Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Nissan NP300 Navara

Nissan bygger inte bara konstiga bilar som Juke, Leaf och GT-R, de tillverkar också bilar för gemene man, som Qashqai och Micra. Men den mest rakryggade torde ändå vara terräng/arbets/fritidsfordonet Navara. Nu kommer pickupen i sin tolfte generation.

Nissan Navara

Det här är nytt!

Motor. Helt ny fyr­cylindrig diesel på 2,3 liter. Två effektuttag, den starkare med dubbelturbo.
Multilänk. Jo, Nissan kallar den så. Den stela bakaxeln är upphängd i fem länkar och fjädras av skruvfjädrar.
Säkerhet. I ­modeller med högre utrustningsnivå finns autobroms vilket är unikt för klassen.

Bilen den ska ersätta har funnits i tio år och går i pension vid årsskiftet. En robust, oöm och omtyckt jobbarbil som led av klena vevlager under tidiga år. Från 2012 kunde man även få Navara med treliters V6-diesel på 231 hästkrafter, förutom den vanliga 2,5-litersfyran.

Ja men, här står två jobbargubbar och poserar.

Ja men, här står två jobbargubbar och poserar.

Nu kommer en helt ny Navara och den vi ska koncentrera oss på är Double Cab, dubbelhytten, eftersom den säljer cirka 80 procent medan King Cab, enkelhytten, alltså står för cirka 20. Det som skiljer förutom hytt- och flaklängd är bakvagnsupphängningen där enkelhytten har bladfjädrar och dubbelhytten skruvfjädrar. Och det är skillnad som natt och dag i komfort och vägbeteende trots att båda modellerna har stel bakaxel. Double Cab har två längsgående länkar och en tvärlänk som tillsammans med skruvfjädrar ger en åkkomfort i paritet med en suv eller crossover. Nissan påstår att konstruktionen ska vara lika robust och lasttålig som en bladfjäderkonstruktion.

Snyggare profil med mindre luftmotstånd.

Snyggare profil med mindre luftmotstånd.

För att utröna om den nya upphängningen är bättre än den gamla (bladfjädrar) har Nissan med sig innevarande generation Double Cab. Vi kör uppför ett berg på knaggliga, gropiga, branta och vidriga grus/stenvägar. Den nya bilen går mjukt och obehindrat medan den gamla rister, skakar och studsar. Bladfjädrar. Smaka på ordet. De består av järnblad som skaver mot varandra, så gott de kan, eftersom järn mot järn inte glider så gärna mot varandra. Friktionen är stor och fjädringen, den som ändå finns, hänger inte med. Det var nog bra en gång i tiden, när vagnar drogs av djur. Därför är det lite förvånade att inte enkelhyttmodellen av nya Navara också har skruvfjädring.

Flaket har blivit större och till­behören fler.

Flaket har blivit större och till­behören fler.

Den nya fyrcylindriga dieseln finns i två effektutföranden – 160 eller 190 hästkrafter som utvinns ur 2,3 liter med dubbelturbo till den starkare. Denna motor uppges vara 24 procent snålare än förra 2,5-litersmaskinen. Växling görs med sexväxlad manuell- alternativt sjustegad automatlåda som för kraften till fördelningslådan. På panelen kan man välja bakhjulsdrift, fyrhjulsdrift hög och fyrhjulsdrift låg, samt med en knapp spärra bakaxeldifferentialen. Nytt är nedförsbackeassistans och start-i-backe-hjälp samt för klassen unika säkerhetssystem, som till exempel kameror runt om och frontalkollisionsvarning med autobroms.
Vi kör på slingrande landsvägar på ett vinterstängt Mallorca. Nästan öde vägar längs flertalet hus med till-salu-skyltar. Medelhavet häver sig stilla, folktomma stränder och 20 grader i luften. Kanske bästa tiden att vara här?

Mer personbilsstuk på inredningen. Bra stolar.

Mer personbilsstuk på inredningen. Bra stolar.

Navara går mjukt och tyst. Visst knarrar motorn en del vid acceleration men annars är det behagligt, ungefär som i en suv. Svänger upp på motorvägen mot Palma och kommer upp i 185 km/h. Inte illa för en pickup men så har man också sänkt luftmotståndet en hel del. Navara går stadigt även i hög fart och styrningen är helt okej för biltypen. Lite vevig med sina 3,5 rattvarv mellan stopp till stopp, framför allt på hårnålsvägar, men ändå med en del vägkänsla. Inredning och instrumentering har fått mer personbilsinspirerad design och bättre material även om instrumentpanel och annat är i hård plast. Stolarna är rejäla, på gränsen till sköna och baksätet har förbättrats så till vida att vinkelförhållandet ryggstöd/dyna inte längre är 90 grader. Folk behöver alltså inte längre sitta som märlor bak.
Nissan har gjort ett bra jobb och förvandlat en skumpig pickup till en bekväm pickup. Att de tror på den bevisas av fem års garanti/16 000 mil.

Dynan bak kan fällas upp för lastning av skrymmande gods.

Dynan bak kan fällas upp för lastning av skrymmande gods.

Nissan NP300 Navara Double Cab

Pris
Ej fastställt, första kundleverans vintern/våren 2016.


Motor
Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo. Kompression 15,4:1. Borrning/slag 85/101,3 mm, cylindervolym 2 298 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 750 r/­min, max vridmoment 450 Nm mellan 1 500-2 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, bak/fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 7-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla länkararmar. Bak stel multilänkaxel med 5 länkarmar.


Styrning
Hydraulisk servo. Vändcirkel 13,1 m.


Bromsar
Ventilerade skivor fram, trummor bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 255/60 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 315, längd 533, bredd 185, höjd 184, spårvidd f/b 157/157. Markfrigång 22,3. Tjänstevikt 1 963, maxlast 1 047, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 80 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,8 s, toppfart 184 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,85, landsväg 0,59, blandad körning 0,64. CO2 169 g/km.


Garantier
Nybil 5 år/16 000 mil, rostskydd 12 år.


Skatt
4 127 kronor per år.

Rivaler

volkswagen-amarokVolkswagen Amarok TDI 180
Amarok slog ner som en blixt och sopade banan med de japanska pickuperna. Brett flak, bra komfort. Nya Navara slår tillbaka genom att vara mest komfortabel och snålast.

Pris: från 359 500 kronor.


Toyota Hilux 2016 EuropaToyota Hilux 3,0 D4D D-Cab
Kom i ny upplaga under 2015. Mer personbilslik interiör, lik RAV-4, men bakvagnen fjädras alltjämt av bladfjädrar och hänger inte med Navara vad gäller komfort, eller förbrukning.

Pris: från 355 940 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa