Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Mercedes Vito 114 CDI

Tredje generationen Mercedes Vito laddar fullt för att stå upp emot stenhårda konkurrenten Volkswagen Transporter. Tyskt derby i transportsektorn!

Mercedes Vito

Det här är nytt!

Drivning.
Med minsta motorerna blir Vito framhjulsdriven, med de större antingen bak- eller fyrhjulsdriven.
Säkerhet.
Mercedes laddar på med mycket säkerhetssystem såsom kollisions- och trötthetsvarnare.
Ökad lastkapacitet.
Maximal lastkapacitet på 1 369 kg ger ett plus på 120 kg jämfört med föregångaren.

Transportsektorn, och då i det här fallet främst de som kör mindre och större paketbilar, verkar ställas inför en bilflora som skiljer sig åt extremt mycket. Senast vi gjorde ett test på ämnet fann vi skillnader som var enormt mycket större än vid normala biltester. Även när vi höll oss inom samma klass. Märkligt, är inte arbetsmiljön viktigare än så?

Mercedes Vito 114 CDI är en av branschens trevligaste arbetskamrater, det kan vi säga redan nu. Under utvecklingen av den tredje generationen Vito (internt benämnd W640) togs tidigt beslutet att bygga in mycket av märkets personbilskänsla även i Vito. När jag sitter på E4 med 120 km/h på mätaren så uppskattar jag verkligen de personbilsliknande dragen. Komforten är god, färden är lugn och avslappnad och även när bilen går olastad så framstår den inte som ett stenhårt åbäke som måste ha 1 000 kg last för att gå lugnt på vägen.

Mercedes Vito instrumentering

Tidigt togs beslutet att bygga in mycket av märkets personbilskänsla även i Vito

Dieselmotorn går mjukt, låter inte för mycket, är tillräckligt stark med sina 136 hästar/330Nm och den sjuväxlade automatlådan gör ett bra jobb. Vår provkörda Vito har det korta axelavståndet på 320 cm och den längre av de två karossvarianterna som erbjuds till just detta chassi. Maximal lastlängd, när vi även utnyttjar utrymmet in under förarutrymmet blir 257 cm och total lastyta är 2,26 m2. Maximal lastkapacitet uppgår till 1 369 kg för Vito och vår bil får lasta 728 kg med en totalvikt på 2 800 kg.

Skjutdörren på höger sida är standard vilket gör lastning och lossning så mycket enklare. Men de lackerade stötfångarna, där även övre delen av den bakre stötfångaren är lackerad ställer till det. Hur man än gör så kommer foten att hamna där vid i- och ursteg, se till att få dit en skyddande plastpanel. Annars är risken att den där lacken fördärvas på nolltid. Ytterligare punkter på minuskontot handlar mest om avsaknaden av avlastningsytor interiört. Visst, bilen har rejäla ytor ovanpå instrumentpanelen, men jag ser i alla fall inte vad som ligger där när jag kör. Bättre då med större fack mitt på panelen.

Mercedes Vito

Storlastare av rang på alla ledder. Dessutom väldigt lätt att lasta.

Mercedes Vito 114 CDI

Pris
324 875 inkl moms, säljs nu.


Motor
Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 2 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo.  2143 cm3, 136 hk (100 kW) vid 3 800 r/­min, 330 Nm mellan 1 200-2 400 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad automatlåda. Mått/vikt (cm/kg): Längd 489, bredd 224, tjänstevikt 2 072, maxlast 728, tankvolym 57 liter, tillval 70 liter.


Hjul
Plåtfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/65 R16.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,8 s, toppfart 184 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,88 l/mil, landsväg 0,57 l/mil, blandad körning 0,68 l/mil. CO2 170-179 g/km.


Skatt
4 388 kronor per år.

Rival

Volkswagen TransporterVolkswagen Transporter T6 2,0 TDI 140 hk
Nya Transporter är en ytterst kompetent följeslagare på arbetsuppdragen och dessutom något billigare än Mercedes Vito.
Pris: 311 875 kronor inkl. moms.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa