Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Mazda CX-5 2,2 DE 175 hk Optimum AWD

Helt nya Mazda CX-5 basunerar företaget ut gång på gång men det är en sanning med modifikation. Allt har dock setts över minutiöst och klart förbättrats.

Mazda CX-5 2018

Det här är nytt!

Karossen
Ny kaross med skarpare veck och profil som märks främst vid en direkt jämförelse med gamla CX-5.
Interiören
Uppstädad och nya snygga luftventiler.
Varmt för rumpan där bak
Stolsvärme även i baksätet.
El-baklucka
Du behöver inte längre öppna bakluckan manuellt.

Att hamna på en provkörning av en ny Mazda innebär ett evigt malande av floskler. Det räcker inte med att presentera en ny bil. Det måste förklaras varför designspråket Kodo är som det är, tekniken Skyactive, körupplevelsen Jimba Ittai och uttrycket Drive Together. Och allt ska illustreras med bilder av ryttare på häst och japanska trädgårdar. Japanerna tar detta på största allvar. Mumbo Jumbo säger jag, det betyder inte ett skit mer än att ni har byggt en bra bil och det har ni gjort med nya Mazda CX-5. Utan floskler.

Mazda CX-5 2018

Nykomlingen slinker över hålor och ojämnheter på ett sätt som den gamla inte var i närheten av.

Mazda CX-5 är en av företagets allra viktigaste bilar de senaste åren. Var fjärde Hiroshima-bil som säljs är en CX-5 och den har väldigt stor del i företagets stora försäljningsökning. Teknikerna tassar därför runt bilen som katter kring het gröt och vet inte riktigt hur de ska vrida och vända sig för att lyckas förändra men inte förstöra. De har därför behållit bottenplattan, fotavtrycken är lika stora som förr, men den har förbättrats på flera punkter säger de. Två nya tvärstag säger jag men 49 procent säger Mazda. Och det är klart, räknar man in nya typer av bussningar, andra lager, nya stötdämparinställningar etcetera kan man nog få det till det med lite god vilja.

Oavsett detta har de fått till ett chassi som ligger mycket fint på vägen. Styrningen är omarbetad och så här på rak arm skulle jag vilja påstå att det är en av segmentets bästa. Vid ankomst till Italien fick vi tillfälle att köra gamla CX-5 från flygplatsen och på rätt dåliga vägar förvånades vi över hur hårt fjädrad den var. När vi slutligen fick lägga händer på nya CX-5 var det som att byta E45 mot E4. Nykomlingen slinker över hålor och ojämnheter på ett sätt som den gamla inte var i närheten av, och ändå upplevdes den aldrig som dålig i våra tester.

Nystädat och fint med snygga ventilationsgaller och bildskärm högt upp.

Nystädat och fint med snygga ventilationsgaller och bildskärm högt upp.

Ljudnivån har varit ett problem för alla moderna Mazda men nu verkar de ha fattat att det är allvar. Jämfört med den nuvarande är kommande CX-5 betydligt tystare och det bekräftas senare av Mazdas tekniker som med glädje pekar på staplar som visar lägre ljudnivå. Som vanligt är det upp till bevis på svenska vägar men peppar, peppar, jag har en känsla av att de äntligen lyckats få bilen att hålla käft på allvar.

Karossen är helt ny även om det vid en första anblick kan se ut som den nuvarande. Men det gör den inte. Grillen är betydligt bredare och har större kromdekor. Strålkastarna är mindre men effektivare. Det adaptiva ljuset har nu tolv individuella zoner i stället för dagens fyra vilket gör livet lättare inte minst för annan trafik. Främre delen av karossen lappar över grillen och det ser ut som om någon dragit nuvarande CX-5 i näsan och förlängt den. Totallängden är dock bara en centimeter mer mot nuvarande, men det ser ut som den har vuxit mer. Resultatet är i mitt tycke väldigt snyggt och de kantigare linjerna har bara gjort CX-5 gott. Ändå känns resultatet bekant så jag tror att samma ”mätpunkter” har använts för att behålla original-utseendet men ändå inte.

3 frågor

Mazda Masaya Kodama

Masaya Kodama – produkt­ansvarig för CX-5

Ni pratar hela tiden om en ”all new” Mazda CX-5, men ni har väl samma bottenplatta som tidigare, eller hur?
– Ja, det stämmer. Men den är kraftigt modifierad skulle jag säga. 50 procent är nytt, eller för att vara uppriktig, 49 procent.
CX-5 är en stor försäljningssuccé för er. Kommer det att fortsätta?
–Ja, det tror jag. Redan 2018 är hälften av alla Mazda som säljs suv och där är CX-5 stjärnan, men det finns förstås även CX-3, 7 och 9.
Suv är modellen för dagen. Hur länge håller det i längden?
– Det är svårt att sia om framtiden, men jag tror det kommer att hålla i sig väldigt länge.

Även bakljusen har förminskats kraftigt och det är mer metall i bakluckan än tidigare. Denna kan nu för övrigt öppnas på elektrisk väg via en knapp i bilen eller med nyckeln. Om du har rätt utrustningsnivå vill säga, Optimum. Öppning med fotviftning är ännu för modernt för Mazda, på gott och ont. Interiört är det väldigt uppstädat, återigen om du har Optimum (vilket de flesta har i Sverige). Det är mycket läder i panelen och dörrinsidorna, med snygga sömmar och det ser dyrt ut. Vilket det också är. Helt nya luftventiler i matt krom och en bildskärm högt placerad. USB-uppkopplingar både bak och fram. Stolarna fram och bak (ytterplatser vilka är de gångbara) är eluppvärmda liksom ratten. Baksätet, förutom mittplatsen, håller hög klass med bra säten, högt i tak och gott om benutrymme.

På motorsidan håller sig Mazda på mattan. Hårdvarumässigt sett är det likadana motorer som förr vilket på dieselsidan innebär 150 eller 175 hästkrafter. Med bensin 165 eller 194 (+2 mot tidigare). Mazda säger sig ha jobbat mycket med mjukvaran och kalibreringar och på det sättet höjt bränsleförbrukningen en aning. Jo, det är alldeles sant. Enligt NEDC drar bilarna lite mer men i verkliga livet är de snålare än tidigare hävdar japanerna. Mazda ger sig inte på downsizing utan håller sig till rightsizing och menar att det är mera fair mot köparna. Samtidigt som de med ett belåtet leende konstaterar att europeiska biltillverkare (läs Volkswagen) insett detsamma och ökar cylindervolymen i exempelvis Golf. Lite konstigt är det i alla fall att Mazda inte har något eco-läge att falla tillbaka på.

Stora lacknyheten är Soul Red Crystal med mycket lyster och djup.

Stora lacknyheten är Soul Red Crystal med mycket lyster och djup.

Automatlådan går att växla manuellt på gammaldags sätt genom att dra växelväljaren framåt eller bakåt, men det är också allt. Å andra sidan har Mazda vare sig laddhybrider eller elbilar på Europa-programmet och det är oklart när det kommer även om det ryktas om 2019 men inte med vad eller i vilken bil. För tillfället koncentrerar de sig helt enkelt på att optimera sina bensin-och diesel-motorer. Stora dieseln på 175 hästkrafter är okej, det vet vi sedan tidigare, den mindre på 150 hästkrafter känns lite klen i jämförelse. Den stora bensinaren på 194 hk fanns inte på plats, den kommer i mitten av 2017.

Mazda har nu även head-up display som visas direkt i framrutan. Det fanns tidigare bara i en uppfällbar plastruta som alltjämt finns kvar i billigare versioner. Den adaptiva farthållaren hänger nu med i hela fartregistret, ned till stillastående. Föraren måste dock väcka upp systemet från stillastående med ett tryck på gaspedalen. Så något kö-system är det inte tal om. Autobromsen (SCBS) är aktiv mellan 4 och 80 km/h och inkluderar fotgängaridentifiering. I dyrare version (SBS) fungerar det från 160 km/h till stillastående.

Den bilen vi har provkört här är den dyraste i CX-5 paletten men också den som säljer bäst. Vill du ha enbart framhjulsdrift finns 165 hk bensin (249 900 kr) och 150 hk diesel för 287 900 kronor tillgängligt. I motsats till flera andra länder så är det dock fyrhjulsdrift som prioriteras av de svenska köparna. Mazda har inte revolutionerat världen med nya CX-5. Men de har lagt ner en massa energi på att förbättra en redan bra bil. Och det har de lyckats väldigt väl med.

Mazda CX-5 2,2 DE 175 hk Optimum AWD

Pris
359 900 kronor, säljstart april, första kundleverans maj-juni.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 14,0:1. Borrning/slag 86,0/94,3 mm, cylindervolym 2 191 cm3. Max effekt 175 hk (129 kW) vid 4 500 r/min, max vridmoment 420 Nm vid 2 000 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,0 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/65 R 17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 455, bredd 184, höjd 168, spårvidd f/b 150/160. Markfrigång 19. Tjänstevikt ca 1 610, maxlast ca 530, max släpvagnsvikt 2 100. Tank 58 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 477-1 620 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,5 s, toppfart 206 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,67 l/mil, landsväg 0,53 l/mil, blandad körning 0,58 l/mil. CO2 152 g/km.


Garantier
Nybil 3 år (+ 7 års komponentgaranti), vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år/förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
2 748 kronor per år.

Rivaler

Ford Kuga 2017Ford Kuga 2,0 TDCI 180 hk AWD
Ford Kuga uppdaterades till 2016 och fick ett nytt utseende som påminner om kusinen Edge. Billigare men lägre utrustad.
Pris: från 299 900 kronor.

 

Skoda YetiSkoda Yeti 2,0 TDI 150 4X4 Aut
Börjar bli gammal nu men är fortfarande en bra bil, men en ny väntar bakom kröken. Bra pris men kommer nu att reas ännu mer.
Pris: från 279 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa