Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Mercedes E 220 d Kombi

Mercedes E-klass har länge haft en märklig särställning som både den lyxigaste och mest lastvänliga kombin. Nu är det dags för en ny tysk laståsna och den ser ut att följa i sina föregångares fotspår.

Mercedes E-klass kombi

Det här är nytt!

Tredje sätesrad.
Blir sjusitsig igen. Som tillval finns en uppfällbar barnsoffa längst bak.
Europapall.
Nya kombin har plats för en europapall i bagageutrymmet.
Luftfjädring.
I standardutrustningen ingår luftfjädring bak med automatisk nivåreglering.
Lastsäkring.
Tillvalspaketet Easy Pack ger lastskenor och lasthållare i bagageutrymmet.

Det är något speciellt när Mercedes lanserar en ny E-klass Kombi. Eller ska vi kanske säga T-modell? E-klassen har erbjudits i storlastande T-utförande (T för Turism eller Transport) ända sedan 123-generationens dagar på 1970-talet och genom alla efterföljande årtionden har bilarna varit några av de allra rymligaste och mest praktiska personbilarna på marknaden. Få kombibilar har lastat mer än E-klasskombin. Det är en hedervärd egenskap, som i E-klassens fall märkligt nog har kombinerats med komfort och lyx. Det är ingen vanlig kombination.

Medan flera konkurrenter har låtit sig förtrollas av sirenernas sång och hoppat över till livsstilstrenden där form går före funktion har Mercedes E-klass stått kvar vid sin mast och sjungit lastvolymens sång. Det gör den fortfarande. Här i Hamburg lanserar Mercedes senaste ­generationen E-klass i kombiutförande och nästan allt ser ut som det brukar. I dessa tider, när till och med Volvo har lagt C-stolpen i en brant lutning framåt och kapat bort lådliter, är det intressant att Mercedes inte har gjort det. Medan andra gör allt för att få sina kombikarosser att se ut som slanka coupékarosser fortsätter Mercedes som förr.

Mercedes E-klass kombi

Vi har kört nya E-klass förr och kan bilen inifrån och ut vid det här laget.

E-klass kombi är fortfarande stor, väldigt stor. Den är faktiskt en centimeter kortare än Volvo V90 men Mercedes har låtit taklinjen vara hög längs med nästan hela bilens längd och det får karossen att se stor ut. Medan Volvo skryter med att Zlatan kör deras kombi skryter Mercedes med att E-klass kombi rymmer en europapall. Jo, det framhålls faktiskt som ett av försäljningsargumenten. Nu är förvisso det ingen unik egenskap, en europapall (eller SJ-pall) är bara 80×120 centimeter stor och ryms därmed mellan hjulhusen i nästan alla mellan­stora kombibilar, men Mercedes är nog de enda som skryter om det. Mercedes uppger att E-klass kombi har 110 cm mellan hjulhusen bak. Vi har mätt upp exakt samma mått i Volvo V90 och får återkomma i senare test för att se om Mercedes siffra stämmer.

Vi har kört nya E-klass förr och kan bilen inifrån och ut vid det här laget. Jag börjar därför provkörningen med att öppna bakluckan, det är ju där det nya finns. Elmanövrerad baklucka som öppnas och stängs med en knapptryckning ingår i standardutrustningen på nya E-klass. Som tillval finns funktionen Handsfree access som gör att man kan stå bakom bilen och vifta med foten för att öppna luckan. När bakluckan har öppnats ser jag att bilen är extrautrustad med ett lastpaket som innebär att lastgolvet får två längsgående skenor i vilka man kan fästa krokar och en båge som delar upp utrymmet. Det finns också ett kombinerat insynsskydd och lastnät som förhindrar bagage att fara framåt vid en hård inbromsning. Det är så välordnat att självaste löjtnant Claesson – befälet som en gång i tiden inte lät menige Wedberg köra en meter utan att ha lastsäkrat minsta pinal – hade fått en glädjetår i ögat.

Erik Wedberg tror inte på el utan sköter helst bakluckan manuellt.

Erik Wedberg tror inte på el utan sköter helst bakluckan manuellt.

Vi har klagat på Volvo V90 för att baksätesfällningen är snålt konstruerad. Att bara kunna fälla baksätesryggarna i proportionen 60/40 kan ställa till det ibland. Mercedes har varit ordentligare och delat upp baksätet 40/20/40. Det går dessutom att vinkla ryggstöden tio grader framåt för att ge plats för ytterligare lite mer bagage. 30 liter, närmare bestämt. För att fälla baksätesryggarna framåt och bilda ett plant lastgolv fram till framstolarna behöver man bara trycka på en knapp i bagageutrymmet. En ovanlig men mercatypisk detalj är det bakåtvända barnsätet som kan fällas upp ur golvet i bagageutrymmet. Det är bara godkänt för passagerare under 140 centimeter och kostar 14 400 kronor extra.

T-modellens historia

W123
Mercedes lanserade sin första kombi 1977.
W124
Första versionen som kom att kallas E-klass officiellt.
W210
Chockerade världen med sin annorlunda design.
W211
Återgång till det normala.
W212
Den utgående modellen fick ett dyrt ansiktslyft 2013.

Beroende på motoralternativ kan E-klass kombi ta ända upp till 745 kg i maxlast. Det är mycket. Provbilen E 220 d har en maxlast på 670 kg, vilket också är mycket. Tillräckligt mycket för att få fjädringen att knäa. Det har Mercedes förstås tänkt på och i bästa TV-shopstil slänger de med luftfjädring med automatisk nivårreglering på bakhjulen i standardutrustningen. Kan det bli bättre än så? Klart att det kan! Om du köper en E-klass kombi får du också takrails på köpet. Att få luftfjädring på alla fyra hjul, så kallad Air body control, kostar 21 900 kronor.

Vid lansering erbjuds E-klass kombi med tre motoralternativ. Fyrcylindriga dieseln E 220 d med 194 hk och 400 Nm är fullt tillräcklig för alla behov och kostar från 407 000 kronor. Den kan också kosta 352 000 kronor. Men det priset gäller bara för tjänstebilsköpare och då heter bilen E 220 d Fleetedition. Märkligt? Ja, men Mercedes ser sig tvungna att ha två prislistor där den ena riktas mot företag. De två bensinalternativen heter E 200 och E 250. Det är i grunden samma motor med olika effektuttag – 184 och 211 hk. De kostar 407 900 respektive 442 900 kronor.

Än så länge går E-klass kombi endast att beställa med den nioväxlade automatlådan, som för övrigt är sagolikt mjuk och smart i växlingarna, och därför måste man plussa på 23 900 kronor på priserna. Även om jag inte har tillräckligt mycket bagage med mig här i Hamburg för att kunna sätta E-klassen på prov så är det tydligt att den kommer att bli en fröjd att lasta. En fröjd att köra är den förstås också. Nya E-klass har plockat mycket från stora lyxlimpan S-klass sett till körkomfort och teknik. Nya E-klass sedan har snudd på samma komfort och lyxkänsla som S-klass och att den nivån nu finns tillgänglig i en laståsna till kombi är en smått eggande tanke.

Mercedes E 220 d Kombi SE Edition

Pris
393 900 kronor, säljs nu, första kundleverans oktober.


Motor
Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 82,0/92,3 mm, cylindervolym 1 950 cm3. Max effekt 194 hk (143 kW) vid 3 800 r/­min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 600-2 800 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 9-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram, luftfjädring bak, krängningshämmare fram och bak.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 11,6 m


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/55 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 294, längd 493, bredd 185, höjd 148, spårvidd f/b 160/161. Markfrigång 16. Tjänstevikt 1 780, maxlast 670, max släpvagnsvikt 2 100. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 640–1 820 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,7 s, toppfart 235 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,45 l/mil, landsväg 0,39 l/mil, blandad körning 0,42 l/mil. CO2 109 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år, lack 3 år.


Skatt
1 155 kronor per år.

Rivaler

Volvo V90Volvo V90 D4 Kinetic Business
Volvokombin rymmer i sammanhanget futtiga 560–1 526. Lägre instegspris och i det ingår också självkörande tekniken Pilot Assist. Hos Mercedes kostar likvärdigt system extra.
Pris: 347 900 kronor.

 

2015 Skoda Superb Combi

Skoda Superb 2,0 TDI 190 hk
E-klass Kombi lämnar över storlastartiteln till Superb Combi som tar 660–1 950 liter bagage. Inte samma teknik- och komfortnivå som E-klass.
Pris: 296 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa