Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Nissan Leaf

Elbilen Nissan Leaf får 2013 en facelift som knappt syns. Men under skalet ger ny teknik längre räckvidd, mer lastutrymme och kortare laddtid – och allt till lägre pris.

Nissan Leaf
Nissan & Mikael Stjerna

Nissan Leaf

Första intrycket

Bättre lastutrymme och längre räckvidd är viktiga förbättringar för leaf. Bästa elbilen, men för dyr jämfört med diesel.

Avgasfri

10/10

Prisvärd

3/10

I år har Nissan börjat tillverka sin elbil Leaf i Europa, närmare bestämt i den engelska Sunderland-fabriken. Samtidigt uppdateras bilen på mer än 100 punkter. Av detta syns nästan inget utanpå bilen, men under skalet har det skett påtagliga förbättringar.
Jag märker den första redan när jag öppnar bagageluckan för att slänga in resväskan. Tröskeln är borta! På den första ­generationen var lastutrymmet en stor besvikelse. Trots att bilen såg ut som en halvkombi med en rejäl baklucka saknades genomlastningsmöjlighet. En gigantisk laddare var placerad bakom baksätets ryggstöd.
Nu sitter laddaren under motorhuven i stället och lastutrymmet har blivit större. Golvet är förvisso höjt jämfört med förut, men med blir i alla fall en slät lastyta med fällda ryggstöd. På papperet talar Nissan om plus 30 liter.

Jag sätter mig i bilen och kör i väg i Oslotrafiken. Att Nissan har lagt provkörningen i Oslo beror på att Norge är deras största marknad i Europa. På grund av massiva subventioner och fördelar i form av tillgång till bussfiler, gratis parkering, frihet från trängselskatter har myndigheterna skapat en elbilsboom utan like. Nissan Leaf är i mars landets fjärde mest sålda bil, och sedan årsskiftet ligger Leaf på sjätte plats.
Körintrycket är ungefär detsamma. Fjädringen har styvats upp något, bilen känns mindre svampig, men skillnaden är liten.
Mer påtagligt är att instrumentpanelen har gått från grå till svart. Mindre smutskänsligt och färre reflexer i vindrutan. Mycket hårdplast är det fortfarande och kvalitetsupplevelsen är fjärran från prisnivån.
I bilens räckviddsdisplay kan jag läsa av den andra stora förändringen. Förut sade fabriken 175 kilometer men tack vare många små ingrepp har elförbrukningen kunnat minskas. Det handlar om viktminskningen på 32 kilo, lägre luftmotstånd, effektivare och snabbare värmesystem, snålare elmotor med mera. Nu anges 199 kilometer som räckvidd.
Precis som vanliga förbrukningssiffror är räckvidden mätt i europeiska körcykeln. Men förbättringarna ska märkas i verkligheten också, lovar Nissan, och speciellt i kallt klimat. 
Nissan uppger att de har testat bilarna i minus 10 grader och noterat att räckvidden i kyla ökade från 10 mil till 12,4 mil, med värmen påslagen.

När jag parkerar bilen för laddning märks den tredje stora nyheten, en ”halvsnabbladdning” för hemmabruk. Om man tillsammans med bilen har köpt Nissans laddstolpe för 16 ampere – den kostar 13 000 kronor installerad och klar – finns det nu möjlighet att köpa en extra laddare som ökar strömstyrkan till 32 ampere. Laddtiderna kan därmed halveras. Med vanlig väggkontakt på 10 ampere tar Leafbatteriet tolv timmar att ladda, med deras laddstolpe på 16 ampere går det på åtta timmar, och med den nya ”halvsnabbladdaren” tar det fyra timmar. Priset är inte klart, men Nissan uppger preliminärt 25 000 kronor.

Nya Leaf erbjuds 2013 i tre utrustningsnivåer, och den enklaste versionen Leaf Visia kostar 314 890 kronor innan supermiljöbilsrabatten på 40 000 kronor är avdragen. Mellanversionen Leaf Acenta kostar 340 990 kronor, och den motsvarar utrustningsmässigt i princip förra modellen. En finansieringsnyhet är att Nissan nu har kopierat Renaults koncept med batterihyra. Från och med i år kan man alltså köpa Nissan Leaf utan batteri. Priset blir då 50 000 kronor lägre, alltså från 264 000 kronor.  Batteriet leasas sedan för 829 kronor per månad inklusive moms. Nackdelen är att bilen blir ”låst” med hyresbatteri för resten av bilens liv. Det går alltså inte att köpa loss batteriet, och nästa bilköpare kan bara använda bilen om han leasar batteriet från Nissan.

Rivaler

Opel AmperaOpel Ampera/Chevrolet Volt
Den smarta hybridbilen har betydligt bredare användningsområde. Men priset är högre och räckvidden på bara el är omkring fem mil.
Pris: 461 000 kronor.

Citroen C-ZeroCitroën C-Zero
Den är en halvportion i jämförelse med Nissan Leaf och har följaktligen haft svårt att konkurrera. Lägre pris, men dålig värme, trång kupé, medioker räckvidd.
Pris: 289 900 kronor.

Nissan Leaf Visia

Pris
314 900 kronor (exkl 40 000 kr i supermilöbilspremie). Säljstart nu.


Motor
Elmotor. Tvärställd Max effekt 109 hk (80 kW) vid 3 000-10 000 r/min, max vridmoment 254 Nm vid 0–3 000 r/min, litiumjonbatteri, 24 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift.  Steglös automat.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring krängningshämmare fram/bak/fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel, krängningshämmare.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,4 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Plåtfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 444, bredd 177, höjd 155, spårvidd f/b 154/154. Markfrigång 15,6. Tjänstevikt 1 474, maxlast 395, max släpvagnsvikt 0. Bagage­volym (VDA-liter) 370 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,5 s, toppfart 144 km/h.


Elförbrukning
Blandad körning 1,5 kWh/mil. CO2 0 g/km. Räckvidd 19,9 mil.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans  3 år, batteri 5 år / 10 000 mil. År/assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
Skattebefriad i fem år.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa