Första intrycket

Mercedes CLS är en coupé byggd på E-klassen, med fyra dörrar och ett bekvämt, tvåsitsigt baksäte. Pristillägget på E-klassen är måttligt; ca 100000 kronor upp. Det är svårt att inte bli förälskad. Både exteriör- och interiördesign känns som fullträffar. Vem köper en CLK eller en CL efter det här?

Basfakta

Motor
6-cyl. V med 1 överliggande kamaxel per cylinderrad. Kompression 10,7. Borrning/slag 92,9/86 mm, volym 3498 cm3. Max effekt 272 hk (200 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 350 Nm vid 2400-5000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram. Bakhjulsdrift. 7-stegad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Krängningshämmare och skruvfjädrar runt om. Fram fyra länkarmar, flerlänksbakaxel. Tillval: Luftfjädring med aktiva stötdämpare. Antisladdsystem.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11.5 meter.

Bromsar
Skivbromsar (ventilerade) fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälgbredd 8,5 tum, däck 245/45-17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 285, längd 491, bredd 187, höjd 140. Spårvidd fram/bak 159/160. Tjänstevikt 1730 kg, maxlast 465 kg. Bränsletank 80 liter.

Fartresurser*
Acceleration 0?100 km/h ca 7,0 s, toppfart 250 km/h.

Förbrukning*
Blandad körning 1,01 liter/mil.

*Enligt tillverkaren


Lockar till otrohet

När Mercedes bygger en vacker, fyrdörrars coupé på E-klassen är det svårt att inte falla pladask. Teknikens Världs Mikael Stjerna blev sugen på ett snedsteg.

– Minst hälften av köparna ska komma från andra märken, säger Alexander Hobbach, produktchef för den senaste Mercedes-modellen.
Skönheten som ska få BMW- och Jaguar-ägare att överväga skilsmässa är Mercedes CLS. En fyradörrars coupé, byggd på E-klassens teknik men som är längre och lägre. De fyra dörrarna gör den unik – den är sitt eget segment.
Den smäckra taklinjen, den nya fronten och de avsmalnande sidorutorna får folk att vända sig om här i Rom. Till råga på allt är hon billig. Jo, det är sant. Från 558000 kronor. Med marginal den billigaste Mercedes med fyra dörrar som inte kan förväxlas med en taxi.
Två versioner finns när bilen börjar levereras i november. Dels en ”ekonomiversion” med Mercedes nya 3,5 liters V6-motor, dels en prestandamodell med femliters V8. Stora motorn är egentligen en onöda, men det kan i och för sig sägas om hela bilen så V8:an får väl accepteras.
Men faktum är att jag knappast saknar prestanda när jag glider omkring i CLS350. Motorn ger 272 hästkrafter och har V6:ans vassa ton när den varvas upp. Men den trivs bra också på låga varv. Maximalt vridmoment finns mellan 2400 och 5000 r/min, imponerande! Motorn är både starkare och snålare än föregångaren 320. Hemligheten ligger bland annat i variabla kamaxlar som förändrar öppningstider på både insugs- och avgassida samt varierbar längd på insugsrören. Den större V8:an ger 306 hästkrafter och kostar 668000 kronor. Tonen har blivit rundare och mindre sportig. Knappast värd merpriset om det bara vore för motorn, men på köpet får man skinnklädsel och luftfjädring, tillval i den billigare modellen.
Efter årsskiftet kommer AMG-versionen att presenteras: CLS55 AMG med 476 hästkrafter. Pris 974000 kronor. Den sparsamma kan dock köpa en CLS350 och lägga till 42000 kronor för ett AMG-stylingpaket. Fram- och bakspoiler, sidokjolar samt avgaspipa i AMG-design fås för pengarna.
Standard på alla utom AMG-modellen är Mercedes nya sjustegade automatlåda. Med sju växlar sjunker det genomsnittliga varvtalet och bensinförbrukningen. Men blir det då inte ryckigt när alla dessa växlar ska i och ur? Nej, faktum är att automatlådan växlar ovanligt smidigt, Mercedes-lådorna har ju förr ofta varit överfurirmässigt bestämda.
Vid kick-down hoppar den över varannan växel, den går från 7:an till 5:an till 3:an.
Nackdelen med mängden växlar finns snarare i det manuella läget (som är tillval), när man växlar upp och ner genom att vippa växelspaken eller trycka på knappar i ratten. Armadan av växlar gör det svårlekt. Ärligt talat har jag ingen aning om jag kör på trean eller fyran. Eller är det femman månne?
För övrigt lirar inte manuell växling med bilens karaktär. Det här är en glidarbil. Till och med över rappliga stengator i Rom. På 18-tums fälgar! Ett gott betyg åt den adaptiva luftfjädringen som kommer från
S-klassen. Luftkuddarna är standard på CLS500 och tillval på 350-modellen. Tre olika inställningar finns, komfort och sport I och sport II. I sportläge II sänks karossen 15 millimeter. Tyvärr försvinner komforten i samma stund. Utrustad med vanliga stålfjädrar är bilen fortfarande komfortabel. Storleken, CLS är 4,91 meter lång, och bilens tyngd, drygt 1,7 ton, ger bilen en viss pondus. Den känns definitivt inte som någon sportbil, snarare är den snudd på pompös.
Förarmiljön är elegant och är helt ny för CLS. Mycket valnötsfanér omgärdar instrumenten. Välj högglanslackat, i den matta versionen har de lyckats få virket att se lika äkta ut som i Kia Carnival.
Den nästan gränslösa tillvalslistan bidrar till lyxbilkänslan. Man kan till exempel kryssa för fläkt- och massagestol med automatiskt kurvstöd. Fläkten gör vad man tror, massagen är en slags rullande bratwurst i ryggstödet. Kurvstödet är en beprövad Mercedes-finess; när kroppens tyngdpunkt förflyttas i kurvorna pumpas stolsidan upp som ett stöd. Med allt inkopplat infinner sig en känsla av att man har sällskap i bilen, även när man är ensam.
Sittkomforten är i alla fall superb. Man sitter lägre än i E-klass. Baksätet är gjort för två personer och absolut anständigt om man är under 185 centimeter lång. Takhöjden kan annars bli ett problem. Andra nackdelar med taklinjen är dels insteget bak, som är sämre än på vanliga E-klassen, dels att sidorutorna känns som tittgluggar. Det tycker både baksätespassagerarna och föraren när han backar. Men samtidigt är det ju fel att jämföra bilen med en vanlig sedan. Jämfört med en tvådörrars coupé är utrymme och insteg till baksätet i toppklass. CLS har ju bakdörrar!
Med tanke på utseendet känns det för en gångs skull som man både får äta upp karamellen och ha den kvar.
När det har blivit dags att lämna ifrån sig bilen har jag lust att vägra och sälla mig till de otrognas skara. Men vad bjuder Mercedes-handlaren för min Fiat

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Mercedes CLS
NÄSTA Älskling! Jag krympte premiumbilen