Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Nissan Qashqai 1,6 DIG-T

Efter att ha blivit lurad till Irkutsk i ryska Sibirien under förespegling att köra nya Qashqai är det nu äntligen dags att göra det på riktigt. Denna gång i österrikiska Wien. Men bilen är inte fullt så ny som man gett sken av.

Nissan Qashqai 2017

Det här är nytt!

Inredning
Förfinad överlag med bättre material och snyggare utfört. Stolarna är mer påkostade från N-Connecta och högre utrutsningsnivåer. Ratten är helt ny (samma som i nya Micra).
Ljudisolering
Mer isolering i dörrar, bakskärmar och tjockare rutor bak.
Självkörande
Inte till en början men systemet, ProPilot, kommer 2018.
Design
Nya strålkastare, grill, bakljus och stötfångare. Nya färger och fälgar.

Nissan Qashqai är en framgångssaga av sällan skådat slag. Det är den bästsäljande crossovermodellen i Europa och innehar 10,3 procent marknadsandelar. Första generationen kom 2007 och folk gillade stuket och storleken, och på den vägen är det.

När nu andra generationen som kom 2014 får en uppdatering har Nissan frågat ett stort antal kunder hur de vill ha den. Mer lyx och mer förfining samt tystare gång tycks vara de mer relevanta svaren. Utöver den hittills mest påkostade varianten Tekna kommer nu Tekna+ som nytt premiumalternativ. Den har läderklädsel i svart eller plommonfärg där förarsätet är elstyrt med dito svanskstöd. Två minnesfunktioner som också är kopplade till sidospeglarna. Ljudsystemet kommer från Bose och innehåller åtta högtalare. På utsidan kännetecknas Tekna+ av backspegelkåpor och ­takreling i silver, samt komfortsänkande 19-tumshjul.

Uppgraderade Qashqai rullar tystare, men dieseln bullrar.

Uppgraderade Qashqai rullar tystare, men dieseln bullrar.

Samtliga versioner, Visia, Acenta, N-Connecta, Tekna och Tekna+ har fått uppraderade material i inredningen, mer ljudisolering i dörrarna samt i hjulhusen bak, dessutom bättre och effektivare gummilister till framdörrarna. Även bakrutorna är nu i tjockare glas, allt för att färden ska bli tystare. Åkkomforten påstås vara bättre i och med att stötdämpare, fjädrar, bussningar och krängningshämmare kalibrerats och förfinats. Svårt att avgöra då det var länge sedan jag körde föregångaren.

3 frågor

Kimihiro Kusayanagi – strategi och planering.

Varför kommer inte säkerhetssystemet ProPilot förrän 2018?
– Vi håller fortfarande på att kalibrera systemet vilket tar tid.

Er 1,6-liters dieselmotor är riktigt trist och bullrig. Kommer det någon annan motor?
–Tror du tycker det bara för att bilen i övrigt blivit så tyst.

Tror du Qashqai kommer hålla ställningarna rent försäljningsmässigt. Det finns många konkurrenter.
– Det är jag helt övertygad om. Vi har frågat kunderna vad de vill ha och nu har de fått det.gar.

Ett stort nummer görs av att ratten är helt ny. Lite tjockare, som ger bättre grepp samt att den är avfasad i nederkant vilket underlättar insteget. Dessutom har en ny, grövre styraxel monterats som sägs öka precisionen i styrningen. På utsidan märks ny front och nya strålkastare samt bakljus med ny signatur och bakre hasplåtar. Vad gäller säkerheten så har Qashqai nu fått autobroms med fotgängaravkänning, men den som väntar på självkörande teknik i så kallade ProPilot måste vänta till 2018.

De motorer som gäller bjuder inte på några nyheter. Den vanligaste är 1,6 diesel på 130 hästkrafter och är den enda motorn som kan kombineras med fyrhjulsdrift och har manuell växellåda. Det är den jag kör inledningsvis och förfäras av hur ociviliserad och högljudd den är. Den brummar och lever om vid minsta gaspådrag och vid vissa varvtal skramlar den illa. Känns extremt gammeldags.

På utsidan kännetecknas Tekna+ av backspegelkåpor och ­takreling i silver, samt komfortsänkande 19-tumshjul.

På utsidan kännetecknas Tekna+ av backspegelkåpor och ­takreling i silver, samt komfortsänkande 19-tumshjul.

En befrielse att byta till 1,6 DIG-T med 163 hästkrafters bensinmotor. Går som en smekning jämförelsevis. Tyvärr går den inte att få med fyrhjulsdrift och bara med manuell låda. Minsta bensinaren är 1,2 med 115 hästkrafter som kan fås med manuell eller steglös CVT-låda. Den sistnämnda går också att få till 1,6 diesel, men inte till 1,5 diesel på 110 hästar. Till handlarna kommer ”nya” Nissan Qashqai i augusti.

Nissan Qashqai 1,6 DIG-T

Pris
Från ca 215 900, första kundleverans augusti.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 79,7/81,1 mm, cylindervolym 1 618 cm3. Max effekt 163 hk (120 kW) vid 5 600 r/­min, max vridmoment 240 Nm mellan 2 000-4 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak halvstel axel med längsgående stag.


Styrning
Elektrisk servo. Vändcirkel 10,7 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Alufälg. Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 438, bredd 181, höjd 160, spårvidd f/b 157/156. Markfrigång 18,2. Tjänstevikt ca 1 500, maxlast ca 500, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 65 liter. Bagagevolym 420-1 598 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,9 s, toppfart 200 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,58 l/mil. CO2 134 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
866 kronor.

Rivaler

Renault KadjarRenault Kadjar 1,2 TCe 130
Kan kallas systerbil till Qashqai men är lite längre och bredare. Kadjar finns dock inte med 1,6-litersmotor utan man får nöja sig med 1,2-liters, om det är bensinare som gäller.
Pris: Från 189 900 kronor.

Honda HR-VHonda HR-V 1,5 i-VTEC
Fina vägegenskaper och kul att köra. Dessutom klurigt inredd med Magic Seats. Bilen är aningen kortare och smalare än Qashqai. 1,5-liters besninmotorn ger 130 hästkrafter.
Pris: Från 186 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa