Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Mazda MX-5 RF 2,0

Senaste generation Mazda MX-5 har vi höjt till skyarna. Nu lanseras Mazda MX-5 RF som har ett elmanövrerat plåttak med targa-look. Är magin kvar?

Mazda MX-5 RF 2017

Det här är nytt!

Retractable Fastback.
Fjärde generation Mazda MX-5 går nu att få som plåtcabriolet med targa-look.
Automatlåda.
Med RF-modellen lanseras en 6-växlad automatlåda till MX-5. För den som inte vill använda den fina manuella lådan kostar tillvalet 15 000 kronor.

Mazda MX-5 är nästan unik på marknaden genom att ge så mycket körglädje för pengarna. Kombinationen av den lätta vikten, tighta växellådan, låga sittpositionen och sugmotor spelar samman på ett nästan magiskt sätt. Nu har den tak också! Hur påverkar det upplevelsen?
Jag befinner mig i ett soligt Barcelona och kör nya Mazda MX-5 RF. RF står för Retractable Fastback, vilket betyder plåtcabriolet med elmanövrerat tak – och innebär ett prispåslag med 23 500 kronor. På en vanlig plåtcab fälls allting över midjelinjen ner förutom vindrutan. På Mazda MX-5 RF fälls bara taket och Mazda kunde lika gärna kallat bilen MX-5 Targa (men det namnet är Porsches varumärke). Manövern tar 13 sekunder vilket är hyfsat snabbt, men det går bara att göra i maximalt 10 km/h. På till exempel nya Porsche 718 Boxster går taket att fälla ner och upp i 50 km/h, och för Porsche tar samma manöver bara nio sekunder. Notera då att 718 Boxster har tygsufflett men den styrs ändå strikt elektriskt, notera också den lite högre prislappen på tysken…

Mazda MX-5 RF 2017

Inte helt olik Porsche 911 Targa i takutförandet, dock i en helt annan prisklass.

Den nya taklösningen på Mazda MX-5 RF höjer vikten med 45 kg jämfört med den vanliga tygcabben men bilen känns inte tung och klumpig. Visserligen är det en viktökning på nästan fem procent, men bilen drabbas inte märkbart.
Just taket är det enda som skiljer Mazda MX-5 RF mot vanliga MX-5. På vägen är känslan därmed lika magisk som i tygcaben. Att det går att få så mycket körglädje med så pass lite effekt är minst sagt imponerande. Jag kommer ihåg ett test vi hade på åtta sportbilar i fjol och jag bytte från Porsche Cayman GT4 till Mazda MX-5 2,0 Sport. Med 385 hästkrafters sugmotor, förmodligen världens bästa manuella låda och knivskarp styrning ger Cayman GT4 en riktig racingkänsla. Mazda MX-5 är inte i närheten av Porschens prestanda men ändå satt jag och log brett när jag bytte från Porschen till MX-5. Och det säger ganska mycket om Mazda MX-5.

Mazda MX-5 RF 2017

Karossfärgen heter Machine Grey. Kulören är exklusivt framtagen enbart för MX-5 RF.

När Nobuhiro Yamamoto, utvecklingschef för MX-5 RF, får frågan varför de inte gjorde en vanlig plåtcabriolet med MX-5 svarar han att det helt enkelt skulle vara för komplicerat. Det skulle innebära mer vikt och mindre bagageutrymme. Mazda MX-5 RF har nämligen bara tre liter mindre bagageutrymmet än vanliga Mazda MX-5. Plåttaket fälls ihop i en egen lucka och inkräktar nästan ingenting på bagageutrymmet. Vilket är tur, för det är litet nog som det är. Att få ner en resväska i handbagagestorlek i den lilla öppningen kan vara bökigt.
Med taket nere längs kurviga bergsvägar fångas luften i bågen bakom stolarna och skapar turbulens. Turbulensen skapar ganska mycket vindljud och märks av redan i 50 km/h. Däremot är det inte dragigt i kupén, i alla fall inte för min del. Jag bör då tillägga att jag är knappt 170 centimeter lång och längre personer kan få det blåsigt i hårbotten. Eventuell tupé lämnas med fördel hemma.
Med taket uppe blir det riktigt ombonat och det känns som i en coupé. Ljudnivån är betydligt lägre i RF än i tygcabben med taket uppe, men faktum kvarstår att det låter lite från skarvarna i taket. Det varierar också lite mellan olika exemplar under provkörningen.

Mazda MX-5 RF 2017

Motorerna i Mazda MX-5 RF är samma som tidigare, en 1,5-liters motor på 131 hästkrafter och en 2,0-liters motor på 160 hästkrafter. Båda motorerna är roliga och när jag byter till den svagare motorn upplever jag den inte som klen. I stället förvånas jag av att den går att varva så mycket, varvstoppet kommer först vid 7 500 r/min. Nytt är att den starkare motorn går att få med automatlåda (15 000 kr). Det är ingen racingtrimmad dubbelkopplingslåda utan en ganska oinspirerande 6-växlad vanlig automatlåda. Att inte välja den så sköna manuella lådan är lite av en synd då automatlådan tar bort mycket av körglädjen.

Med plåttak har Mazda MX-5 blivit en mer användbar bil för oss som lever i sämre väder än de gör i till exempel Barcelona, samtidigt som körkänslan finns kvar.

 

Mazda MX-5 RF Skyactive-G 2,0

Pris
279 500 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 13,0:1. Borrning/slag 83,5/91,2 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 160 hk (118 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 200 Nm vid 4 600r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 5 tvärställda länkarmar per sida.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,4 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 205/45 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 231, längd 392, bredd 174, höjd 124, spårvidd f/b 150/151. Markfrigång 14,7. Tjänstevikt 1 120, maxlast 175, max släpvagnsvikt 0. Tank 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 127 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,4 s, toppfart 215 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,94 l/mil, landsväg 0,55 l/mil, blandad körning 0,69 l/mil. CO2 161 g/km.


Garantier
Nybil 10 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
1 460 kronor per år.


Fiat 124 SpiderFiat 124 Spider 1,4 140 hk
I grunden samma bil som Mazda MX-5. Då det bara är detaljer som skiljer bilarna åt är prisskillnaden svår att motivera.
Pris: 264 900 kronor.

 

Porsche 718 Boxster

Porsche 718 Boxster
Dubbelt så dyr och dubbelt så stark. 718 Boxster är en bättre bil för den som har råd.
Pris: 542 000 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa