Med 367 hästar kan man luras att tro att detta är en sportbil, men det är det inte. CLS är däremot en komfortabel landsvägskryssare som tar dig utvilad från A till B.

Det här är nytt!

Eldrift
Den raka sexan i CLS 450 har ett EQ Boost-system som med hjälp av startmotorn ger 22 hk extra och 250 Nm i vridmoment.
Fem sittplatser
För första gången finns det plats för fem i CLS.
Ljus i ventilations­gallren
Ventilationsgallren har inbyggt ljus och byter färg från blått till rött om du ökar på värmen.

Oklart om Mercedes visste vad de gjorde när de presenterade den första generationen av Mercedes-Benz CLS 2004. Modellen, designad av Michael Fink, skickade chockvågor genom bilindustrin och konkurrenterna satt helt tagna och flämtade på sängkanten. Det tog år innan de hämtat sig och kunde svara på konceptet fyradörrars coupé.

Den tredje generationen CLS är nu över oss och för första gången är den femsitsig. Innebär det att den tar kunder från Audi A7 Sportback och BMW 6-serie Gran Coupé? Det är möjligt att barnfamilj­erna nu i alla fall tar en titt på den, framför allt då den nya CLS inte kommer som Shooting Brake. Men man ska ha klart för sig att även om utrymmet för benen blivit lite bättre så är det av naturliga skäl lågt i tak och den som placeras på mittplatsen bak med fötterna på/runt en kardantunnel­ kommer inte att tacka föraren. Så även om det finns möjlighet att ta med fem personer i bilen tycker jag att vi även fortsättningsvis ska klassa den som fyrsitsig.

CLS 450 är en väldigt kompetent långfärdsvagn och inte lika brutalt framfusig som sin bror från AMG-hörnet i fabriken.

CLS 450 är en väldigt kompetent långfärdsvagn och inte lika brutalt framfusig som sin bror från AMG-hörnet i fabriken.

Det kan tyckas som att det inte har hänt så mycket med CLS men då får du ta en närmare titt. Grillen har i stort sett vänts upp och ned och ler nu brett i nederkant samtidigt som den vinklats framåt i överkant och får lite av ett hajnos-stuk. Stora luftintag skvallrar om mycket effekt och det får man väl ändå anse att 367 hästkrafter är. Karossens sidor har effektivt rensats från de veck som tidigare fanns och sidorna är nu närmast konvexa med en liten sidokjol­ längst ned. Snyggt eller inte är upp till betraktaren men jag tycker nya CLS ger ett aggressivare intryck numera.

Men det slutar inte med nyheter där. Motorn, en rak sexa, har dubbla turboaggregat där det lilla drivs av el som snabbt sätter fart på turbinen och för över den kraften till det större som därmed inte behöver så mycket tid på sig att reagera. CLS 450 är också försedd med ett 48V elsystem och en integrerad startmotor och generator (ISG) som vid hård acceleration förser motorn med 22 extra hästkrafter­ för en kort tid. Mercedes kallar detta EQ Boost. Detta system hjälper också till att skapa ”gliding” vilket innebär att motorn kopplas ur och bilen sparar bränsle.

Den nya tredje generationen Mercedes CLS är femsitsig.

Den nya tredje generationen Mercedes CLS är femsitsig.

Det här är en likadan motor som sitter i AMG CLS 53 men där ger den 435 hästkrafter. CLS 450 är trots det inte mycket långsammare än AMG-versionen när det gäller acceleration från 0-100 km/h. AMG tar 4,5 sekunder på sig, CLS 450 behöver 4,8 sekunder­ men då är också AMG mer utrustad­ och har 40 kilo mer tjänstevikt att släpa på. Toppfarten är i båda fallen elektroniskt reglerad­ till 250 km/h.

CLS är hur som en väldigt kompetent långfärdsvagn och inte lika brutalt framfusig som sin bror från AMG-hörnet i fabriken. Det finns även två dieselalternativ för den som fortfarande föredrar det drivmedlet. 350 d på 286 hk (719 900 kr) och 400 d med 340 hk för 759 900 kronor. Även om AMG CLS 53 på många sätt är en fantastisk bil tycker jag de vanliga bensin- och dieselmotorerna passar bilens karaktär bättre.

Mercedes CLS 450 4Matic

Pris
694 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbla turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 83,0/92,4 mm, cylindervolym 2 999 cm3. Max effekt 367 hk (270 kW) mellan 5 500 – 6 100 r/­min, max vridmoment 500 Nm mellan 1 600 – 4 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram och bak. Fram dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 11.6 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8-9 tum, däck 245/45 R 18-275/40 R 18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 294, längd 499, bredd 189, höjd 144, spårvidd f/b 162/162. Markfrigång 9,5. Tjänstevikt 1 940, maxlast 645. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 490 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,8 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,98 l/mil, landsväg 0,61 l/mil, blandad körning 0,78 l/mil. CO2 178g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år, lack 2 år.


Skatt
1 834 kronor per år. Bilar registrerade efter 1 juli 8 116 kr per år i tre år.

Rivaler

Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro
Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro S tronic
Alldeles ny och fräsch och den tuffaste motståndaren till CLS. Nästan lika stark men desto större på insidan.
Pris: Cirka 662 000 kronor.

 


BMW 6-serie Gran Coupé facelift LCI 2015
BMW 6-serie Gran Coupé 640i xDrive
Det tog nio år innan BMW fick tummen ur och byggde en utmanare till CLS. Större invändigt men mycket dyrare.
Pris: Cirka 880 000 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Mercedes CLS 450 4Matic
NÄSTA Färgerna som avskräcker mest från bilköp