Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Mercedes E 200 Kombi 9G-Tronic

Nya Mercedes E-klass Kombi är i mångt och mycket en perfekt bil med härliga utrymmen, men den känns bitvis lite ansträngd med minsta bensinmotorn under huven.

Mercedes E 200 kombi
Emmy-Lie Vilson

Det här är nytt!

Växellådan.
Förra generationen Mercedes E-klass med minsta bensinmotorn fick nöja sig med den äldre 7-växlade automatlådan. Men inte nu längre då den fint arbetande 9-växlade G-tronic-lådan hittat även till E 200. Om än som tillval för 23 900 kronor.

Tänk hur allting växlar. Numera säljs det fler automatväxlade bilar i Sverige än manuella, vilket hade varit en omöjlighet för tio år sedan. Under de senaste tio åren har dieselmotorerna tagit enorma marknadsandelar med sitt lågvarviga vridmoment – men sedan avslöjades Volkswagens utsläppsfusk och dieselgate var ett faktum. Förbud mot dieselbilar i vissa städer är bara en kort tidsperiod bort, vilket innebär att det drivmedlet kommer att tappa i popularitet. Ny växling på intågande.

Mercedes E 200 kombi

Interiören är i toppklass.

Nya Mercedes E-klass hör till de absolut bästa bilarna just nu. Här finns allt man kan önska sig i form av komfort och stil samt nydanande säkerhetssystem – det är kort och gott en sjukt bra bil. Som även visat framfötterna i tester. Problemet är dock klassiskt, för ”smakar det så kostar det”. Därför är det ofta instegsmodellerna som blir mest populära på den svenska marknaden, eller i alla fall den modell som importören väljer att göra till instegsmodell.

Vid tidigare tester har vi kört och imponerats av E220 d, en bil som helt och fullt räcker till med sin starka diesel med 400 Nm i vridmoment. Men det var ju det där med diesel som bränsle. Nu har vi tagit ut E200 Kombi bensindriven, utrustad med den 9-växlade G-tronic-lådan och det märks nästan direkt att bilen känns aningen undermotoriserad. Effektsifforna ger vid handen 184 hästkrafter och 300 newtonmeter. Det lägre vridmomentet är boven i dramat, för med last och passagerare i bilen börjar det gå trögare.

Mercedes E 200 kombi

Mercedes E-klass Kombi är i mångt och mycket en perfekt bil med härliga utrymmen.

Att göra effektiva omkörningar ute på landsvägen är inte alls lika enkelt som i E220 d och bränsletörsten märks. Mercedes uppger 0,52 l/mil för landsvägskörning, något vi aldrig kommer i närheten av trots beskedligt tempo. Snarare 0,85 liter per mil vilket är drygt två deciliter mer per mil än vad E220 d mäktade med under vårt test tidigare förra hösten. I E200-utförande försvinner en del av den fina flexibilitet som E-klass vanligtvis uppvisar. Minsta bensinmotorn är helt enkelt inte tillräcklig för att leva upp till modellens i övrigt näst intill perfekta framtoning.

Mercedes E 200 Kombi 9G-Tronic

Pris
393 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. 1 991 cm3, 184 hk (135 kW) vid 5 500 r/­min, 300 Nm mellan 1 200-4 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 9-växlad automatlåda.


Mått/vikt (cm/kg)
Längd 495, bredd 186, tjänstevikt 1 835, maxlast 540, tankvolym 66 liter.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/55 R17.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,1 s, toppfart 231 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,78 l/mil, landsväg 0,52 l/mil, blandad körning 0,62 l/mil. CO2 138 g/km.


Skatt
954 kronor per år.

Rival

Volvo V90Volvo V90 T5 automat Bi-Fuel
För samma pengar som en standardutrustad E200 Kombi får du en näst intill fullmatad V90 med 254-hästarsmotor. Ett smartare val.
Pris: 392 800 kronor.

 

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa