Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av McLaren 570S Spider

570-modellerna är de som är menade att vara McLarens volymbilar, de som drar in stålarna för att kunna utveckla modeller som P1. Nu är Spider-versionen här och vi har fått en första provkörning.

McLaren 570S Spider provkörning

Det här är nytt!

Spider
Fällbart tak betyder det tredje karossalternativet hos 570-modellen, taket fälls på 15 sekunder i upp till 40 km/h.
Bakspoiler
Vingen bak är 12 millimeter högre än hos coupén för att kompensera den ändrade karossformen.
Lastutrymme
Med taket uppfällt går det in 52 liter extra bagage där taket vanligen förvaras.

Med lanseringen av 570S för två år sedan markerade det att McLaren klev ner från supersporthimlen till sportbilsklassen. I alla fall enligt deras egna modellindelning. 570-modellerna platsar i ”Sport Series” medan nya 720S kategoriseras i ”Super Series”. Men personligen skulle jag säga att 570S oavsett version fortfarande är väldigt mycket supersportbil. Mittmotor, bakhjulsdrift och 570 hästkrafter är ett recept som verkligen höra hemma där.

Motorn i Spider-versionen är samma som sitter i coupén, en 3,8-liters dubbelturboladdad V8 som levererar just 570 hästar och 600 newtonmeter. Ja, i stort sett hela bilen är densamma som coupén. Allt från prestandasiffror, som 0-100 km/h på 3,2 sekunder och toppfart på 328 km/h, till kolfibermonocoquen är identiskt.

Spider är som sagt exakt lika vridstyv som coupén och oj vad det märks, den extra vikten märks dock inte alls.

Spider är som sagt exakt lika vridstyv som coupén och oj vad det märks, den extra vikten märks dock inte alls.

Tack vare denna konstruktion är viktökningen hos 570S Spider endast 46 kg, vikt som består av elmotorer och panelerna som utgör taket. Jämfört med konkurrenter som Porsche 911 Turbo S Cabriolet och Audi R8 Spyder är detta en riktigt låg siffra. Deras modeller väger 166 respektive 228 kg mer än sina takförsedda syskon på grund av de chassiförstärkningar som krävs för att kompensera förlusten av taket.

McLarens numera enda Spider-version är på papperet ett nästintill kompromisslöst syskon till 570S. Väl bakom ratten infrias mina högt ställda förväntningar, med råge. Vägarna strax norr om Barcelona må vara ohyggligt släta men även när sällsynta potthål dyker upp sväljer chassit dessa med bravur. Detta trots att 570-modellen inte har samma sofistikerade adaptiva fjädringssystem med hydrauliska dämpare som i 720S. På dess plats sitter i stället magnetiskt inställbara dämpare och adaptiva krängningshämmare.

De standardmonterade kolfiberkeramiska bromsarna klarar hård körning, 394 millimeter i diameter fram.

De standardmonterade kolfiberkeramiska bromsarna klarar hård körning, 394 millimeter i diameter fram.

Spider är som sagt exakt lika vridstyv som coupén och oj vad det märks, den extra vikten märks dock inte alls. Något som däremot gör sig påmint är vindbrus som tränger in i kupén. Den lilla bakrutan, som faktiskt bjuder på en hel del bakåtsikt, kan hissas ned så att ljudet från den härliga V8:an obehindrat kan nå öronen. En liknande lösning som bland annat Ferrari 488 Spider och tidigare syskonet 650S Spider har. Just denna bil är även utrustad med sportavgassystem, något som kostar 43 000 kr extra, och ger ett ”öppnare” ljud, lite mer metalliskt klingande.

Tidigare Spiders

12C Spider, 2012-2014

650S Spider, 2014-2017

McLaren 675LT Spider675LT Spider, 2015-2017

Det är givetvis helt fantastiskt att lyssna till när det dånar mot bergsväggar och tunnlar, men skulle jag vara så lyckligt lottad att kunna leva med denna bil varje dag hade jag valt standardalternativet. På motorväg blir ljudet rätt tröttsamt i långa loppet, och det från en bil som du på riktigt kan göra långturer med, så bekväm är den. Packning ryms antingen under huven fram som sväljer 150 liter, eller i utrymmet där taket förvaras som rymmer 52 liter extra. Lastar du där krävs dock att du åker med taket på.

Åter till körningen. 570 hästar, bakhjulsdrift och mittmotor må låta exotiskt och ohanterbart, men den är så pass lättkörd att mormor skulle kunna köra den. Med körlägesväljarna ställda i normalläge, och den sjustegade dubbelkopplingslådan i auto-läge, känns den som vilken bil som helst. Det må visserligen vara en sanning med modifikation då det är svårt att ignorera den skyhöga kvalitetskänslan. Allt är genomtänkt och väl paketerat in i minsta detalj. Taket packas ned bakom huvudet på 15 sekunder via ett knapptryck på mittpanelen.

Där sitter även körlägesväljarna placerade. En för chassi, en för drivlina och båda med tre val, Normal, Sport eller Track. Här bland de kurviga bergsvägarna lämpar sig Sport alldeles utmärkt och bilen blir mer alert. 570S är förlåtande och upplevs trygg, efter varje kurva höjs förtroendet och det går att styra in i allt högre hastigheter. Vid behov griper antisladd­systemet in mjukt, men det är knappt att det känns. 570S gör dig till en bättre förare. Känns gör dock styrningen som är en av de bästa i bilvärlden just nu, och det tack vare att McLaren, till skillnad från många konkurrenter, valt att hålla fast vid elhydraulisk styrservo. Det må vara en dyr lösning, men det är värt varenda krona.

Den helt digitala instrumenteringen ändrar utförande beroende på körläge.

Den helt digitala instrumenteringen ändrar utförande beroende på körläge.

I läget Track spänner sig 570S ännu lite till men färden blir aldrig för hård. Den digitala instrumenteringen ändrar utförande och visar nu däcktryck och temperatur, status för bilens vätskor samt en tydlig växelindikator. Den numera välbekanta V8 som sitter i samtliga McLarens är i detta utförande mycket effektiv men har en tydlig turbokaraktär, och responsen vid gaspådrag är inte lika direkt som hos vissa konkurrenter. I skarpa kurvor måste du långt ner bland växlarna och kliva på tidigt för att få rätt moment ut. När effekten väl kommer är accelerationen ohyggligt kraftfull och inför nästa kurva är du glad att kolfiberkeramiska bromsar är standard.

McLaren har kommit långt på bara sju år och likt en rullande snöboll växer de hela tiden. Förra året sålde de nästan 3 300 bilar vilket är en fördubbling jämfört med 2015, en otroligt tillväxt som de har 570-modellerna att tacka för. Är du ute efter en taklös McLaren är det denna som gäller, för en Spider-version av storebror 720S kommer att dröja. Med tanke på hur pass kompromisslös 570S Spider är finns det egentligen ingen anledning att köpa coupén, bortsett från prispåslaget. Fast har du råd att köpa en 570S coupé är pengar troligen ett av dina minsta bekymmer.


Fakta: McLaren och kolfiber

Provkörning av McLaren 570S Spider

När McLaren började använda kolfibermonocoque i F1-bilen MP4/1, under säsongerna 1981-83, blev de pionjärer inom tekniken. Sedan dess har

samtliga stall anammat tekniken på grund av dess många fördelar. McLaren fortsatte såklart att vidareutveckla tekniken i sina efter­föjande tävlingsbilar och framförallt i den legendariska F1-modellen.

När dagens McLaren Automotive drog igång verksamheten 2010 utvecklade de en ny kolfibermonocoque kallad Monocell. 570S Spider har en vidareutvecklad version av denna, Monocell II, och baljan väger endast 75 kg. Den är 25 procent mer vridstyv än liknande konstruktion i aluminium och behöver inga förstärkningar om taket kapas.


 

McLaren 570S Spider

Pris
Cirka 2 115 000 kronor.


Motor
Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Kompression 8,7:1. Borrning/slag 93,0/69,9 mm, cylindervolym 3 799 cm3. Max effekt 570 hk (419 kW) vid 7 500 r/min, max vridmoment 600 Nm mellan 5 000-6 500 r/min.


Kraftöverföring
Mittmotor, bakhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, adaptiva krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med dubbla triangellänkar.


Styrning
El-hydraulisk servo. Vändcirkel i.u.


Bromsar
Ventilerade kolfiberkeramiska skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 8 tum, bak 10 tum, däck fram 225/35 R19, bak 285/35 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 267, längd 453, bredd 193, höjd 120, spårvidd f/b 167/162. Markfrigång 9,3. Tjänstevikt 1 503, maxlast i.u, max släpvagnsvikt 0. Tank 72. Bagagevolym (VDA-liter) 150 liter, 52 liter extra med taket uppfällt.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 3,2 s, toppfart 328 km/h, 315 km/h med taket nedfällt.


Bränsleförbrukning
Stad 1,65 l/mil, landsväg 0,74 l/mil, blandad körning 1,07 l/mil. CO2 249 g/km.


Garantier
Nybil 3 år.


Skatt
3 396 kronor per år.

Rivaler

Porsche 911 Turbo 2016Porsche 911 Turbo S Cabriolet
Ett av de mest populära valen i denna klass, något som gör att den nästan känns lite ”Svensson”. 28 procent av 570S-kunderna kommer från Porsche.
Pris: 2 066 000 kronor.

 

Audi R8 Spyder V10Audi R8 Spyder
”Budgetalternativet” av dessa tre bjuder på helt fantastiskt motorljud, men med det kommer även extra vikt. R8 väger 300 kg mer än 570S Spider.
Pris: 1 700 000 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa