Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Mercedes S 500 4Matic Coupé

Mercedes låter CL gå i graven men in på manegen kommer i stället S-klass Coupé som gör allt som den stora lyxlimousinen S-klass kan, men gör det med en vacker tvådörrarskaross och just det, den kan luta som en motorcykel också.

Mercedes S 500 4Matic Coupe

Första intrycket

Mercedes S-klass är världens just nu mest tekniskt avancerade bil och S-klass Coupé blir därmed världens mest tekniskt avancerade coupé. Bakom all teknik finns klassisk Mercedes-komfort och elegans.

Diskret

1/10

Prisvärd

5/10

Det måste råda en alldeles särskild stämning på den avdelning hos Mercedes där utvecklingen av S-klassen bedrivs. Mercedes S-modeller har sedan årtionden tillbaka setts som spjutspetsen inom bilindustrin, S-modellerna har varit först med mycket, till exempel antisladdsystem. Av varje ny generation S-klass förväntas något nytt.
Budgeten som utvecklingsavdelningen har att röra sig med torde därför inte ha något tak, kosta vad det kosta vill, en ny S-klass måste vara bäst på alla sätt och vis och komma med ny teknik. När senaste generationen S-klass lanserades i fjol var allt som vanligt, det fanns ny säkerhets- och komfortteknik i överflöd och motorpressen var snabba att kalla den världens bästa bil.
När Mercedes nu lanserar coupémodellen skulle man kunna tänka sig att den bara är en kortad och två dörrar fattigare S-klass. Men så är det inte riktigt, utvecklingsavdelningen har inte vilat på lagrarna eller sparat på pengarna. S-klass Coupé är inte bara en coupéversion av S-klassen utan även en förädling av den samma.
Ett exempel på vidareutvecklingen är ljudnivån. Mercedes föresatte sig att bygga världens tystaste bil sett till vindbrus och man tog fram ett artificiellt huvud med en mängd olika sensorer för att kunna mäta exakt hur ljudet uppfattas av föraren. Man har också använt sig av specialtränade testförare för att få en behaglig kupé där de åkande både kan prata och lyssna på musik utan att störas av bakgrundsljud såsom vindbrus och däckbuller.
Och nog har det funkat. Jag börjar med att köra iväg med öppna rutor, när de hissas upp hinner jag se att de består av dubbla glas och när de sluter tätt mot taket blir det knäpptyst. I konsumentjournalistikens namn låter jag provkörningsbilen, en S 500 4Matic, segla upp i 200 km/h och det hörs ingen större skillnad. Kanske är det så här det känns att åka magnettåg – tyst, vibrationsfritt och väldigt snabbt.

Mercedes S 500 4Matic Coupé

S 500 Coupé är det närmaste en lutande motorcykel Erik Wedberg vill komma.

Vad är S-klass Coupé för bil egentligen? Och vad har hänt med CL? Det är så enkelt som att S-klass Coupé är den direkta efterträdaren till CL. Att Mercedes har slopat CL-beteckningen beror på att man vill höja känslan av exklusivitet i den stora coupén.
– Vi vill också förtydliga att S-klassen kommer att bli en komplett modellserie med fyra varianter, säger Ralf Gänzle som är produktchef för S-klass Coupé.
Mercedes räknar S-klass lång och kort som två varianter. Den tredje är coupén och den fjärde blir en cabriolet. Gänzle vill inte bekräfta att en cabriolet kommer men antyder det tydligt, konceptcabben Ocean Drive från 2006 blev en stor succé och det lyser i produktchefens ögon när cabrioleten kommer på tal.
S-klass Coupé fyller alltså tomrummet som CL lämnade efter sig för en kort stund. Och den gör det väl. Släktskapet med sedanmodellen går att se i fronten men från A-stolparna och bakåt har Coupén helt egna linjer. De smäckra bakljusen påminner om saliga SLS AMG, och kanske även lite om Renault Laguna Coupé? Snyggt är det hur som helst, och stort. Coupén är några centimeter kortare än sedanen men ändå över fem meter lång och 190 centimeter bred. I trånga italienska småstadsgränder känns det väldigt stort.
Ute på landsvägarna krymper dock S-klass Coupé. Det känns i alla fall så. Orsaken är att Mercedes har vidareutvecklat Magic Body Control-systemet som introducerades i S-klassen i fjol. Två kameror i vindrutans överkant läser av vägen 15 meter framför bilen och en dator registrerar alla ojämnheter och kurvor för att sedan säga åt stötdämparna att bli hårdare eller mjukare. Systemet gör kort sagt så att stötdämparna får ett försprång, i stället för att reagera på ojämnheterna kan de agera. S-klass Coupé kan även extrautrustas med ett tilläggssystem som kallas Curve Tilting. Systemet använder samma kameror som Magic Body Control men använder informationen till att luta bilen inåt i kurvorna, ungefär som en motorcykel.
Curve Tilting höjer inte greppnivån utan är en ren komfortdetalj. Genom att luta bilen några grader inåt i kurvorna utsätts de åkande för mindre sidoriktade krafter och sitter därmed bekvämare i stolarna. I stället för att tryckas åt sidan av G-krafterna trycks man nedåt. Allt sker med hydraulik. För att luta bilen i kurvorna trycks hydraulvätska in med 200 bars tryck i en kolv som gör att stålfjädern blir längre. Systemet går alltså inte att kombinera med luftfjädring, inte fyrhjulsdrift heller på grund av utrymmesskäl.

Curve tilting

Curve tilting Mercedes

Curve Tilting-systemet är ett nytt påfund för att höja komforten. Systemet, som använder en kamera för att läsa av vägen framför, trycker blixtsnabbt in hydraulolja i stötdämparen för att höja de yttre hjulen. Därmed minskar de sidoverkande G-krafterna på de åkande.

Curve tilting Mercedes

Jag börjar provkörningen med en S 500 Coupé utan Magic Body Control. Tyst och bekvämt så det förslår men efter att ha bytt till en bil utrustad med den magiska kroppskontrollen och kurvlutningsfunktionen framstår den första bilen som stötig. Fartgupp och potthål försvinner omärkligt och i kurvorna känns det som att bilen ligger helt platt mot vägen. Allra mest påtaglig är kurvlutningsfunktionen i 50-60 km/h då man nästan kan känna att bilen lutas inåt. Funktionen är nästan förrädiskt bra och trollar bort ett halvt ton från körupplevelsen.
Till det bidrar även motorn. I S 500 sitter en 4,7 liter stor V8 med dubbelturbo som utvecklar 455 hästkrafter och 700 newtonmeter. Accelerationssiffran 4,6 sekunder från 0-100 km/h är sportbilsmässig men känns inte så. Att stampa fullt i S 500 Coupé känns mest som att skjutas mjukt och bestämt framåt av en utomjordlig kraft samtidigt som man omfamnas av det varma, gentlemannamässiga, nästan omtänksamma, V8-mullret. I AMG-versionen S 63 AMG finns en annan nerv. V8-motorn, densamma som i E 63 AMG, är 5,4 liter stor och ger 585 hästkrafter och 900 newtonmeter. Ljudet är vassare och kraftförmedlingen mer direkt, vid hård gas direkt efter ett snabbt gasuppsläpp smäller det till i drivlinan på ett sätt som inte tillåts i S 500. Utöver Magic Body Control finns en väldigt lång rad av tekniska hjälpsystem. Precis som sedanen kan coupén bromsa själv, gasa själv, styra själv och se i mörker. Alla system går att övervaka och styra via de två stora skärmarna som utgör instrumenteringen och dominerar förarmiljön.

Mercedes S 500 4Matic Coupé

Instrumenteringen är digital och visas på stora TFT-skärmar.

Det går förstås att få en S-klass Coupé att bli nästan hur dyr som helst. I sitt billigaste utförande kostar S 500 Coupé 4Matic (fyrhjulsdrift är standard) 1 212 000 kronor. S 63 AMG Coupé är ganska mycket dyrare med sitt listpris på 1 641 000 kronor. Det mesta som finns som extrautrustning till vanliga bilar är förstås standard i båda S-klasscoupéerna men när man börjar plocka på lyxutrustning, till exempel de adaptiva LED-strålkastarna med 47 infällda Swarowski-kristaller för 55 700 kronor, eller Edition 1-paketet för 172 500 kronor där bland annat kristallstrålkastarna och mörkerkameran ingår, blir det snabbt jättedyrt.

Mercedes-Benz S 500 4Matic Coupé

Pris
1 212 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 92,9/86,0 mm, cylindervolym 4 663 cm3. Max effekt 455 hk (335 kW) mellan 5 250–5 500 r/min, max vridmoment 700 Nm mellan 1 800–3 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med fyra länkarmar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,6 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 8 tum, bak 8,5 tum, däck 245/50 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 295, längd 503, bredd 190, höjd 141, spårvidd f/b 163/165. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 2 090, maxlast 505, max släpvagnsvikt 0. Tank 80 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 400 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,6 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,25, landsväg 0,71, blandad körning 0,94. CO2 219 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år.


Skatt
2 400 kronor per år.

Rivaler

Bentley Continental GT V8 SBentley Continental GT V8
Med teknik från början av 2000-talet är Bentleyn en relik jämfört med teknikstinna S-klass Coupé, men en charmig sådan. Klassisk elegans och en rapp V8 med 507 hästkrafter.

Pris: 1 573 000 kronor.


BMW 640i coupé

BMW 650i xDrive Coupé
BMW har ingen direkt konkurrent till S-klass Coupé, 650i kommer närmast med sin 450 hästar starka V8. Nättare format och smidigare köregenskaper.

Pris: 895 500 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler