Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Mercedes S 400 d 4Matic

Efter fyra år har Mercedes S-klass kommit halvvägs i sin modellcykel och det är dags för en facelift. Vassare självkörande funktioner, mer mys i kupén och nya motorer står på menyn.

Mercedes S 400 d

Det här är nytt!

Motorer
Flera motorer är nya, V8-bensinaren med dubbla turbo, och två nya raka sexor på tre liter. En för bensin, en för diesel.
Känsloprogram
Ett nytt program parar ihop olika inställningar för ljud, ljus, värme, musik och doft.
Adaptiv farthållare
Nu är kartdatabasen kopplad till farthållaren och farten höjs och sänks när det behövs, till exempel i kurvor.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Jag sitter i nya S-klass och känner på en av de stora nyheterna i år – ”Energizing Comfort Control”. Förlåt, det var fake news. Mercedes stavar innovationen med versaler. ENERGIZING Comfort Control heter det och det är inget mindre än något som får livet att stanna upp för en stund. Om man får tro reklamen.

I verkligheten innebär det att föraren utsätts för olika kombinationer av färg, ljud, ljus, doft och massage. Jag anar hur det lät på utvecklingsmötet. ”Helmut – was müssen vi göra? Folk använder inte våra finesser, de kan ställa in tüsen olika färger und massageprogram und währme i dörrarmstöden, men de kör bara till Arbeit. Vi måste hjälpa dem på traven!”

Mercedes- S 400 d

Kommer det ett kurvigt parti sänks farten automatiskt, trots att den tillåtna hastigheten fortfarande är 100 km/h. Assistenten har lärt sig ta hänsyn till något så gammaldags som verkligheten.

Och här sitter jag nu med ENERGIZING Comfort Control i knäet. Om jag vill bejaka livsglädjen knappar jag in ”Joy” i bildskämsmenyn och vips så sprakar det till i salongens alla 26 högtalare av ett för mig helt okänt musikstycke. Sång saknas, men rytmen för tankarna till transporter i vertikalled. Det låter inte direkt illa, men vem väljer ”hiss­musik” på sin spellista när man är på gott humör? Skulle jag missa rytmen får jag hjälp på traven av stolen som plötsligt har börjat knåda ryggslutet.

Mercedes S 400 d

Nya baklampor, annars är bakänden välbekant.

Det tar inte många minuter innan jag har fått nog av ”glädje”. Det är nog ”Vitality” jag behöver i dag. Antalet beats per minut ökar, en gitarrsolist kommer in i hissmusik­studion, och massagen bli mer intensiv. Det blir snart för mycket. Jag känner att jag måste koppla av och trycker resolut in ”Comfort”. Hissmusikbandet kliver av, coola låtar sveper in över S-landskapet, värmen ökar i armstöden och vitalitetsdoften byts ut mot en lugnande arom. Hade det varit mörkt i kupén hade jag märkt att ljussättningen ändrats till förföriskt violett. Tack och lov är ENERGIZING Comfort Control inte standard, det lär kosta 20 000 kronor extra. Kanske något för en bankdirektör som precis har fått ut sin semesterersättning.

3 frågor

Kay Dietzel MercedesKay Dietzel – Motorutvecklare

Det var länge sedan man såg en tillverkare introducera raka sexor. Vilka fördelar är det ni ser som alla andra missar?
– För oss handlar det om kostnader. Vi hade en familj med V8-motorer och gjorde dem tillsammans med V6-orna. Men V8:orna håller på att försvinna från marknaden. Vi bestämde därför att bygga en ny motorfamilj utifrån ett fyrcylindrigt perspektiv. Och fyrcylindriga motorer är raka, och därför är det logiskt att även göra raka sexor. Vi tillverkar dem på samma produktionslina och de delar många delar.
Kommer det inte bli svårt att få plats med dem i de mindre modellerna?
– Skillnaden är inte stor. Det är mindre avstånd mellan cylindrarna, och vi har ersatt kamremmen med en kedja.
Vilka är fördelarna med raka motorer ur ett körperspektiv?
– Först och främst är raka motorer perfekt balanserade. De behöver ingen balansaxel som behöver drivas och som skapar friktion. För det andra kan vi skapa en varm och en kall sida av motorn. På vänster sida har vi alla kalla delar, på höger sida har vi varma delar som turbon och avgasrören. Därmed har vi kunnat flytta katalysatorn närmare motorn.

Som tur är finns det andra, viktigare nyheter. Jag menar förstås att ribborna i grillen har blivit dubbla och att Mercedes-märket har fått en svart botten. Samt att LED-dekoren numer har tre linjer i strålkastaren. Så att du kan känna igen en S-klass. E-klass har två LED-linjer, C-klass har en linje. Klart som korvspad. Allvarligt talat – de bästa nyheterna har jag sparat till sist. En ny laddning raka sexor. En fyraliters dieselsexa ger 286 hästkrafter (350d) eller 340 hästkrafter (400d). Senare i år kommer även två fyraliters bensinversioner med sex burkar på rad som ger 367 (S 450) respektive 435 (S 500) hästkrafter.

Jag provkörde 400d, dieselmodellen, och kan garantera att den inte lämnar något övrigt att önska vad gäller ljudkomfort eller prestanda. Så finns det också sanslösa 700 Nm till hands redan vid 1 200 r/­min. Märkligt nog får inte V6:an sparken. Nästa år kommer en laddhybrid och till den tyckte man att den bensindrivna V6:an passade bättre än den nya, raka sexan. På tal om motorer måste jag också nämna att bensin-V8 i Maybach S 560 är nyutvecklad.

Mercedes ligger sedan introduktionen av E-klass 2013 i framkanten när det gäller autonom körning. I nya S-klass har man förbättrat systemen ytterligare. Redan tidigare tillät Mercedes farthållaren att följa skyltad hastighet. I praktiken ibland en tveksam finess. Ibland retar den kantiga farthållningen gall­feber på bakomvarande trafik, ibland håller man på att åka av vägen eftersom bilen kör alldeles för fort i kurvor.

Förarmiljön är lyxigt ombonad med en myriad av inställningsmöjligheter.

Förarmiljön är lyxigt ombonad med en myriad av inställningsmöjligheter.

Därför noterar jag med tacksamhet att kartdatabasen nu har fått ett ord med i laget. Kommer det ett kurvigt parti sänks farten automatiskt, trots att den tillåtna hastigheten fortfarande är 100 km/h. Assistenten har lärt sig ta hänsyn till något så gammaldags som verkligheten. Man tackar!


Försäljningstoppen – Lyxbilar i Europa

Mercedes S-klass toppar försäljningen i lyxbilsklassen globalt sett. På USA-marknaden har dock Cadillac XTS och Lincoln Continental gjort succé. I Europa är det främst BMW 7-serie som ligger hack i häl med ökande försäljning. Runt hörnet väntar en ny Audi A8 och den lär knuffa ner Porsche Panamera. Segmentet är litet och bara ett fåtal modeller har bra volymer. Hur litet segmentet är förstår man av att Aston Martin Rapide ligger på tionde plats och att Bentley har två modeller på 10-i-topp!

Antal sålda bilar första kvartalet i år
1. Mercedes S-Klass 3 708 st
2. BMW 7-serie 3 273 st
3. Porsche Panamera 2 066 st
4. Audi A8 / S8 1 361 st
5. Jaguar XJ 644 st
6. Bentley Flying Spur 226 st
7. Maserati Quattroporte 153 st
8. Bentley Mulsanne 63 st
9. Rolls Royce Ghost 63 st
10. Aston Martin Rapide 40 st


 

Mercedes S 400 d 4Matic

Pris
956 00 kronor, säljs nu, första kundleverans september. S 350 d 880 000, S 450 4Matic 956 000, S 560 4Matic 1 082 000, AMG S 63 4Matic Lång 1 558 000 kr.


Motor
Diesel. Längsmonterad 6-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 82,0/92,3 mm, cylindervolym 2 925 cm3. Max effekt 340 hk (250 kW) vid 3 600-4 400 r/­min, max vridmoment 700 Nm vid 1 200-3 200 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram och bak multilinkupphängning.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,9 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,0 tum, däck 245/50 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 303, längd 512, bredd 190, höjd 149 spårvidd f/b 162/164. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 2 060, maxlast 700, max släpvagnsvikt i. u. Tank 70 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 510 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,2 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,85l/mil, landsväg 0,48 l/mil, blandad körning 0,69 l/mil. CO2 150 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd upp till 30 år om bilen alltid är servad hos Mercedes, lack 2 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice.


Skatt
1 218 kronor per år.

Rivaler

audi-a8-facelift-07Audi A8 3,0 TDI quattro
Audi A8 sjunger på sista stavelsen i sista versen och priset lär vara mycket förhandlingsbart.
Pris: 848 100 kronor.

 


BMW 730d xDrive 7-serieBMW 740d xDrive

Med 320 hästkrafter i en rak sexa matchar BMW 740d utmanaren från Mercedes. Den nya 7-serien gillas av svenskarna.
Pris: 1 027 000 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa