Provkörning av Opel Astra 2,0 BiTurbo CDTI

Det går inte bra för Opel just nu. Bra går det däremot för Astra som ständigt är en av Europas mest sålda golfklassare. Nu finjusteras Astra med små tekniska nyheter och ännu mindre designförändringar.

opel-astra-20-biturbo-cdti-1
Opel

Första intrycket

Opel gör klokt i att låta utseendet vara som det är men de borde ha ansträngt sig mer på motorsidan. För att konkurrera med nytillkomna Golf krävs mycket mer än så här.

Sportdiesel

3/10

Prisvärd

6/10

Ingen kan förstås rå på Golf. Men det är många som försöker och bland dem är Opel Astra en av de mest lyckosamma. På hemmamarknaden har Astra lagt beslag på andraplatsen i segmentet som leds av Volkswagen Golf och kryllar av en mängd konkurrenter. Sett till hela Europa ligger Astra trea i segmentet. Försäljningsstatistiken är trevlig läsning för Opel-cheferna som annars inte har så mycket att glädja sig åt. Ständigt hörs rykten om att den amerikanska ägaren GM:s tålamod med det tyska dotterbolaget är på upphällningen. Att Astra är en storsäljare är förstås positivt, men att en tredjedel av märkets totala försäljning hänger på en modell är inte optimalt när modellutbudet är så stort.

Hemma hos Opel i Rüsselsheim jobbar man oförtrutet på. Årets stora nyhet är småbilen Adam som lanseras på Paris-salongen och dessutom ligger lill-suven Mokka i startgroparna. Just för dagen riktar vi dock intresset mot stortsäljaren Astra som kommer i ny tappning.
Opel gör sig inte ens besväret att kalla det ansiktslyft, så små är förändringarna. Andrew Dyson, designansvarig för Astra-linjen, berättar i stället om små nyheter och tar god tid på sig att förklara de små detaljförändringarna. När det gäller femdörrars- och kombimodellen har nedre delen av fronten fått nya linjer inspirerade av coupémodellen GTC. Den övre delen av fronten har fått en ny grill där kromlisten svävar fritt. Samma linjer finns på helt nya karossversionen Sedan som inte kommer till Sverige men är en viktig del av Opels utbud i Östeuropa och Ryssland. Snygg är den i alla fall, synd att vi inte tycker om små sedanmodeller i det här landet.
Att de kosmetiska förändringarna är så pass försiktiga känns som ett klokt beslut, Astra är alltjämt en av de stiligaste bilarna i klassen och snart fyra år efter lanseringen har inga ålderstecken börjat synas.

Majoriteten av Astra-köparna i Sverige väljer den turboladdade 1,4-litersbensinaren som ger 140 hästkrafter och som fick ordentligt med pisk av PeO Kjellström vid första provkörningen 2009. Om det var den mäktige PeO:s stämma som satte eld i baken på motor­ingenjörerna eller inte låter vi vara osagt men nu har de i alla fall sett över motorn. Hästkrafterna är fortfarande lika många till antalet, 140, men en ny overboostfunktion gör att motorn spottar ur sig 20 extra newtonmeter, utöver de 200 som är maximalt vridmoment, under kortare stunder. Bra vid omkörningar eller dragrace. Overboosten är svår att känna med blotta högerfoten men den lilla bensinmotorn fungerar i mitt tycke så som en liten bensinmotor ska – morrigt avgasljud och rapp gasrespons. Kraft finns förstås inte i mängder, men tillräckligt i alla lägen. Det är tur att PeO ständigt är på resande fot, annars skulle jag aldrig våga ifrågasätta hans omdöme om Astra-motorn.
En annan motornyhet heter 2,0 Biturbo CDTI. Med 195 hästkrafter och 400 newtonmeter är den Opels starkaste dieselmotor någonsin och debuterade i Insignia i våras. Där känns den oväntat trött. Och det gör den dessvärre även i Astra. Effekten är i överkant för vad en bil av Astras storlek behöver men i verkligheten upplevs den inte alls överdimensionerad. Visst finns mycket bottenvrid och tillräcklig kraft på höga varv men det här är en av de starkaste dieselmotorerna i segmentet och det känns inte alls. Med sportigare design i fronten och baken, plus färgglada inlägg i klädseln vill Opel få Biturbo-dieseln att stå ut som ett halvsportigt alternativ, ungefär som Golf GTD. Designen är lyckad. Biturbo-designen får Astra att se ny och sportig ut men tyvärr lever prestandan inte alls upp till utseendet.

Opel Sverige har inte bestämt sig för om Biturbo-dieseln ska tas in till Sverige. Om den gör det blir det med ett prispåslag på cirka 15 000 kronor mot 165-hästarsdieseln. Mitt tips till Opel är att ta hit Biturbo-designen, men lämna motorn i Rüsselsheim.

Rivaler

Volkswagen Golf GTD
Diesel-GTI baserad på utgående generation Golf. Bara 170 hk och 350 Nm men känns ändå som en sportbil.
Pris: 269 900 kr.

BMW 120d
BMW:s näst största dieselmotor i 1-serien klarar miljöbilsgränsen och är ett riktigt kraftpaket. Minus för högt dieselknatter.
Pris: 276 000 kr.

Opel Astra 2,0 BiTurbo CDTi

Pris
Ca 261 900 kronor.


Motor
Diesel. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 83,0/90,4 mm, cylindervolym 1 956 cm3. Max effekt 195 hk (143 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre L-länk och krängningshämmare. Bak halvstel axel med tvärgående wattlänk.


Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,4 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.


Hjul
Fälg 7 tum, däck 225/45 17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 269, längd 442, bredd 184, höjd 151, spårvidd f/b 154/155. Tjänstevikt ca 1 373, maxlast ca 532, max släpvikt i.u. Tank 56 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 370–1 235 liter.


Fartresurser*
Toppfart 226 km/h. Acceleration 0–100 km/h 8,4 s.


Bränsleförbrukning*
Stad 0,62, landsväg 0,44, blandad körning 0,51 l/mil.
CO2 134 g/km.


Garantier
Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
640 kronor.


* Tillverkarens uppgifter.