Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Opel Crossland X 1,2 Turbo 130 hk

Alla vill vara med och slåss om kunderna i suv-klasserna. Opel gör något unikt och kommer med två modeller i B-segmentet men hävdar ändå att de är helt skilda väsen.

Crossland X är Opels andra bil i den så kallade X-familjen där den första var Mokka X.

Crossland X är Opels andra bil i den så kallade X-familjen där den första var Mokka X.

Det här är nytt!

Hela bilen
Crossland X är en helt ny modell för Opel men får förstås jämföras med Mokka X som är knappt sju centimeter längre.
Ingen fyrhjulsdrift
Trots att den klassas in i suv-segmentets B-klass kommer Crossland X bara som framhjulsdriven.
Låg markfrigång
Att den absolut inte är avsedd för terräng pekar markfrigången på. 12,5 centimeter är lågt för en suv.

Crossland X är Opels andra bil i den så kallade X-familjen där den första var Mokka X. De kan verka förvirrande lika varandra. Crossland X är 6,6 centimeter kortare än Mokka X men också 6,8 centimeter lägre och 1,5 centimeter smalare. Det kan ju tyckas att det är övermaga att ställa två så lika bilar intill varandra i saluhallen men Opel menar att det ändå är helt skilda bilar trots att de går i samma segment.

Mokka X är bilen för den som vill kunna ta sig ut i terrängen och finns därför som fyrhjulsdriven och har högre markfrigång än Crossland X. Mokka X har också starkare motorer och ser mer terräng-benägen ut. Det är också meningen. Crossland X är en utpräglad asfaltsbil och den gör sitt jobb hyfsat är mitt intryck efter en provkörning i trakterna runt Venedig. Vi provade dock aldrig om bilen var simkunnig i kanalerna.

Fram sitter man väldigt bra i fina stolar och sittpositionen är hög vilket ger en bra sikt framåt.

Fram sitter man väldigt bra i fina stolar och sittpositionen är hög vilket ger en bra sikt framåt.

Opel Crossland X är i mångt och mycket en förklädd Peugeot. Den byggs på PSA-plattformen PF1 vilken den delar med bland annat nya Citroën C3 och Peugeot 2008. Bensinmotorerna som kommer till Sverige är alla trecylindriga på 1,2 liters cylindervolym och tillverkade av PSA. De bjuder på 81, 110 eller 130 hästkrafter. Opel Sverige tror mycket på den svagaste motorn men tyvärr fanns inte den tillgänglig på plats. Det gjorde däremot den starkaste och den lämnar inte mycket att önska. Låter (tyvärr tycker jag!) inte speciellt trecylindrig alls. Inte ens när den varvas hårt. Jag gillar det där lite orriga ljudet som brukar bjudas på från en trepip. Men den här motorn bjuder inte på det och inte heller mycket ljud för den delen. Den är imponerande tyst.

130-hästaren säljs bara med manuell låda, sexväxlad, och den är väldigt trevlig. Det är inte den automatlåda som sitter kopplad till 110 hk versionen. Den tillverkas av japanska Aisin och finns även tillgänglig till diverse Volvobilar där den upplevs som smidig och bra. Det gör den inte här. Uppåt i växlingsregistret är det inte några problem men nedåt får lådan för sig att den sitter i en racingbil och slår i växlarna hårt och alldeles för kraftigt. Inget som passar i en familjebil. När jag frågar en tekniker från Opel vem som tillverkat lådan säger han just Aisin men att den är anpassad för Opel och PSA-bilarna. Kanske där problemet ligger.

Opel Crossland X har fått ärva det ”flytande taket” från lillebror Adam. Vad säger du?

Opel Crossland X har fått ärva det ”flytande taket” från lillebror Adam. Vad säger du?

Opel Sverige väljer att enbart ta in bensinmotorerna. Diverse dieselalternativ och en gasbil (LPG) tas inte hit. Fram sitter man väldigt bra i fina stolar och sittpositionen är hög vilket ger en bra sikt framåt. Däremot är A-stolparna på tok för breda i nederkant och stjäl en hel del vy vid kurvtagning. Anledningen enligt Opel är att förbättra stabiliteten och styrkan i bilen. Benutrymmet bak är bra, liksom takhöjden, men sätet är platt och man sitter som i en kyrkbänk. Långa resor där blir inte behagliga. Normalt sett sitter baksätet fast monterat och då har baksätesryggen en fällning på 60/40. För 6 900 kronor får du ett 15 centimeter justerbart baksäte och ett ryggstöd som fäller i 40/20/40. Glöm inte att kryssa för det. Det betyder inte bara att du kan förändra benutrymmet bak, du kan också öka antalet lastliter med 110 genom att skjuta fram sätet och ändå kunna använda baksätet. Det stora problemet med bagageutrymmet är att bakdörren är jättetung att stänga. Det är helt enkelt gasdämparna till den som är för hårda.

3 frågor

Opel Romain Hauterat

Romain Hauterat – Product and Pricing Manager Crossland X.

Ni har två bilar i samma segment? Varför?
– Det är det segment som växer snabbast just nu, det finns plats för två Opel. De är dessutom helt väsenskilda så de är inte konkurrenter som vi ser det.
Vem väljer Crossland X före en Mokka X?
– Våra marknadsundersökningar har visat att Crossland X går hem väldigt bra hos kvinnor!
Hur mycket av delarna till Crossland X kommer ifrån Mokka X?
– Ingenting egentligen. De har helt olika bottenplattor och motorer till exempel.

Interiören bjuder på en hel del hårdplast men inte mer än vad övriga bilar i segmentet gör. Det mesta invändigt verkar dock solitt förutom handbromsspaken som man först måste lossa spärren, sedan dra uppåt, för att lossa. Opel Crossland X känns riktningsstabil på motorväg och det är tur eftersom styrningen inte har någon känsla. Den går emellertid lätt vilket gör Crossland X enkel att manövrera i stadstrafik. I kurvor känns inte Crossland X lika övertygande och det bjuds på en del karossrullning.

Bilen kommer bara att säljas i en utrustningsnivå, Dynamic, men är då också ganska välutrustad med två-zons klimatanläggning, sju tums pekskärm, start i backe-assistans, uppvärmd läderratt. Opel Eye-kamera med bland annat vingelvarning och trafikskyltsavläsning ingår också. Vingelvarningen är dock av väldigt låg klass och mest irriterande med ett evigt plingande och ingen som helst form av motstyrning. Kollisionsvarnare med fotgängardetektering och autobroms finns men är tillval. Med 130 hästars motor och sexväxlad manuell låda kostar Crossland X 201 900 kronor. För samma pris får du 110 hk och automatlåda. Den senare motorn med femväxlad låda kostar 189 900 kronor och svagaste 81 hk med femväxlad manuell går loss på 179 900 kronor.

Städad miljö på insidan och betydligt färre knappar än i Mokka X. Pekskärmen sitter dock för långt ner.

Städad miljö på insidan och betydligt färre knappar än i Mokka X. Pekskärmen sitter dock för långt ner.

Som brukligt i bilbranschen numera erbjuder biltillverkarna rabatt redan från start i form av kampanjpriser. På samtliga ovan nämnda priser kan du dra bort 8 000 kronor om du beställer nu. Hur länge erbjudandet kvarstår framgår inte men jag skulle gissa på länge. Precis som Opel Adam har Crossland X ett ”flytande” tak som ligger som ett lock över bilen och kan beställas i annan färg än själva bilen.Snyggt eller inte är upp till dig att avgöra men att jämföra det med utseendet på en likbil som några av våra läsare på teknikensvarld. se gjort tycker jag är trams. Rent av dödslöjligt.

Opel Crossland X 1,2 Turbo 130 hk

Pris
201 900 kronor, säljs nu, första kundleverans augusti.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 75,0/90,5 mm, cylindervolym 1 199 cm3. Max effekt 130 hk (96 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 230 Nm vid 1 750 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,2 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/60 HR 16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 421, bredd 176, höjd 161, spårvidd f/b 151/49. Markfrigång 12,5. Tjänstevikt 1 274, maxlast 516, max släpvagnsvikt 840. Tank 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 410-1 255 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,1 s, toppfart 206 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,57 l/mil, landsväg 0,46 l/mil, blandad körning 0,50 l/mil. CO2 114 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 1 år.


Skatt
448 kronor per år.

Rivaler

Mazda CX-3 Skyactiv-D 1,5Mazda CX-3 2,0 120 hk
En bil vi gillar även om den inte klarar sig så bra i älgtest. Uppför sig närmast som en GTI-bil och är väldigt körglad.
Pris: Cirka 172 900 kronor.

 

Nissan-Juke-1,2-DIG-T-00Nissan Juke DIG-T 115 hk
Ser inte ut som någonting annat och det är väl kanske just för det den har blivit en försäljningssuccé. Välj bort CVT-låda.
Pris: Cirka 170 000 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa