Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Mercedes-AMG GT R

Det nu värsta från Mercedes-AMG stavas GT R och är utvecklat på det gröna helvetet, Nürburgring. Vi provar om den är lika snabb och argsint som den ser ut.

Mercedes-AMG GT R
Martin Öberg

Det här är nytt!

Starkare
585 hk och 700 Nm är 75 fler hästar och 50 fler Nm än i AMG GT S.
Aerodynamik
Alla luftintag och vingar är inte bara för syns skull. AMG GT R har bättre kylning, bättre marktryck och lägre luftmotstånd än AMG GT S.
Greppigare däck
Michelins greppigaste däck, Pilot Cup 2, är standard. 325 breda bak och 275 breda fram.

Att utveckla bilar och sätta varvtider runt Nürburgrings mytomspunna nordslinga har länge varit en snoppmätartävling mellan biltillverkarna. Mercedes-AMG är säkerligen mycket nöjda att deras GT R slog nya Porsche 911 (991.2) GT3, dock med knappa två sekunders marginal. Nu har Mercedes nya värsting-AMG hittat till Sverige och vi lägger vantarna på den innan lacken knappt hunnit torka. En av de många nyheterna som skiljer GT R mot vanliga GT är den skrikigt gröna färgen, ”AMG green hell magno”. Först bör jag nämna att lacken kostar 83 900 kr extra. Sen kan jag fylla i att den är riktigt snygg, matt och metallic på samma gång och ytan känns som papper. Helt klart en färg man vill ha, men att lämna in på foliering känns som ett bättre ekonomiskt val.

På öppna vägar glömmer jag direkt det som är dåligt med AMG GT R, det här är den roligaste bilen jag kört.

På öppna vägar glömmer jag direkt det som är dåligt med AMG GT R, det här är den roligaste bilen jag kört.

Bakom ratten är det inte som i någon annan bil. Den till synes oändligt långa huven som höjer upp sig över hjulhusen bjuder på en fantastisk utsikt. Mittkonsolen är kanske den bredaste i bilvärlden och fylld med knappar. Full av förväntan trycker jag på startknappen, bilen ryter till och faller sedan ner i ett dovt V8-muller. Det första dåliga jag märker med AMG GT R är att jag inte riktigt får stolen så långt fram jag vill. Det andra dåliga är att växelväljaren sitter för långt bak. Jag böjer armen i en konstig vinkel och lyckas få i Drive. Trycker in M-knappen för att få styra växlingarna själv och passar även på att vrida körprogramsväljaren till Race.

Förutom sin bredd är bilen förvånansvärt snäll i stadstrafik men det här är en bil som vill köra fort, den är alltid på tå. Så jag petar i en högre växel och sätter kurs bort från stan. På öppna vägar glömmer jag direkt det som är dåligt med AMG GT R, det här är den roligaste bilen jag kört. Bakom ratten känns den som en racingbil. Extremt tajt, precis och direkt styrning, lagom hård fjädring och en blixtsnabb växellåda kombinerad med en fantastisk motor. Resultatet är så fantastiskt att jag får kramp i ansiktet, dels för att leendet är brett upp till öronen och dels tack vare g-krafterna.

Bakvingen är fast monterad och måste ställas in manuellt med hjälp av verktyg.

Bakvingen är fast monterad och måste ställas in manuellt med hjälp av verktyg.

Mercedes-AMG GT R är ett tekniskt underverk sett ur alla aspekter men den känns ändå som en av de råaste bilarna på marknaden. Bilens utseende är brutalt men det är inte bara för syns skull. Framskärmarna är gjorda i kolfiber och AMG GT R är 46 mm bredare fram än vanliga AMG GT, baktill är AMG GT R hela 57 mm bredare. Mercedes-AMG GT R är 201 centimeter bred! Trots den ökade bredden går AMG GT R lättare genom luften samtidigt som den genererar 155 kg mer marktryck vid toppfart. Dessutom generar GT R mer kylning till motorn, växellådan och bromsarna.

Bakom den enorma fronten döljer sig aktiv aerodynamik. Under stötfångaren finns en kolfiberflärp som kan sänkas 40 mm för att ge bilen bättre marktryck genom att bilen sugs ner mot backen. Under grillen sitter det två reglage som antingen kan styra luften till kylare eller stängas av för att göra bilen mer aerodynamisk. I bak är det mer gammaldags, bakvingen är fastmonterad och går att ställa in manuellt med riktiga verktyg. Under de tre utblåsen sitter en dubbel diffusor som tillsammans med bakvingen generar mycket marktryck.

Personligen har jag alltid gillat Mercedes relativt nya 4,0-liters V8. Motorn som har dubbel­turbon integrerad mellan cylinder­bankarna sitter bland annat även i C 63 och vanliga AMG GT samt GT S. Karaktären är riktigt skön och den varken känns eller låter som en turbomotor. Att den nu har 585 hästar, 75 fler än tidigare, gör den såklart riktigt snabb. 0-100 km/h avverkas på 3,6 sekunder och toppfarten lyder 318 km/h.

Mercedes-AMG GT R

585 hk och 700 Nm är 75 fler hästar och 50 fler Nm än i AMG GT S.

Dubbelkopplingslådan är i klass med de bästa, hypersnabb och aldrig tveksam eller ryckig. Den ska tydligen vara optimerad för att vara snabbare i AMG GT R än tidigare, men det är inget jag märker då den var jättesnabb redan innan. Växellådan har även justerats så sjunde växeln är kortare samtidigt som första växeln är längre. Något som jag självklart provar och vid maxvarv på första växeln gör bilen 80 km/h!

Men det här är en banbil för gatan vilket har sina nackdelar, högljudd, stötig och spårkänslig. Som de flesta moderna sportbilar har Mercedes-AMG GT R ställbara stötdämpare och ställbar ljuddämpare. Stötdämparna går att sätta i Comfort, Sport eller Sport+ enligt Mercedes. Jag översätter det till hårt, hårdare eller hårdast. Och det här är första bilen jag kört som jag ens har funderat på att trycka på knappen för att dämpa ljudet från utblåsen. Med öppna spjäll i avgassystemet är ljudet vackert men samtidigt öronbedövande. Vid fullgas dånar det våldsamt och vid gassläpp och nedväxlingarna smattrar det friskt. Men trots att det är en turbomotor hörs inga turboljud.

GT R är den första bilen från Mercedes-AMG som har bakhjulsstyrning. Bakhjulsstyrningen är standard och gör bilen smidigare i farter upp till 100 km/h då hjulen styr mot framhjulen. I högre hastigheter gör bakhjulen tvärt om för att göra bilen stabilare. I kombination med den variabla styrningen borde bilen gå som på räls i högre fart, men icke. Den extremt direkta styrningen gör bilen orolig i högre farter och man får hålla hårt i ratten och visa vem som bestämmer.

Hjulen bak är en tum större än fram.

Hjulen bak är en tum större än fram.

En annan detalj som vid första blick kan verka onödig i en gatbil är det nio-vägs ställbara antisladdsystemet. Systemet och vredet under bildskärmen är taget direkt från AMG GT R:s ännu argare syskon, racingbilen AMG GT3. Vredet där nio betyder helt urkopplat och ett är med fulla hängslen. Varje steg gör skillnad vilket var väldigt påtagligt när det kom en dos snöstorm under provturen … De standardmonterade R-däcken från Michelin greppar inte alls på halka och det spinner till oändligheten med vredet på nio, vilket inte är helt förvånande. Jag vrider ner till steg fem men motorn fortsätter skrika och jag kommer knappt framåt. Vrider ner till steg ett och då går det. Vredet är i allra högsta grad på riktigt och varje steg gör skillnad, det är inte bara någon pryl som ska verka racing.

Med tanke på att Mercedes-AMG GT R är en väldigt extrem bil med mycket avancerad teknik är priset på 1 645 000 kr ganska schysst. Visserligen är det nästan 300 000 kr mer än en AMG GT S, men har man råd och vill ha en riktigt snabb bil som drar blickar och kör ifrån det mesta på bandagar kan detta var bilen för dig. Mercedes-AMG GT R är bland det vassaste någonsin från Mercedes-AMG.

Mercedes-AMG GT R

Pris
1 645 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 83,0/92,0 mm, cylindervolym 3 982 cm3. Max effekt 585 hk (430 kW) vid 6 250 r/­min, max vridmoment 700 Nm vid 1 900-5 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med dubbla triangellänkar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,5 m.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak, keramiska skivor som tillval. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fram: Fälgbredd 10 tum, däck 275/35 ZR19, Bak: Fälgbredd 12 tum, däck 325/30 ZR20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 263, längd 455, bredd 201, höjd 128, spårvidd f/b 169/168. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 630, maxlast 260, max släpvagnsvikt 0. Tank 65 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 285-350 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 3,6 s, toppfart 318 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,51 l/mil, landsväg 0,92 l/mil, blandad körning 1,14 l/mil. CO2 259 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år, lack 2 år, assistans 2 år/assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
3 616 kronor per år.

Rivaler

Porsche 911 GT3 2017Porsche 911 GT3
Det här är bilen att slå. Extrem precision och finns det något som slår en boxersexa vid 9 000 r/­min?
Pris: 1 515 000 kronor.

 

 

Audi-R8-V10-Plus-000Audi R8 V10 Plus
Audis värsting är inte lika rå som Mercedes dito. Fyrhjulsdrift och 610 hk gör Audin snabbare men AMG GT R är en tuffare upplevelse.
Pris: 1 839 000 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa