Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Mercedes GLA 220 4Matic

Små och kompakta suvar är heta på bilmarknaden. Mercedes utmanare i klassen stavas GLA och har nu fått ett lättare lyft med bland annat en ny motor.

Mercedes GLA 2017

Det här är nytt!

Ny grill
Ny grill ska göra bilen synligt mer terrängvillig.
Färger och fälgar
Detta är det som mest skvallrar om att det hänt något.
Insidan
Är förfinad med snyggare och mer påkostade material.
Motorn
En tvåliters turbomatad bensinare med 184 hästkrafter och automatlåda.

Mercedes så kallade Compact Cars, alltså A-klass och dess derivat CLA, CLA Shooting Brake, GLA samt B-klass har sålts i över två miljoner exemplar sedan 2011. De som köper dem är en klart yngre målgrupp än de som köper ”vanliga” Mercedes-bilar och de flesta av dem har aldrig ägt en bil från Mercedes tidigare. Det är så klart ett drömscenario för den tyska tillverkaren. Dels att sälja många bilar och dels att få in yngre kunder som förhoppningsvis fortsätter köra Mercedes större bilar när de sansat sig, bildat familj och så vidare.

Mercedes GLA 2017

Jonas uppskattar komforten och hur chassi/styrning fungerar.

Nu har A-klassen, som kom i sin tredje generation 2013, fått en lättare facelift och Mercedes väljer att visa bilarna i Ungern. Hungaroring står som bas för provkörningarna för de olika kompaktmodellerna och det är hit man kommer tillbaka för bilbyte efter att ha kört en landsvägsslinga.

360-graderskameran är faktiskt en nyhet som kan gynna terrängkörning. Tack för det!

360-graderskameran är faktiskt en nyhet som kan gynna terrängkörning. Tack för det!

Mest intressant under provkörningen är kompaktsuven GLA 220 4Matic där motorn är den största nyheten. En tvåliters bensinmaskin med 184 hästkrafter och 300 newtonmeter, fyrhjulsdrift och automatlåda, en motor som redan gör tjänst i andra modeller.

3 frågor

Mercedes Ola Källenius

Ola Källenius – ansvarig för utveckling av Mercedes personbilar.

Hur mycket tid spenderar du i bilar, eller kör du mest skrivbord?
– Jag kör mer än vad de flesta tror faktiskt, bara i dag har jag kört hårt här på Hungaroring i A 45 AMG. Fantastiskt roligt.
Ni har ju blivit akterseglade av Tesla som fått hålla på i många år. Hur ser du på det?
– Vi kommer med helt eldrivna bilar i alla storleksklasser. Batteriutvecklingen är det viktiga, att vi får mindre, lättare och effektivare batterier som dessutom ska gå snabbare att ladda.
Till sist. Om du INTE får välja en Mercedes, vilket märke skulle du köra då?
– Jag skulle välja cykel. Ha,ha. Nja, det skulle nog vara en klassisk Aston Martin som jag är lite svag för.

Utseendemässigt har GLA-modellerna bland annat fått ny grill som ska ge lite mer offroadvibbar. Dessutom har kvalitetskänslan på inredningen höjts med bland annat snyggare läderarbeten, om man nu väljer läderklädsel. I övrigt är det ytterst små men ändå förändringar till det bättre i samtliga modeller. En terrängslinga visar hur kompetent lillmercan är och en Mercedes-man förklarar hur de olika hjälpsystemen fungerar.

Nytt, och som tillval är 360-graders kamera som ser runt om bilen. Värdefullt om man ska över ett brant krön då man normalt bara ser motorhuven och himlen. Med kameran ser man marken framför bilen, eller sidorna vilket är bra om det är smalt. Kort sagt, man ser allt runt bilen. Bilen har givetvis nedförsbackesassistent (Hill Descent Control) där hastigheten kan ställas. Hill Hold som håller bilen stående i backe (så länge som du själv bestämmer), och vinkelmätare som i grader visar sidolutning, uppförsbacke- eller nerförsbacke-värden.

Den faktafrälstes drömbil? Vad sägs exempelvis om en vinkelmätare som i grader visar bilens lutning?

Den faktafrälstes drömbil? Vad sägs exempelvis om en vinkelmätare som i grader visar bilens lutning?

Jag hinner med en liten snutt landsvägskörning också och uppskattar komforten och hur chassi/styrning fungerar. Bra sprutt i motorn är det också. Priset är satt till 359 900 kronor och uppåt beroende på merutrustning. Kanske GLA 200 bensin som är framhjulsdriven med 156 hästkrafter räcker bra med manuell växellåda som standard. Ett billigare alternativ för den som inte har behov av övningar i sandlådan då den kostar från 293 900 kronor.

Mercedes GLA 220 4Matic

Pris
Från 357 900, första kundleverans i april 2017.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 9,8:1. Borrning/slag 83/92 mm, cylindervolym 1 991 cm3. Max effekt 184 hk (135 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 300 Nm mellan 1 200-4 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elektrisk servo. Vändcirkel 11,8 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Alufälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/60 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 442, bredd 180, höjd 149, spårvidd f/b 157/156. Markfrigång 16. Tjänstevikt 1 505, maxlast ca 500, max släpvagnsvikt 1 800. Tank 55 liter. Bagagevolym 421-1 235 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,1 s, toppfart 230 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,65 l/mil. CO2 152 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år.


Skatt
1 262 kronor.

Rivaler

BMW X1 xDrive 25dBMW X1 xDrive 20i
Baseras på samma UKL1-plattform som Mini och delar flera drivlinealternativ. X1 har automatlåda som standard medan tvålitersmotorn är några hästkrafter starkare än GLA 220.
Pris: Från 376 500 kronor.

 

Audi Q3 2017 faceliftAudi Q3 2,0 TFSI Quattro
Q3 uppdaterades i början av 2015, och under 2016 för att mer likna nya Q5 och Q7. Tvåliters bensinmotorn är på 180 hk och automat är standard.
Pris: Från 376 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa