Provkörning av Mercedes GLK 220 CDI

Mercedes mellanklass-suv GLK kommer nu med motorn de flesta kunder väntat på. Den fyrcylindriga dieseln. Tillräckligt stark, tillräckligt snabb, och tillräckligt snål. En kanonmotor i en trevligt paketerad bil.

Provkörning av Mercedes GLK 220 CDI

Provkörning av Mercedes GLK 220 CDI

Första intrycket #290

Ser lite kantigt yxig ut, som Mercedes svar på ryska Niva. Samtidigt utstrålar den något rejält, och den känns rejäl överlag. Finfin komfort.

Fram tills nu har Mercedes nya mellanklass-suv GLK endast funnits med sexcylindriga motorer. Två bensinare och en diesel. Fina motorer alla tre, men kanske onödigt stora, starka och dyra.

Nu har den motor kommit som Mercedes räknar ska bli bästsäljaren – vilket troligtvis är helt rätt tänkt.
Mercedes GLK 220 CDI 4Matic Blue­Efficiency är det långa namnet, och den drivs av en fyrcylindrig diesel på 2 143 cm3 som ger 170 hästkrafter och 400 Nm. En motor som känns alldeles tillräcklig. Stark och tyst. Som standard växlas den av en skönväxlande sjustegad automatlåda – 7G-Tronic och bilen är permanent fyrhjulsdriven.

Provkörningen går från Malmö till Stockholm, alltså mestadels motorväg. GLK är riktigt behaglig att åka i och att köra. Chassit är adaptivt med stötdämpare som ställer in sig efter underlag och körsätt. Bilen går dessutom tyst med ett minimalt oljud från däcken. När farten kommer upp i sisådär 140 km/h börjar det brusa lite om backspeglarna, och då vill motorn också ha runt en liter per mil.
Väl hemkommen flänger jag runt lite på småvägar också. GLK känns spänstig, har lite tung men bra styrkänsla och går förtroendeingivande utan att på minsta vis kännas sportig. Skönt att slippa.

mercedes GLK 220 CDI

Pris
379 900 kronor.

Motor
Diesel. Längsmonterad R4, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,2:1. Borrning/slag 83/99 mm, cylindervolym 2 143 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) mellan 3 200-4 800 r/min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 400-2 800 r/min. 

Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och tre länkarmar, bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstång, hydraulisk servo. Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. ABS, EBD. Antisladdsystem.

Hjul
Fälg 7,5 tum, däck 235/60 R17. 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 276, längd 453, bredd 184, höjd 168, spårvidd f/b 156/159. Markfrigång 30. Tjänstevikt 1 845, maxlast cirka 650. Släpvikt 2 000 med BE-kort, 1 000 med B-kort. Tank 66 liter.

Fartresurser*
Toppfart 205 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,8 s. 

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad i.u, landsväg i.u, blandad körning 0,69 ­l/mil. CO2 183 g/km.

* Enligt tillverkaren.