Provkörning av Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 T-MIVEC ClearTec 2WD

Mitsubishis europeiska PR-chef säger själv att de gjort bra, men tråkiga bilar. Suven Eclipse Cross med sina coupéformer ska vara vändningen för märket som nu påstår att de har hittat tillbaka till rötterna.

Det här är nytt!

Motor
Eclipse Cross är första bilen med den nya 1,5-litersbensinaren.
Infotainment
Skärmen är helt ny och kan styras via både touch och en pekplatta som är en kopia av den i Lexus.
Växellåda
CVT-lådan har nu åtta programmerade steg vilket gör att den känns nästan som en automatlåda.

Visst ser den ut lite som Pontiac Aztek bakifrån, ja bilen som framröstades till världens fulaste bil? Eller är det en Honda Civic på steroider? Nej, det här är Mitsubishi Eclipse Cross. På plats i ett ljummet Barcelona möts jag av frontens aggressiva formgivning. Vidare till sidan där en bred linje börjar och sträcker sig till bilens bakdel, och senare följs till bakljusen. C-stolpen är kraftigt lutad och för att inte förstöra bagageutrymmet helt är bakrutan delad. Något som ger ett speciellt utseende men även klart sämre bakåtsikt. Har du kört Toyota Prius vet du vad jag pratar om.

Stolarna fram och bak är riktigt sköna och omslutande med mjuk stoppning.

Stolarna fram och bak är riktigt sköna och omslutande med mjuk stoppning.

Längs vägarna i norra Spanien är Eclipse Cross en trevlig skapelse. Eclipse är ett ikoniskt modellnamn för Mitsubishi, men det är bara namnet och den coupéliknande karossformen som är tagna från coupén Eclipse, som hade sitt sista modellår 2012. Eclipse Cross är alltså ingen sportbil utan bygger på samma plattform som märkets storsäljare, känslokalla Outlander.

Körandes på både motorväg och längs de kurvigare landsvägarna märks den nya styrningen­ som är omgjord från storebror Outlander. Styrningen har mycket mer känsla och ger ett tryggt intryck efter att man vant sig med den ganska klumpiga karossen.­ Sittpositionen är hög men bilen känns ändå väldigt bred. Skönt då att parkeringssensor fram och bak samt backkamera är standard.

Ingen bling eller lyx i Mitsubishis interiör. Nya infotainmentsystemet funkar dock bra!

Ingen bling eller lyx i Mitsubishis interiör. Nya infotainmentsystemet funkar dock bra!

Så här års är det vinter även i Spanien och på morgonen dag två är sätesvärme obligatorisk för att inte få njurproblem av de kalla lädersätena. Sätesvärme är standard även bak vilket är ett stort plus. Minus är däremot reglagen fram som känns hämtade från nittiotalet. Två rejäla brytare likt den röda knappen på en förgreningssladd är placerade framför växelväljaren. I övrigt har interiören en modernare ton, men det är mycket mörk plast.

Infotainmentsystemet är helt nytt och den högupplösta skärmen sitter högt placerad. Systemet är logiskt uppbyggt och fungerar bra. Intressant är också att det enda sättet att få navigation i Eclipse Cross är genom att spegla sin smartphone och använda sig av telefonens kartor. Vågat drag, men Mitsubishi menar att det är så många som har smartphone i dag att detta är rätt i tiden. För övrigt så används Mitsubishi Eclipse Cross som lite av en testkanin. Man kollar vilken respons det blir på detta samt den nya sorts lack som finns att välja.

Eclipse-historik

Mitsubishi Eclipse

Modellnamnet Eclipse är ett historiskt namn hos Mitsubishi. Mitsubishi Eclipse tillverkades i fyra generationer mellan modellåren 1990-2012 och var till skillnad från Eclipse Cross en lågbyggd tvådörrarscoupé.

Samtliga generationer, förutom den första, gick även att få som taklösa Spyder-versioner. För den yngre generationen gjorde Mitsubishi Eclipse sig känd genom spelserien Need for Speed och huvudsakligen, första Fast and Furious-filmen med Paul Walker bakom ratten.

I film- och spelvärlden gjorde Eclipse intrycket av att vara en riktigt snabb bil, något den i verkligheten inte var.

Lacken är den ni ser på bilen här, och den ska ge ett djupare intryck genom att den är applicerad i flera lager. Färgen är snygg men den ger inget mer än någon annan metalliclack. Tillbaka till infotainment-biten, bakom växelväljaren sitter en pekplatta likt den man hittar i en nyare Lexus. Det tar lite tid att navigera med pekplattan men skärmen går även att styra som en touchskärm. För mig som är strax under 170 cm lång sitter pekplattan lite långt bak vilket gör att jag får en onaturlig vinkel på armen, däremot är det inga problem att nå hela skärmen om jag vill pilla på en mer intim nivå.

Med blicken över bergen som böljar över horisonten och inte på hastighetsmätaren sticker nålen gärna upp lite väl långt på den analoga hastighetsmätaren. Vilket är ett bra betyg. Eclipse Cross går stabilt och drivlinan är imponerande. Motorn är en nyutvecklad turbomatad fyrcylindrig bensinare på ynka 1,5 liter. Vidare är motorn kopplad till en CVT-låda och sedan vidare till alla fyra hjulen i provkörningsbilen. Eclipse Cross finns även som framhjulsdriven och med femväxlad manuell låda, manuella lådan går dock inte att kombinera med fyrhjulsdrift.

Pekplatta à la Lexus och rejält tilltagna knappar till sätesvärmen.

Pekplatta à la Lexus och rejält tilltagna knappar till sätesvärmen.

Jag och många andra tycker inte att CVT-lådor är superkul då det varvar mycket vid aktiv körning. Men CVT-lådan i Eclipse Cross är likt motorn ny och fungerar även den riktigt bra. Lådan har åtta programmerade steg som faktiskt känns som riktiga steg. Vid fullgas varvar det mycket men den ligger inte på konstant varv utan varvtalet ökar nästan som i en vanlig automat. Motorn har 163 hästkrafter men den viktigare siffran är vridmomentet som ligger på 250 Nm. Detta gör att motorn inte behöver varvas så hårt för att ge bra knuff och motorn känns aldrig otillräcklig. Vid lanseringen i mars finns bara den här motorn, en diesel kommer 2019 och en elektrifierad version väntas komma 2020, samtidigt som nästa generation Outlander. Om det är en helt eldriven version eller en laddhybrid återstår att se.

Stolarna fram och bak är riktigt sköna och omslutande med mjuk stoppning. Baksätet är skjutbart 20 cm vilket är bra då bagageutrymmet är relativt litet. Takhöjden i baksätet gynnas däremot inte av karossformen och personer som har en längd över 180 cm kan få problem.

Smaken är som baken och baken på Eclipse Cross är minst sagt egen.

Smaken är som baken och baken på Eclipse Cross är minst sagt egen.

Jag har faktiskt fattat tycke för Eclipse Cross. Den har inte någon egenskap som egentligen sticker ut, utan är bara allmänt bra utan att vara tråkig. Det gör då lite ont i hjärtat när det finns små detaljer som är så onödiga att bomma på. Insynsskyddet ser riktigt billigt ut. I princip alla andra bilar har en skena som insynsskyddet glider i när man drar fram det, men det finns inte här. När man inte vill ha det framdraget hänger det rakt ner och är i vägen och när det är utdraget är det inte spänt utan det slackar på mitten. Innerbackspegeln känns även den billig och på vår bil gick det att vicka på det centralt monterade bromsljuset, alltså den del som sitter i mitten av ljusrampen bak. Och vid konstant gas i motorvägsfart började bilen märkligt nog rycka en aning i vissa uppförsbackar.

Mitsubishi hoppas kunna locka köpare från bland andra Kia Sportage och Nissan Qashqai med Eclipse Cross som ett roligare alternativ. Vill du ha något som sticker ut från mängden och kan leva med de små missarna och det mindre utrymmet som bakrutan ger kan du ha en Mitsubishi Eclipse Cross på uppfarten redan i mars.

Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 T-MIVEC ClearTec 2WD

Pris
281 900 kronor, säljs nu, första kundleverans mars 2018.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 75,0/84,8 mm, cylindervolym 1 499 cm3. Max effekt 163 hk (120 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 250 Nm vid 1 800-4 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda, alt. steglös automatlåda (CVT-låda).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/55 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 267, längd 441, bredd 181, höjd 169, spårvidd f/b 155/155. Markfrigång 18. Tjänstevikt 1 588, maxlast 562, max släpvagnsvikt 1 600. Tank 63 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 448 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,3 s, toppfart 200 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,80 l/mil, landsväg 0,60 l/mil, blandad körning 0,67 l/mil. CO2 154 g/km.


Garantier
Nybil 5 år/10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år.


Skatt
1 306 kronor per år.

Rivaler

Kia Sportage 1,7 CRDI
Kia Sportage 1,6 GDI 132 hk
Koreanen har en mer praktisk karossform. Sportage är en tidigare testvinnare och en genomgående bra bil.
Pris: 239 900 kronor.

 


Nissan Qashqai 2017
Nissan Qashqai DIG-T 163
Qashqai är ett billigare, förnuftigare men mer slätstruket alternativ. Vill du ha automatlåda får du antingen välja 115 hästars bensin- eller dieselmotor.
Pris: 223 900 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 T-MIVEC ClearTec 2WD
NÄSTA Trippel Hyundai i Rally Sweden