroms, slut på snitsiga handbromsvändningar med andra ord. Däremot får alla nya Mazda 3-ägare ett uppdaterat autobromssystem för stadskörning, upp till 80 km/h säger Mazda. Det ska också reagera för fotgängare upp till 40 km/h.

Mazda 3 2018

Nya motorn 1,5 DE har 105 hästkrafter och det upplevs heller aldrig som om det är mer.

På motorsidan tillkommer 1,5 DE på 105 hästkrafter som var en av de bilar jag körde i Barcelona. Inget större fel på den, men visst känns det riktigt klent mot den större 2,2 DE på 150 hästkrafter. Bottenvridet är inte mycket att hurra för och det knackar allt för mycket på låga varvtal för att det ska vara godkänt 2017. Betydligt trevligare då att ratta den 165 hästar starka bensinmotorn som alltjämt är toppnumret i Mazda 3.

Någon MPS-version är inte aktuell. Det är inte heller laddhybrid eller el-bilar ännu, Mazda har varit ett av de företag som hållit sig väldigt långt borta från detta, i alla fall officiellt. Men det kommer. Nästa helt nya generation Mazda 3 som kommer att visas 2018 är en bil som på sikt kommer att få ta del av detta.

Mazda 3 2018

G-vectoring finns på andra Mazda-bilar och kommer nu även till Mazda 3. Ett egenutvecklat system som förbättrar stabiliteten och känslan av kontroll vid kurvtagning. Om man ska tro Mazda.

I övrigt kvarstår den känsla vi redan har för Mazda 3. Ett trevligt chassi med skarp styrning. Stabil men samtidigt lättfotad. Tio års garanti är ett bra köpargument. Vi har dock haft stora klagomål på att Mazda 3 är alldeles för bullrig. Japanerna hävdar att den är tystare nu. Men det har vi hört förut och på spanska släta vägar är det mesta tyst. Så välkommen till Sverige och den bistra verkligheten! Då får vi se, eller rättare sagt höra.

Mazda 3 1.5 DE 105 hk

Pris
från 189 100 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Längsmonterad 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 14,8:1. Borrning/slag 76,0/82,6 mm, cylindervolym 1 499 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 270 Nm mellan 1 600–2 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. 6-växlad automat.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk, krängningshämmare. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/65 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 447, bredd 180, höjd 145, spårvidd f/b 156/156. Markfrigång 16. Tjänstevikt 1 335, maxlast 535, max släpvagnsvikt 1 300. Tank 51 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 364-1 263 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,0 s, toppfart 185 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,43 l/mil, landsväg 0,35 l/mil, blandad körning 0,38 l/mil. CO2 99 g/km.


Garantier
Nybil 10 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

peugeot-308Peugeot 308 Blue HDI 100
Körglad typ som inte ligger långt efter självaste Golf. Bra komfort och en väldigt tyst, men också trång, kupé.
Pris: Från 199 900 kronor.

 


skoda-rapid-01Skoda Rapid 1,4 TDI 90

Rapid Spaceback lever på fin ekonomi och bra utrymmen, inte mer. Skulle behöva finslipas för att bli helgjuten.
Pris: Från 182 700 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa