Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Mercedes-AMG C 63 S

Nej, det är inte riktigt vettigt att stoppa ned en V8 med dubbelturbo i en familjekombi. Men det går, så varför inte göra det. Och när man ändå håller på – varför inte passa på att skruva upp effekten till 510 hästkrafter?

Nya C 63 är inte en Mercedes-Benz, det är en Mercedes-AMG.

Nya C 63 är inte en Mercedes-Benz, det är en Mercedes-AMG.

Första intrycket

AMG-avdelningen drar ned på motorvolymen men skruvar upp effekten. Ingen behöver 510 hästkrafter i en familjebil, men alla behöver någon gång få uppleva vansinnet.

Bråkstake

9/10

Prisvärd

6/10

Mercedes verkar vilja få slut på hästkraftskriget, om det någonsin har utkämpats något. Den tyska prestandatrojkan bestående av Audi RS4, BMW M3 och Mercedes C 63 AMG har blivit större och starkare vartefter åren har gått och nu är de uppe i en bra bit över 400 hästkrafter. Men i och med lanseringen av nya C 63 har Mercedes tagit ytterligare ett kliv, nu är 500 hk-gränsen passerad.

Erik Wedberg är en enkel man, 510 hästkrafter räcker för att göra honom glad.

Erik Wedberg är en enkel man, 510 hästkrafter räcker för att göra honom glad.

Nya Mercedes-AMG C 63 (ja, Mercedes har krånglat till det och flyttat på AMG i modellbeteckningen) släpps nämligen i två versioner. Standardbilen ger ifrån sig fullt tillräckliga 476 hästkrafter och 650 newtonmeter, men den som vill ha mer kan slanta upp 80 000 kronor mer och få C 63 S som ger vansinniga 510 hästkrafter och 700 newtonmeter. När båda versionerna finns till hands här i Faro i södra Portugal är det förstås den senare jag hoppar in i.

C 63 S Kombi är lika rymlig som en vanlig C-klass Kombi, men jättemycket snabbare.

C 63 S Kombi är lika rymlig som en vanlig C-klass Kombi, men jättemycket snabbare.

De portugisiska motorvägarna är till stora delar EU-finansierade men inte så fina som man kan tro, asfalten är lika grov som hemma i Sverige och det bullrar betänkligt från de bakre hjulhusen. Det är ett högt, molande ljud som blir tröttsamt i längden. Jag uppfattar C 63 som betydligt råare och hårdare än de värsta konkurrenterna från Audi och BMW.
Tur att det finns bot. Till höger om växelväljaren finns en knapp med två avgasrör avbildade. Ett enkelt tryck och en klaff i systemet öppnas för att skapa ett avgasljud som är förtrollande. Mercedes förstärker inte ljudet på elektronisk väg via stereon, ljudet är förvisso optimerat men helt autentiskt.

Kolfiberkeramiska bromsar ger extra bett och uthållighet för den som vill använda sin C 63 S vid bankörning.

Kolfiberkeramiska bromsar ger extra bett och uthållighet för den som vill använda sin C 63 S vid bankörning.

Det mullrande ljudet är inte lika imponerande som det från den gamla C 63-modellens 6,2-liters­åtta, men fullt tillräckligt. Trots att bilen har ett namn som antyder att motorvolymen är 6,3 liter har nya C 63 en V8 på fyra liter, som även finns i sportbilen AMG GT. Mercedes-ingenjörerna förklarar att man inte vill byta namn eftersom ”C 40” inte anses ha samma imponerande klang.
Namnet är ingenting att hänga upp sig på när man har en sådan här motor till hands. Kraftutvecklingen är extremt direkt, vid snabbt gaspådrag smäller det till i hela drivlinan och bilen hukar sig över bakhjulen och skjuts iväg. Det brölar om motorn och skriker om däcken, men det går framför allt väldigt snabbt – 0-100 km/h på 4,1 sekunder – i en kombi!

Extra kramiga Performance-säten med fasta nackstöd kostar 22 500 kronor.

Extra kramiga Performance-säten med fasta nackstöd kostar 22 500 kronor.

När svängrum finnes, både på asfalten och i däckkontot, är det lätt att kasta ut baken i breda ställ som kan pågå hur länge som helst, motorn är en outsinlig kraftkälla som kan få även de bredaste bakdäck att gå upp i rök på nolltid. Fyrhjulsdrift går inte att få och det känns nästan befriande. Med fyrhjulsdrift hade C 63 blivit snabbare och bättre, men också lite tråkigare.

Mercedes-AMG C 63 S

Behövs de 34 extra hästarna man får i S-modellen? Nej, egentligen inte. Men på köpet får man en elektronisk diffbroms, till skillnad mot den mekaniska i C 63, som är snabbare i kraftfördelningen och ger lite mer grepp i kurvutgångarna. En annan fördel med C 63 S är att man kan extrautrusta den med ­kolfiberkeramiska bromsar. De kostar förvisso 48 300 kronor extra men man kan rättfärdiga merkostnaden med att de står under rubriken ”säkerhet” i tillvalslistan. Man ska inte tumma på säkerheten. Man kan också betala 8 650 kronor för AMG Drivers Package som höjer toppfarten från 250 till 280 km/h, men det är svårt att motivera ur ett säkerhetsperspektiv.

Mercedes-AMG C 63 S

Pris
785 900 kr, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 83/92 mm, cylindervolym 3 982 cm3. Max effekt 510 hk (375 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 700 Nm vid mellan 1 750–4 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 7-växlad manuell automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 5 länkarmar per sida.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,3 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,5 tum fram, 9,5 tum bak, däck 245/35 R19 fram, 265/35 R19 bak.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 284, längd 477, bredd 184, höjd 144, spårvidd f/b 161/155. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 800, maxlast 460, max släpvagnsvikt i. u. Tank 76 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 490–1 510 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,1 s, toppfart 280 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,86. CO2 200 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år.


Skatt
2 318 kronor per år.

Rivaler

Audi RS4 AvantAudi RS4 Avant
Som gjord för svensk vinter med fyrhjulsdrift och V8 på 4,2 liter och 450 hästkrafter. Mer civiliserad och vardagsanpassad än den bråkiga Mercan.

Pris: 765 800 kronor.


BMW M3 BorglundBMW M3 Sedan
BMW:s värsting framstår som bekväm och behärskad jämte C 63. Här får man ”bara” en rak sexa med 431 hästkrafter, men den räcker långt. Finns inte som kombi.

Pris: 686 000 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa