Provkörning av Nissan Qashqai och Volkswagen CrossGolf

Att kombinera det bästa av två världar är populärt i bilindustrin. Här kommer ytterligare två som dock mest spelar för galleriet.

Provkörning av Nissan Qashqai och Volkswagen CrossGolf

Provkörning av Nissan Qashqai och Volkswagen CrossGolf

Nissan Qashqai är en helt ny bil med suv-look, utan att vara det. VW CrossGolf är en kittad Golf Plus. Går de att jämföra? Självklart!

Vi ska dock med en gång påpeka att priserna på provbilarna i denna duell behöver förklaras.
Vårt exemplar av Nissan Qashqai var försedd med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Det sköts smidigt via ett vred i mittkonsolen. Men Nissan tror att ytterst få kommer att välja Qashqai med möjlighet att koppla in fyrhjulsdrift. Gör de inte det sparar kunden 18 000 kronor.
VW CrossGolf säljs normalt med en sexväxlad manuell låda. Provexemplaret var försett med den alldeles utomordentliga DSG-lådan. Om inte kunden vill ha den, vilket han borde, sparar han 13 800 kronor.

För att matcha CrossGolfs utrustningsnivå i basnivå väljer vi Qashqai i Acenta-utförande. Den finns också i billigare Visia-trim (183 900 kronor) men CrossGolf startar som den är utrustad här. Det skiljer här 2 800 kronor mellan duell-bilarna, VW är lite dyrare.
I en ideal värld hade vi fått ut en VW CrossGolf med manuell växellåda för 204 600 kronor och en dito Nissan Qashqai utan fyrhjulsdrift för 199 700 kronor. Då hade priskillnaden varit 4 900 kronor med fördel Nissan.

Motormässigt pratar vi närmast identisk effekt, men helt olika motorer.
VW har stoppat ner sin lilla 1,4-liters TSI med både turbo och kompressor. 140 hästkrafter vid 5 600 r/min och 220 Nm i maximalt vridmoment mellan 1 500 och 4 000 r/min.
En pigg, rapp motor som i alla fall i koppling med DSG-lådan skjuter iväg kvickt som attan. Motorkaraktären är mycket vettig och det går både snålare och renare än i fallet Nissan.
Japanerna har valt en mer konventionell motor. Två liter, fyrventilsteknik men ingen överladdning så långt ögat når. Det ger i alla fall 141 hästkrafter vid 6 000 r/min och ett vridmoment på 196 Nm vid 4 600 r/min.
En normal bruksmotor med andra ord, men den är inte riktigt korrekt programmerad enligt vår mening. Motorer som används till vardags och inte för bus behöver inte ha den spetsiga karaktär som Nissan-motorn uppvisar. Den måste tokvarvas för att ge effekt. För att hålla varvtalet uppe får man dra i växlarna som den värsta racerförare och tur då att lådan nästan upplevs som en racebox. Lägena är distinkta, den är kortslagig och har ”rätt” känsla. En av de bättre manuella lådorna på marknaden, i alla fall i den här divisionen.
På väg är Nissan den solklara vinnaren. Bra fjädringskomfort med rätt stuns i fjädringen och väl fungerande ljudisolering. Inget man är van vid med bilar från det här märket.
Volkswagen CrossGolf är i sann märkesanda rätt sävlig i sitt uppförande och upplevs aldrig som speciellt kul. Vad vet jag, men kanske för att sporta till sig har de styvat upp bilen så det slår ganska hårt i ojämnheter och vid fjädringsnedslag. Vare sig roligt eller bra.
Och när vi ändå är inne på avdelningen väg, kan man fråga sig om VW-koncernen verkligen har tänkt.
Här utrustar de en VW GolfPlus med allehanda plasttrams för att den ska se ut som en liten skogsmulle. Höjer fjädringen med 20 millimeter så att den ska kunna passera åtminstone en knytnävsstor sten utan att trasa sönder underredet.
Sedan monterar de sjutton tum höga aluminiumfälgar med 225/45-däck som är värdelösa på minsta lilla grusplätt och dessutom väsnas något så ruggigt att arbetsskyddstyrelsen torde ha invändningar.
Skämmes, VW!

Invändigt är det skilda världar. Nissan har valt det allra mest enkla med fäll- och delbart baksäte. Baksätet i båda bilarna är för övrigt bra och det ges gott om utrymme.
Framstolarna i Nissan råder det delade meningar om. Några klagar på att de klämmer för hårt kring lår och höft och om det beror på duellförarens utformning eller Nissans åtstramningspaket är osvuret. Andra testförare satt helt okej. Sätena är i alla fall mer stoppade än i VW, på gott och ont.
VW CrossGolf har ett baksäte som är del- och fällbart men det är också skjutbart i längsled för att göra det komfortablare för passagerna och öka/minska lastytan efter behov.
Att det är bra stolar fram i VW är alla testförare överens om. Här spelar storleken på föraren/passageraren ingen roll.
Någon på designavdelningen hos Nissan måste ha fått ett hjärnsläpp, hur kan man annars förklara hur de har trollat fram typ 67 olika knappar och vred i kupén. Det kommer att ta tid att vänja sig och hitta rätt.

CrossGolfs designavdelning däremot verkar ha funderat på annat. Det är som om de tänkt sig att det här ska bli en hyrbilarnas hyrbil. Få, och enkla, reglage. Bra och lättbegripligt, eller som en duellförare klottrade ned i protokollet ”kul som en korvkiosk i Krakow” (vad han nu menade med det).
VW har klart smartare lösningar på insidan än Nissan. Hur många avlastningsfack som helst inklusive ett under bagagerumsgolvet och ett nät under (!) hatthyllan. Därtill två brickor åt barnen, fästa i framstolarnas ryggar och inte minst fackraden i taket där det går att glömma saker i flera år.
Nissan har inte några dylika lösningar och fortsätter på envist japanskt vis att till och med ha en simpel stålpinne som motorhuvs-livlina i motorrummet.
Så okej, Nissan har lite att lära men i det här fallet blir det ändå så att majoriteten av förarna väljer Nissan före VW. När hände det sist?
Ett avgörande monument är bullret. Förare efter förare klev ur CrossGolf och bara skakade på huvudet. Trots att motorn enligt varvräknaren går på mindre belastning är oljudet i kupén närmast olidligt. Att hoppa över till Qashqai är som att komma från kolgruvan till sjukhusavdelningen.

Vägegenskaperna är en annan vinnande detalj för Nissan. Och utseendet. Qashqai är stilren och försöker inte kaxa upp sig allt för mycket. CrossGolf ser mer ut som en dekal- och plasttrimmad GolfPlus, vilket den ju också är.
Det finns inga rationella skäl att spöka ut en GolfPlus på det här viset. Vill marknaden verkligen ha det?
En vanlig GolfPlus, utan plastkit och framförallt utan 17-tummare med lågprofildäck, torde ge
Nissan Qashqai en betydligt tuffare uppgift.

Nissan Qashqai

Pris
214 700 kronor (i Acenta-utförande).

Motor
Bensin. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,2:1. Borrning/slag 84/90,1 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 141 hk (104 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 196 Nm vid 4 800 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak multilinkaxel med två tvärgående och två längsgående stag.

Styrning
Kuggstång, el-servo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 215/65 R 16. 

Mått/vikt
(cm/kg)
Axelavstånd 263, längd 432, bredd 178, höjd 161, spårvidd f/b 154/155. Tjänstevikt ca 1 450, maxlast ca 415, max släpvikt 1 400. Tank 65 liter.

Fartresurser*
Toppfart 192 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,7 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 1,10, landsväg 0,70, blandad körning 0,84 l/mil. CO2 204 g/km

* Enligt tillverkaren

Volkswagen CrossGolf

Pris
220 200 kronor.

Motor
Bensin. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo och kompressor. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 76,5/75,6 mm, cylindervolym 1 390 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 5 600 r/min, max vridmoment 220 Nm mellan 1 400–4 000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad DSG, möjligt att växla manuellt.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak miltilinkaxel med dubbla längsgående och dubbla tvärgående stag.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 7 tum, däck 225/45 R 17. 

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 258, längd 423, bredd 178, höjd 165, spårvidd f/b 154/151. Tjänstevikt ca 1 410, maxlast ca 606, max släpvikt 1 400. Tank 55 liter.

Fartresurser*
Toppfart 193 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,4 s.

Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,99, landsväg 0,60, blandad körning 0,73 l/mil. CO2 174 g/km.

* Enligt tillverkaren